דוקטור דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי, שוחחה היום (חמישי) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM על מבצע החיסונים הישראלי המוצלח, השוותה אותו למתנהל ביבשת האירופית והסבירה מדוע ישראל מובילה על מדינות אירופה בכמות החיסונים והאנשים שהתחסנו עד עתה.

החיסונים מגיעים לביה"ח ברזילי. צילום: דוברות ברזילי

מתוקף תפקידך, תני לנו את הפרפסקטיבה שלך על אירופה ואיך אנחנו נראים משם? 
"אתם תיהנו מאוד לשמוע שישראל באמת אחת מהמדינות, אם לא המדינה שמובילה בחיסונים. אני גרה בקופנהגן שבדנמרק, וכאן החיסונים הגיעו, אבל בכמות מאוד קטנה ומחסנים כעת בתי אבות, אוכלוסייה מבוגרת מאוד ואת העובדים שלהם. הכל מאוד מאורגן, לאט ובסבלנות, וזה משום שהרכישה של האיחוד האירופי הייתה רכישה משותפת, הם ניהלו את המשא ומתן באופן משותף והם חייבים לחלק את הכמות הראשונה שקיבלו. לעומת זאת, בריטניה וישראל, שמצאו את עצמן בלתי תלויות, ניהלו את המשא ומתן באופן ישיר, רכשו באופן ישיר - וגם מכמה חברות כנראה - ואנחנו רואים את התוצאות".

אבל אנחנו בכל זאת מובילים גם על בריטניה בקצב, כי כנראה מערכת הרפואה הבריטית לא פרוסה כמו הישראלית. צריך להגיד פה את הדברים הטובים.
"זה בהחלט נכון".

יש להם מספיק חיסונים, באירופה?
"באירופה, כרגע, אין מספיק חיסונים. מגיעים בעצלתיים".

זו לא רק המערכת, זה גם כי לא קנו מספיק חיסונים.
"נכון. קודם כל, לא קנו מספיק. דבר שני, המערכות, בהרבה מדינות, כמו למשל - נורבגיה, שבדיה, מדינות רבות, מערכת הבריאות טובה, מאורגנת מאוד יפה, הבעיה היא שאין להם מספיק חיסונים".

בקיצור, כל הקטע הזה של האיחוד האירופי הוא נטל ולא נכס.
"מאוד תלוי איך מסתכלים על זה, כי אנחנו דווקא, מכיוון ארגון הבריאות העולמי, רוצים שכולן יחוסנו. זאת אומרת, מדינה-מדינה. זה מאוד נכון, מצד אחד מבקשים ממדינות שיסייעו גם לשכנותיהן, כי הרי אף מדינה לא תהיה מחוסנת, אם כל העולם לא יהיה מחוסן".

הם אישרו את החיסון הזה הרבה אחרי ה-FDA, ואנחנו מיד עם ה-FDA. ובריטניה אפילו לא חיכתה ל-FDA.
"לכל מדינה יש את המערכות שלה. אנחנו בארגון הבריאות העולמי מנסים לעשות את המטרייה הגלובלית כשבראש מעיינינו אלה דווקא מדינות שלא נגישות לחיסונים הקיימים. גם בזה אגב, ישראל מסייעת לנו ברכש עבור מדינות העולם המתפתח".

מה את אומרת על המוטציה?
"זה זן שמורכב מהרבה מוטציות, בערך 20 מוטציות. חלקן נמצאות בנקודות קריטיות של הקישור בין הווירוס לתאי הגוף. אנחנו עוקבים עם הבריטים, ואגב גם הדנים וגם ישראל, עד אתמול (ד') בלילה, 16 מדינות באירופה כבר דיווחו על הזן הזה. במקומות שהוא מתחיל לצאת משליטה, הוא לאט לאט משתלט על הזן הנוכחי ולוקח אותו. אבל זה צפוי, זה לא דבר שאנחנו לא צפינו אותו. מה שכן, חשוב לדעת שהחיסון יגן גם נגד הזן הזה".

אתם כבר יודעים לקבוע את זה או שזה עדיין בניסויים?
"זה עדיין בניסויים".

מתי להערכתך ישראל תצא מהברוך הזה?
ניצן: "אם אכן ישראל תעמוד בקצב הזה ותצליח להתחסן - אני חושבת שבשנה הבאה, בזמן הזה, נוכל להיות במציאות אחרת. אנחנו צריכים שכל הסרבנים יחוסנו".

כספית: צריכים 100% חיסון?
"לא, מספיק שיהיה כנראה 80-70 אחוזים חיסון בשביל שהוא ייכנס ויגן על כולם. אבל אתה מבין שאם ילדים ואחרים גדלים לתוך העולם ומתבגרים, צריך יהיה להמשיך לחסן אותם, את הדור הבא, את הגלגלים הבאים".