פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, התייחס הבוקר (חמישי) לדיווחים על כך שבעוד כעשרה ימים ייעצר מבצע החיסונים בשל מחסור. בראיון לכאן ב' אמר פרופ' לוי כי יתכן שתהיה "הפוגה של שבועיים, אך אנו עובדים לחדש את המלאי". בנוסף התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לסוגיית החיסונים בקרב צוותי ההוראה, ולמקרים בהם מזמנים את כלל האוכלוסייה להתחסן, בטרם יפוג תוקפם של החיסונים. בתשובה לשאלה על יעילות הסגר אמר פרופ' לוי: "הבנו שנכון לעכשיו אין כלי טוב יותר להורדת התחלואה". 

בעוד עשרה ימים יסתיים המלאי?
"לא, נתחיל לחסן את המנה השנייה. תהיה הפוגה של שבועיים אך אנחנו עובד לחדש את מלאי המשלוחים כי התחלנו מעט לפני הזמן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון לקורונה (צילום: TPS)

בסוף ינואר יתחדשו החיסונים ואתה מעריך שזה יפתח לציבור הכללי?
"לא בטוח שלכולם אך יש סבירות גבוהה שכן. מורים הם קבוצה מאוד מכובדת שצריכה לקבל אך חשבנו שראשית חשוב לחסן את האוכלוסייה שנמצאת בסיכון גבוה יותר בשל מחלות הרקע שלה. אנחנו שוקלים לפתוח את החיסונים למורים מגיל מסוים".

האם לכל בני ה-60 יש מלאי מספיק עד ההפוגה?
"התשובה היא כן, כמובן תלוי בשיעור ההיענות. גם לכל מי שהתחסן יש מנה שניה מובטחת".

למה אין מערך הודעות מסודר לתושבים בהם מסתמן עודף?
"יש מערך, אולי לא יעיל מספיק,  ואנחנו לומדים ומפיקים לקחים תוך כדי. הקופות שמפעילות את אתרי החיסונים אחראיות להודיע לציבור על עודף בחיסונים. גם אם לא תמיד זה יעמוד בהתוויות, אך הדבר החשוב ביותר זה לחסן".

יש אפקט על מי שהתחסן כבר פעם אחת?
"כן, אתמול כבר שוחחנו עם המדען הראשי של פייזר, יש אפקט והוא מתואר כמעט יותר מ-50%, עדיין לא ברור מה קורה לאורך הדרך עד המנה השנייה ולכן נמשיך לחסן".

מה קורה עם תופעות הלוואי ומי שנפטר מדום לב?
"יש לנו מעקב צמוד אחר תופעות הלוואי וכולן מקומיות וחולפות מהר. למשל אודם וכאב קל באזור הזריקה, עייפות, מעט חום - כל התופעות המוכרות גם מחיסוני שפעת. באשר לאדם שנפטר, חקרנו את זה ובדקנו - מדובר באדם עם מחלות רבות וקשות ואנחנו לא סבורים שהיה קשר לחיסון. היה עוד מקרה מוות באותו יום, וגם במקרה זה מדובר באדם עם מחלות מאוד קשות ואנחנו בטוחים שלא מדובר בקשר כלשהו עם החיסון".

אתה חש בסגר?
"אנחנו רואים שכל המסחר אינו פועל, אך זה לא הסגר שחשבנו שצריך שיהיה ואני חושש שהקצב של ירידת התחלואה בסגר הזה לא יהיה מספיק טוב על מנת למנוע תחלואה ותמותה".

אולי האמצעי הזה מיצה את עצמו בעיני הציבור?
"הציבור מצביע ברגליים כי אני חושב שכולנו עייפים מהשנה והמחלה הזאת. יש אנשים שאיבדו את מטה לחמם ומפעל חייהם והציבור עייף. האם הסגר מיצה את עצמו והסגר הקודם לא פעל? אני רוצה להזכיר לך שמ-9,000 מאומתים ביום ו-900 חולים קשים ובעיצומו של הסגר ירדנו מהר מאוד למקדם הדבקה של 0.6, עם כאלף חולים יומיים. אי אפשר להגיד שהסגר לא עבד, אבל יצאנו ממנו מעט מהר מדי. האם אנחנו מכירים כלי אחר להורדת התחלואה? כנראה שעדיין לא, הריחוק החברתי הוא המוצא האחרון".

הממשלה והמשטרה עייפות גם מהסגר - אולי רה"מ עסוק בתקופת בחירות ולא נעים לו לשלוח את המשטרה עכשיו?
"ראש הממשלה כן עסוק בסגר וכך גם שר הבריאות. יש קושי ויש גם תחושה ואני לא חושב שהיא במקומה - שיש לנו את החיסונים אז הכל בסדר. אין לנו עדיין את כל החיסונים ואנחנו רחוקים מכך ואני מקווה שבסוף ינואר נוכל לדבר אחרת".