ממשיכים לחסן: היום (ראשון) פורסם כי מבצע החיסונים לנגיף הקורונה יורחב וקופות החולים יחלו בזימונים לבני 55 ומעלה שנמצאים בקבוצת סיכון. מנכ"ל קופת חולים לאומית, חיים פרננדיס, שוחח היום עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM על התפעול של העניין, ואמר כי "היום התחלנו לחסן אנשים בסיכון בקבוצת גיל צעירה יותר, פתחנו אותה כרגע לגילאי 50 עד 60". בנוסף ציין, כי "אנחנו לומדים את הביקוש כשאנחנו פותחים את זה לקבוצת סיכון בצורה מדורגת, ובהמשך השבוע נלמד את ההתחסנות בקבוצה הזו". 

התור במתחם חיסוני הקורונה ארנה ירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

איך אתם מתקדמים במבצע החיסונים?
"עד עכשיו בהתקדמות מצוינת, בקצב מאוד מהיר. עד סוף השבוע נצליח לסדר כ-70-75 אחוזים מאוכלוסיית הסיכון הראשונה, ומחסנים גם מבוטחים כמו עובדי מערכת הבריאות, מלווי הקשישים ואנשים מקבוצת הסיכון השנייה - בעלי מחלות כרוניות. זו קבוצת גיל צעירה יותר, ופתחנו אותה לגילאי 50-60".

איפה העמדה שלך ממול בתי החולים ועיריית תל אביב שפתחה מרכז גדול ומשתפת פעולה עם קופות החולים. האם גם אתם משתפים פעולה עם העניין של כיכר רבין?
"חשוב מאוד שכל מי שיכול לעזור, יעזור לחסן. לגבי בתי החולים, אם יש מטופלים בבתי חולים לא קשור לקורונה, מצוין שבית החולים יחסן אותם נגד קורונה, וגם את הצוות שלו. בית החולים יכול לעזור לקופות החולים אם יש לו סידור עם קופות החולים. מה שלא טוב, זה שבתי חולים יכולים לעשות את הדברים על דעת עצמם ללא תיאום עם הקופות. הבחירה בקופות החולים עד עכשיו הוכיחה את עצמה".

נשארים עודפים של מנות חיסון גם אצלכם? איפה אתם בסיפור הזה?
"האילוץ קיים. בעמדות ההתחסנות יש רשימות המתנה שמאפשרות ליצור קשר עם מבוטחים בהנחה ורואים שיש עודף. הרשימה נשענת על קבוצות הסיכון, כלומר, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות אך צעירים יותר. אנשים באים כי חשוב להם להתחסן, אך לא תמיד. צריך להבין שהסיכון שקיים אצל אדם קשיש או עם מחלה כרונית הוא הרבה יותר גבוה מאצל צעירים. צריך סבלנות, בסופו של דבר כל מי שרוצה להתחסן יתחסן, יש סדר עדיפויות וראוי להקפיד עליו, אלו עם הסיכון הגבוה צריכים להיות בראש התור".

האם צפוי מחסור בלאומית?
"אנחנו ניזונים ממשרד הבריאות, אך כל מי שקיבל מנה ראשונה יקבל מנה שנייה. צריך לראות שזה מנוהל כמו שצריך, וחשוב שמי שקיבל את המנה הראשונה יחזור ויקבל את המנה השנייה".

האם מישהו העלה את ההשערה שמספיקה מנה אחת של חיסון?
"ברמה הרפואית לפי כל מה שאנו נחשפים אליו מדובר על כך שחשוב מאוד לקבל את המנה השנייה. זה נותן בוסט נוסף והמערכת החיסונית שלנו מייצרת עוד כמות של נוגדנים שתעזור למטופלים אם וכאשר ייחשפו לנגיף. מי שהתחסן הוא הרבה יותר מוגן, אם אותו מחוסן יפגוש בנגיף הגוף שלו יהיה יותר מוכן למפגש הזה".