שר האוצר ישראל כ"ץ שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על העלייה בתחלואה בקורונה, וציין כי "ישראל מובילה במבצע החיסונים מול כל מדינות העולם והדבר הזה בעל חשיבות עצומה, גם לשמירה על הבריאות וגם לאפשרות של פתיחה סופית של כל הכלכלה והמשק".

ענת: אנחנו במצב לא טוב בינתיים.
"בינתיים בשבועות האלה נדרשות הכרעות איך משלבים בין הדברים – החיסונים והסגרים ובעניין הזה יש דיון".

גולן: איך אתה מסביר שישראל בפער כל כך גדול על אירופה ואמריקה?
"אני חייב לציין את הפעילות המיוחדת של רה"מ, אנחנו הוצבנו בסוף התור ולא הייתה הבטחה לאספקה מובטחת ובדיונים המשולשים רה"מ לקח על עצמו להבטיח את האספקה".

גולן: זה רק נתניהו? יש עוד מנהיגים בעולם.
"כנראה, אני לא יודע מה עשו בעולם. הייתה מודעות ברורה וחשיבות לחיסונים, הייתה פעולה ממוקדת שגרמה לוודאות. מדינה של תשעה מיליון אנשים מול מדינות של מאות מיליונים וגרמה לאספקה יותר מהירה".

נתניהו ואדלשטיין אחרי החיסון (צילום: לע''מ)
נתניהו ואדלשטיין אחרי החיסון (צילום: לע''מ)

גולן: נתניהו אמר מדובר במדינה קטנה יחסית עם תשעה מיליון אנשים וכדאי לחסן?
"הוא שכנע אותם להתחייב באופן ודאי על האספקה דבר שהיה רחוק מאוד בחוזים הבסיסיים. נוצר כאן אמון ציבורי אולי בגלל העובדה שרה"מ עצמו ואחרים באו ולקחו על עצמם לקבל את החיסון ברגע אחד מחששות נוצר כאן אמון גבוה מאוד. לא רק היכולת, זו החלטה להקצות את הכספים, איך הוא אמר? אני מוכן שזה יהיה אפילו על קרן הצבי, בכל מחיר. שילמנו את מה שנדרש אבל זה היה חלק שולי בעניין, כי אם משקיעים מאה מיליארד שקל בסיוע ונקצר את התקופה אז נחסוך. אני מניח ששילמנו יותר".

גולן: אתה לא יודע?
"נתנו מקדמות ורכשנו כל מה שאנחנו יכולים כשהדבר היחיד שלא היה בהתחלה זה הוודאות בחיסון ומהירות האספקה, והצלחנו. הדבר הזה כדאי אם מביאים מהר כי גם מציל חיים ומאפשר לפתוח את המשק. אני אומר בכנות, אני שר אוצר, כל הדברים יהיו שקופים, יש הסכמי סודיות אבל זה זמני והכול יתפרסם. כל אזרח ואזרחית במדינה מרוצים ששילמנו והבאנו, אבל בעיקר פעלו כדי לשכנע בהרבה דרכים".

גול:ן צריך להעביר חוץ מכסף עוד משהו?
"זה מול משרד הבריאות, אני מניח שישראל הפכה למעין מעבדה מבחינת החברות בזה שיש כאן הצלחה גדולה".

גולן: התחייבנו להעביר נתונים?
"בדבר הזה אני מניח שעוסק משרד הבריאות".

גולן: אתה לא מכחיש?
"אין סיבה שלא, יש תועלת הדדית".

ענת: סוג של שפני ניסיון?
"אנחנו לא שפנים, אתם מטילים ספק בחשיבות החיסונים? בישראל בגלל הרפואה הקהילתית יש מאגרים עשרות שנים אחורה על כל אזרח, זה דבר ששונה מאירופה. יש המון יתרונות שגרמו לזה שאפשר לבצע בהיקפים גדולים מאוד בכל יום והמערכת עובדת".

יולי אדלשטיין במתחם החיסונים של כללית (צילום: אבי כהן)
יולי אדלשטיין במתחם החיסונים של כללית (צילום: אבי כהן)

ענת: מדברים על המלצה לתת חיסון אחד?
"צריך לדבוק בגישה השמרנית והבטוחה, לכן אנשים באו להתחסן. יש כאן אמון ציבורי נרחב וזה חריג. בהיבט שלי כשר אוצר אני יודע שברגע שהחיסון יעבור היקף מסוים, יהיה אפשר לפתוח את העסקים בתנופה גדולה ולהניע את הכלכלה. עדיף למשרד הבריאות לדבר בצורה אחידה, זה נושא רגיש. אני בטוח שההצעה הזאת לא תתקבל".

גולן: אולי יצטרכו לקבל אחריות על מה שקורה מבחינה כלכלית ויכול להיות שבסוף נתניהו יגיד כ"ץ היה שר אוצר וזו התוצאה.
"אני שמח שאתם דואגים לי. מצבי מצוין ואני הובלתי את משרד האוצר בצורה מיטבית, בתקופה כלכלית הקשה בתולדות ישראל. הגעתי למיליון ומאתיים אלף מבוטלים עם גירעון עמוק והתוצאות ברורות, מתבצע סיוע חסר תקדים, כרגע יש עוד מענק מיוחד בינואר על הפרק, וגם השמירה על הכלכלה הישראלית שזוכה לשבחים מכל חברות הדירוג בעולם".

גולן: כלכלת בחירות?
"קבעתי מראש שנה, הכול שקוף. קבענו ביוני שעבר עד יוני הבא שניתן דמי אבטלה".

ענת: אנשים לא רוצים לחזור לעבודה.
"זה בשוליים, מאות אלפים בזמן הסגר שהממשלה מכריזה עליו עוברים לחל"ת, מקבלים דמי אבטלה וברגע שפותחים את הקניונים והחנויות הם מיד חוזרים לעבודה, למעלה מ-90 אחוזים. לכן, האלפים הבודדים, אנחנו מטפלים בהכשרה מקצועית והולכים לתת תמריץ גבוה לחזרה לעבודה, אני מנהל את זה בצורה נכונה".

משריינים מקום לגנץ?
"מזכירות הליכוד החליטה ברוב של 92 להיענות לבקשת רה"מ בנסיבות המיוחדות האלה, בגלל הקורונה והסגרים. אני שמח שהליכוד מאוחד.  בעשירייה הראשונה הוא (נתניהו) ביקש מקום אחד, בסוף העשיריה השנייה 2 מקומות, ולקראת המקום הארבעים 2 מקומות".

ראוי לשריין מקום גבוה לאורלי לוי?
"היחס הבסיסי שלי לאורלי לוי הוא חיובי, רה"מ יעשה את השיקול, אני חושב שהיא דמות שיש לה מה לתרום. כשהיא עברה מימין לשמאל שיבחו אותה, והפוך לא. בעניין הזה לצערי אנחנו רגילים".

מי יהיה בשריון? אל תיקחו לנו את ינון מגל.
"אין לי מושג, רה"מ ביקש לקבל את הסמכות הזאת. אני חושב שרה"מ לא גיבש את השמות ואני מניח שהוא יבדוק מה יכול לחזק את הרשימה. הוא דיבר על מועמד ערבי-מוסלמי. היה דיון מעניין אתמול, הייתה פתיחות ועצות של אנשים".

סגר הדוק?
"מטבע הדברים אני מייצג את המסחר והכלכלה ואני רוצה דברים פתוחים והצלחתי לשמור לא מעט אבל הדיון מורכב. זה הסגר האחרון ואת הסגר האחרון צריך לדייק כדי שהשפעת החיסונים תהיה מקסימלית. אין אכיפה בסגר האחרון, האכיפה ברמה מאוד נמוכה אולי כשרואים את החיסונים אנשים לא בצדק לא נזהרים ומקפידים, אז צריך עוד שלב כדי להוריד את התחלואה ולתל חיסונים. לעבוד בדרך שישראל תהיה המדינה הראשונה המחוסנת והפעילה כלכלית".