ועדת החינוך, התרבות והספורט התכנסה היום (שני) לדיון במדיניות פתיחת מערכת החינוך ומעקב אחר יישום האכיפה, נתוני התחלואה וההשלכות הנפשיות. בעקבות כך, מזכ"לית הסתדרות המורים הודיעה על השבתת מערכת החינוך ב-12 בינואר אם עובדי ההוראה לא יחוסנו.

נתניהו על הפעלת מערכת החינוך במתכונת מלאה בסגר השלישי

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה בפתח הדיון: "שמעתי הרבה פרופסורים, אין אחד שלא חושב שהמורים צריכים להתחסן באופן מיידי. עוד לא שמעתי מורה אחד שאומר שלא צריך לחסן את המורים מיידית". 

בהמשך גם שוחחה עם ענת דוידוב ב-103FM ואמרה כי "לא יעלה על הדעת שעובדי ההוראה לא יתחסנו, ולי נאמר על ידי בכירים במשרד הבריאות שבתחילת השבוע יחוסנו, והנה אנחנו שומעים שהם לא בתעדוף להתחסן", הוסיפה מזכ"לית הסתדרות המורים. "אנחנו כמו גנבים בלילה מתחסנים עם רשויות, קופות חולים ובתי חולים. אנחנו אפילו לא אומרים איפה אנחנו מתחסנים. ככה זה צריך להתנהל? שמחסנים צעירים ולא מחסנים את עובדי ההוראה?". בן דוד הכריזה כי אם המורים לא יחוסנו, המערכת תושבת ב-12 בינואר.


 
 יו"ר איגוד רופאי הילדים ד"ר צחי גרוסמן קרא לסגור חלקית את מערכת החינוך: "יש בפירוש קו ברור שמפריד בין ילדים של עד גיל 10 למעל גיל 10. לכן, ילדי גנים ו-א'-ד' אצלנו".

בנוסף, משרד החינוך פרסם את נתוני התחלואה במערכת החינוך: בסך הכל, מדובר ב-12,514 תלמידים חולים בכל מערכת החינוך - בקרב ילדי הגנים, תלמידי החינוך המיוחד ותלמידי בתי הספר. בנוסף, יש 2,125 עובדי הוראה חולים.

צופית גולן, חברה בהנהגת ההורים הארצית הביעה ביקורת גם כן לגבי חוסר הדיפרנציאליות בהחלטות הממשלה: "כ-40% מהתחלואה היא במערכת החינוך החרדית. בניכוי התחלואה במגזר החרדי, המצב במערכת החינוך הכללית לא נורא בכלל".

ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות במשרד החינוך, התריעה: "יש הרבה מאוד תחלואה והתפרצויות בבתי ספר, בגנים, בחטיבות, בתיכונים, בכל מגזר ובכל מקום. התחלואה בכל המדינה עולה. גואה, ולא מחכה לאף אחד.  אם לא נעצור הכל בצורה רוחבית במדינה כלום לא ישתנה".

ד"ר אפללו התייחסה גם לדרישה של חיסון עובדי ההוראה: "יש ועדה שמורכבת מ-45 אנשי מקצוע. היא זו שקובעת את התעדופים ואנחנו מתנהגים בהתאם לכך. עובדי ההוראה נמצאים בהחלט בתעדוף משני לפי מסמך שפרסמנו בנושא. צריך לסיים לחסן את בני ה-60 ומעלה, ואז נחסן את המורים. אני לא יודעת להעריך כמה זמן ייקח לסיים לחסן אותם".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר בוועדה כי "צריכה להיות דיפרנציאליות. לא ייתכן שלא רואים נתונים בחלוקה לפי זרם החינוך ובשונה לפי מידת הסיכון. צריך לאפשר לרשויות המקומיות לפעול כי לפי תכנית הרמזור, אנו מסתמכים על נתונים ישנים של כמה ימים אחורה וצריך מידע עדכני. העיריות שולטות בזה וצריך לתת להן יד חופשית". עוד הוסיף כי "צריך לאפשר למידה בחוץ, בכל שלב. אם אפשר לחסן חיילים ושוטרים, אפשר לחסן גם את עובדי ההוראה".

יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע אמר בתגובה כי "אף אחד לא טוען שאין תחלואה במערכת החינוך, אך יש לקבל החלטה שתאזן בין כל השיקולים ותדאג לתלמידים, הן לבריאותם הפיזית והן לבריאותם הנפשית. אנחנו לא קיבלנו נתונים משמעותיים על אכיפה או סגירה של בתי ספר בערים אדומות. אנחנו יודעים שהמצב שם מאוד קשה, שלא לומר שאין אכיפה כלל. משרד הבריאות נמנע להתעמת עם מי שהוא צריך ואז נוצר מצב שמחצית מהחולים נמצאים ביישובים אדומים".

ח''כ רם שפע בוועדת החינוך (צילום: לירון וייס, דוברות הכנסת)
ח''כ רם שפע בוועדת החינוך (צילום: לירון וייס, דוברות הכנסת)

בסיכום הדיון, קבל שפע על טענות משרד הבריאות בדבר התחלואה המתנהלת בבתי הספר: "כמעט רבע מהתחלואה היא בקרב שכבות ה' עד י', שלא היו בבית הספר למעלה מחצי שנה. אז איך אפשר לומר שכל התחלואה מתנהלת בבתי הספר? לא ראיתי את משרד הבריאות מזכיר את זה".

בתוך כך, יו"ר ימינה נפתלי בנט ביקר היום בנתניה, ואמר כי "אחרי שביקרתי הבוקר במספר בתי ספר ונפגשתי עם מומחים אפידמיולוגים, המסקנה שלי היא חד משמעית: כדי להתגבר על הקורונה כמה שיותר מהר, אין מנוס אלא לסגור את כיתות ה'-י' לתקופה קצרה ואינטנסיבית. ממשלת נתניהו-גנץ נכשלה. אני, כחבר האופוזיציה, אומר דבר לא פופולרי מתוך אחריות לאומית, כי זה הדבר הנכון לעשות. אני קורא לממשלה להחליט על כך ולבצע באופן מיידי, על מנת שנצא בהקדם ממשבר הקורונה ונוכל לשוב לשגרה".

בנוסף, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש התראיין אף הוא ב-103FM וחזר על כך שצריך לסגור כעת את מערכת החינוך. "יש לנו בהחלט נתונים על שיעורי הדבקה שהילדים מביאים הביתה ומגדילים ככה את שרשרת ההדבקה", אמר אש. הפרויקטור סיפר כי נשקלה האפשרות שלא לחסן במנה השנייה של החיסון, את מי שכבר התחסן במנה הראשונה, אך בסוף הוחלט נגד:"החלטנו חד משמעית שמחסנים את החיסון השני, שקלנו את זה, אך יותר נכון להיצמד לפרוטוקול"