מבצע החיסונים לקורונה "לתת כתף" ממשיך להתקדם ולשבור שיאים: שר הבריאות יולי אדלשטיין עדכן הבוקר (ראשון) כי עד כה התחסנו יותר ממיליון ישראלים, ואילו מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי העריך בריאיון לכאן ב' כי "עד סוף ינואר יחוסנו שני מיליון ישראלים". 

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי 3,977 מקרים מאומתים אותרו אתמול מתוך 76,071 בדיקות - שיעור החיוביים עומד על 5.3%. סך החולים הפעילים עומד על 50,299, מתוכם 729 במצב קשה ו-179 מונשמים. אתמול נפטרו 13 חולים ובסך הכל מפרוץ המגפה מתו 3,391 חולים. 

"מסיימים שבוע שני למבצע "לתת כתף" עם 1,090,000 מתחסנים", כתב אדלשטיין בחשבון הטוויטר שלו. "זהו הישג יוצא דופן בזכות הצוותים הרפואיים שלנו. בזכותכם, אנחנו מקום ראשון בעולם במתן חיסונים!".

פרופ' לוי עדכן כי "אנחנו פועלים מול החברות כדי להביא עוד חיסונים. יש סיכויים לא רעים שנצליח בכך, אנחנו פועלים מולן באינטנסיביות רבה. בין השאר, אנחנו מאטים את קצב החיסונים של המנה הראשונה". 

הבריטים מסתפקים במנה אחת.
"הניסוי שנעשה על ידי פייזר כלל שתי מנות חיסון. אנחנו יודעים בדיוק מה שיעור ההגנה שמנה אחת נותנת, מדענים בעולם בודקים את העולם וגם אנחנו, אבל בשלב הזה החיסון נוצר כדי לתת שתי מנות, כך הוא עבר את האישורים באירופה וב-FDA". 

בתי החולים יוצאים ממערך החיסונים. 
"הם עשו עבודה גדולה וגם הקופות, כך צריך לראות את זה. יחד עם זאת, כשאנחנו מבקרים את כמות החיסונים כדי להבטיח את המנה השנייה אנחנו פועלים דרך הקופות שמכירות את החולים".

הייתה טעות לאפשר לבתי החולים להיכנס למבצע הזה?
"ממש לא. כשאתה רוצה לחסן מהר את האוכלוסייה כדי לייצר ירידה בתחלואה נכון לחסן עם כל מי שיודע". 

מתי נראה ירידה בתחלואה?
"נגמור לחסן עד סוף ינואר כשני מיליון תושבים, מרביתם בגיל המבוגר ובבתי אבות, מה שנותן ירידה בתחלואה. אני מעריך שעד סוף ינואר יהיו לנו 2,000,000 מחוסנים בשתי מנות". 

ואין ברירה מלבד סגר עד סוף ינואר. 
"אני מסתכל על הנתונים. היינו ביום שישי עם 6,000 מאומתים ביום, ואנחנו רואים תמותה גבוהה. זה בהחלט דגל אדום. לפי התחזיות, אנחנו יכולים להכפיל את התחלואה תוך זמן קצר. לכן יש צורך לסגור מהודק את הכל אם אנחנו רוצים לרדת בתחלואה. גם אם אנחנו אומרים שילדים לא נדבקים בבית ספר, אז הם נדבקים בבית וכשהם מגיעים לבית ספר הם מדביקים. אם אנחנו רוצים להשתלט על התחלואה צריך להטיל מגבלות קשות ובמקביל לחסן".