ברקע הקריאות שלא לסגור את מערכת החינוך, שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום (ראשון) כי הוא ידרוש סגר מלא לפרק זמן של שבועיים והסביר: "אנחנו בהתפרצות מאוד קשה, כנראה במצב קשה יותר ממה שהיינו בתחילת ספטמבר. כמו 2 מכוניות - מכונית החיסונים ומכונית הנגיף. לא יהיה מנוס מצעדים קשים. צריך לתת לתחלואה הזאת מכה אחת חזקה וביחד לצאת לדרך חדשה".

מנגד, שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי התנגד להחמרת ההגבלות וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "קיימנו הבוקר הערכת מצב עם שר הביטחון ובכירים בקבינט הקורונה. עוד מוקדם להכריז על סגר מלא, יש לנו זמן. טרם קיבלנו תשובות לגבי זמינות החיסונים ועדיין לא ראינו את ההשלכות של ההגבלות האחרונות על התחלואה. לא צריך להיתפס להחלטות מהירות מדי ואסור להקריב בפזיזות את פעילות מערכת החינוך".

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס הציע לקבינט מתווה המשך הפעלת מערכת החינוך, לפיו גני הילדים וכיתות א׳-ד׳ ילמדו פיזית, כיתות ה׳-י׳ ימשיכו בשלב זה בלמידה מקוונת וכיתות י״א-י״ב ימשיכו בלמידה פיזית.

במרכז השלטון המקומי הדגישו כי "באמצעות הפתרון המוצע נוכל לצמצם את הנוכחות הפיזית בבתי הספר, אך להשאיר את מערכת החינוך פתוחה בכל הרשויות, ולאפשר גם לתלמידי י״א י״ב לקבל את החיזוק בלמידה פיזית לפני הגשה לבגרויות. זהו הפתרון המיטבי לאור נתוני התחלואה ההולכים וגוברים". עוד ציינו כי בעקבות העלייה במצב התחלואה ועקב הפיכתן של ערים רבות לכתומות או אדומות, מדובר במתווה הסביר ביותר להמשך הפעלת מערכת החינוך.

יולי אדלשטיין במתחם חיסונים בנצרת (צילום: ללא)
יולי אדלשטיין במתחם חיסונים בנצרת (צילום: ללא)

במשרד הבריאות קוראים להחמיר בהגבלות

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה בראיון בגלי צה"ל כי "ההגבלות היום הן לא סגר. אי אפשר לצפות שהן יורידו את מקדם ההדבקה". מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הצטרף לדבריה, ואמר בראיון בכאן ב': "אני מסתכל על הנתונים. היינו ביום שישי עם 6,000 מאומתים ביום, ואנחנו רואים תמותה גבוהה. זה בהחלט דגל אדום".

"לפי התחזיות, אנחנו יכולים להכפיל את התחלואה תוך זמן קצר. לכן יש צורך לסגור מהודק את הכל אם אנחנו רוצים לרדת בתחלואה. גם אם אנחנו אומרים שילדים לא נדבקים בבית ספר, אז הם נדבקים בבית וכשהם מגיעים לבית ספר הם מדביקים. אם אנחנו רוצים להשתלט על התחלואה צריך להטיל מגבלות קשות ובמקביל לחסן".

גם הפרויקטור, פרופ' נחמן אש, אמר דברים ברוח דומה בכאן ב': "מערכת החינוך היא לא המקור לעלייה בתחלואה, אך היא חלק מההדבקות בקהילה - וזה הזמן לסגור".

עוד אמר פרופ' אש כי "יש מספיק חיסונים לאוכלוסייה בסיכון", וכן התייחס לבהלת המוטציה: "זיהינו כבר 30 מקרים מוכחים של הזן החדש של הקורונה - מעריכים שהיא מפושטת כבר יותר".

לעומת זאת, שר החינוך, יואב גלנט, אמר בראיון בגלי צה"ל כי "הבעיה היא לא ההנחיות, אלא המימוש שלהן. רוצים לעשות בייביסיטר הפוך - הילדים יישארו בבית וישמרו על ההורים כדי שיקיימו את הסגר".

קודמתה של אלרעי פרייס בתפקיד, פרופ' סיגל סצדקי, טענה בראיון בכאן ב' כי "במשרד הבריאות צודקים שצריך לעשות הגבלות נוספות, אך הדיון לא מתמצה במוסדות החינוך ובמקומות העבודה". לדבריה, "לכאורה גם עכשיו המסחר פועל ב-50% ויש מגבלות - אך האם באמת זה קורה?".

פרופ' סיגל סדצקי מתחסנת לקורונה. צילום: אלון חכמון
ראש מועצת חצור הגלילית, שמעון סויסה, הצטרף לקריאה לסגור את בתי הספר ואמר בגל"צ: "לצערנו אחוז הנדבקים והחולים מקרב תלמידים ואנשי חינוך גדול - אפעל לסגירת מערכת החינוך".

גם מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, שמואל אבואב, התייחס לנושא, ואמר בראיון אצל גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, כי "אני הייתי מפצל את כל הכיתות, לא כיתה מלאה, מפזר את הכיתות ביישוב ולא בבית ספר אחד, שומר על העיקרון שחלק לומדים מרחוק וחלק פיזי, נותן סדר עדיפות לחיסון המורים, מאפשר בחירה ולא חובה".

הוא הסביר: "לא מפעיל את חוק חינוך חובה בעת הזאת ובגלל שהתוצאה החלופית לא ערבה לכך שהמגפה לא תתפשט כי הילדים לא שומרים, ההחלטה שיישארו בבית לא קורית במציאות בין ההחלטות לשגרה יש מרחק מאוד גדול בגלל שהאכיפה היא סלקטיבית. אתה לא רוצה להתעמת עם אוכלוסיות אז איפה שמתנהגים בצורה שאיננה מתאימה לעת הזאת אתה עוצם עיניים, לא אוכף, ומערכת החינוך הופכת להיות הקורבן של העניין הזה".

בינתיים, הוחלט כי בית הספר 'בית יעקב' ברחוב סעדיה גאון במרכז העיר פתח תקווה ייסגר לחמישה ימים, החל מהיום ועד יום שישי השבוע, זאת בשל זינוק התחלואה בקרב התלמידות, והמלצת גורמי המקצוע להשהות את הלימודים כדי למנוע התפרצות תחלואה המונית. עשרות תלמידות הגיעו הבוקר לבית הספר, שם נתקלו בראש העיר, רמי גרינברג, כשהוא מלווה במאבטחים.

ההחלטה על סגירת בית הספר הגיעה לאחר ש-10 תלמידות חלו. ראש העיר אמר כי מדובר על תחלואה שהתפזרה בין הכיתות, ולכן החליט לסגור על מנת למנוע את התפשטות התחלואה בבית הספר. במהלך השבוע בית הספר לא שיתף פעולה עם פניות העירייה, וסירב לסגור את שעריו.

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 3,977 מקרים מאומתים אותרו אתמול מתוך 76,071 בדיקות, כך ששיעור החיוביים עומד על 5.3%. סך החולים הפעילים עומד על 50,299, מתוכם 729 במצב קשה ו-179 מונשמים. כמו כן, אתמול נפטרו 13 חולים ובסך הכל מפרוץ המגפה מתו 3,391 חולים.