ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM על הודעתו להורי התלמידים בבתי הספר לא לשלוח את ילדיהם למסגרות החינוכיות. זאת, בעקבות העלייה בתחלואה בעיר. שאמה הכהן ביקר גם את החלטות הממשלה ועל חוסר היכולת לאכוף סגר מלא כשנמנעים מסגירת המסגרות החינוכיות בחברה החרדית.

קראת היום להורי התלמידים בבתי הספר ברת גן לא לשלוח אפ אפשר את הילדים לבתי הספר ולמסגרות כי המצב לא טוב. האם אתה ממשיך בקריאה הזו גם לגבי מחר?
"הקריאה נולדה במוצ"ש בעקבות סיכום דיון שבו למרות התמיכה המוחלטת של אגף הביטחון, שאחראי על ניהול משבר הקורונה בעיר, לסגור לאלתר את השכבות המדוברות במערכת החינוך. אגף החינוך הסכים, רק טכנית הוא לא יספיק לעשות את זה ממוצ"ש למחרת בשמונה בבוקר. לכן נקטנו במשהו מרוכך, בו השארנו את שיקול הדעת להורים ל-24 השעות הקרובות, והיום כבר קיימנו דיון נוסף, הכנו את התשתית, ומחר בבוקר הגנים וכיתות א'-ד' וחינוך מיוחד יפעלו כרגיל, כיתות ח' ימשיכו ללמוד, ט'-י' יעברו ללמידה מרחוק, ויא'-יב' ימשיכו ללמוד, כך עד להודעה חדשה. הגענו למקום יציב וזה מבוסס על נתונים".

פקחים בשוק הכרמל בסגר השלישי. צילום: אבשלום ששוני

דווקא רמת גן במצב טוב. הייתם ירוקים, מה קרה?
"מה שקורה במערכת החינוך בגל השלישי, זה שבשמונה ימים יש לנו עלייה בתחלואה יותר מכל הגל הראשון. היינו עד לפני 72 שעות ירוקים, הגרף שלנו נראה כמו משהו מאוד עצבני, מזדקר למעלה בחדות, הוא היה בפער טוב מהממוצע הארצי. יש משהו חריג שקורה, אנחנו רואים גם את התחלואה בקרב הילדים, ככל שההגיל יורד התחלואה עולה. נהיה מסוכן מאוד להיות בבתי הספר אז צריך לגדר את הסיכון. אני את הבת שלי לא מוכן לשלוח במצב הזה. אני מאמין שרמת גן לצערי תהפוך לכתומה במהלך הלילה, ואז קבינט הקורונה יכריח אותנו לסגור את מה שאנו בפועל סוגרים, אנו פשוט עיר שלא רק מנוהלת על ידי הממשלה אלא גם מתנהלת בכוחות עצמה ולוקחת אחריות על מה שקורה בעיר שלה".

האם אתה יודע כמה הגיעו לבתי הספר?
"זה גם תלוי במצב הקורונה בכל שכונה ובי"ס, אך היו לא מעט בתי ספר שהנוכחות ירדה ב-85-90 אחוזים. הורים כן מבינים את המצב ועושים מאמץ. נראה שבזכות החיסונים אנחנו בגל האחרון, אסור לעשות טעויות של אווירת סוף קורס ולזלזל, זו מחלה מסוכנת ומחיר הטעות הוא פי כמה מאשר מחיר כיווץ החיים שלנו".

האם אתה תומך בחיסון צוותי ההוראה והאם אתה עושה צעד בכיוון?
"רמת גן הייתה הראשונה לייצר מתווה חיסון של כל אנשי החינוך. בא משרד הבריאות רגע לפני שזה התחיל והטיל וטו על כך. למרות זאת שומעים על צעירים רבים שלא מקבוצות סיכון מתחת לגיל 60 שהתחסנו. לפחות את החיסונים האלו היו צריכים לתת לצוותי החינוך שנמצאים בחזית. התחלואה הרבה היא במשרד החינוך. הם אומרים שאנו מפקירים אותם ושזו פגיעה בהם ובמורל שלהם. אנו רואים שהם גם נדבקים, לכן נכון שתעשה הממשלה להכין רשימות המתנה של מורים ולהתחיל לחסן את עובדי ההוראה והעובדים הסוציאליים".

אי אפשר לעשות סגר מלא כשאנחנו יודעים שאף אחד לא סוגר את המוסדות החרדיים.
"אמון הציבור זה הבסיס לניהול והצלחה במשבר של מגפה. מאבדים אותו אם לא עקביים, לא שקופים, לא מקצועיים ולא ענייניים, והכי לא ענייני זה לזהם בפוליטיקה החלטות בדבר בריאות הציבור, בטח אם זה בא בצורה של אכיפה בררנית, שמבטיחים מדיניות לפי רמזור ובסוף שמים את כולם באותה חבילה".

אם יהיה סגר מלא, אתה תקפיד על זה הפעם?
"בהחלט. אם זה כל המדינה ועל פי פרמטרים מקצועיים. היינו הראשונים להתגייס בכל דבר ותמיד החמרנו יותר מהממשלה. אני יודע שהמספרים רצים מדי בגל מדי, ואם לא רוצים לשלם בהרבה מתים צריך לעשות פעולה. מה שקורה עכשיו לא עוצר וזה עוזר. אנו כבר בתוך מערכת בחירות ובממשלה שלא תפקדה כשלא היו בחירות, עכשיו זה בכלל הפך להיות קרקס, הציבור מיואש ומאוכזב ונחכה לתקווה חדשה".