צוות החוקרים של האוניברסיטה העברית הציג היום (שלישי) לקבינט הקורונה דוח הכולל נתונים חדשים והערכות בנושא התפשטות התחלואה במדינה. מהנתונים עולה כי המצב כעת דומה למצב בסוף ספטמבר - הגענו למספרי תחלואה גבוהים מאד. הם הדגישו כי השפעות המגבלות שנכנסו לתוקף בשבוע שעבר עדיין לא ניכרות, וכי התמותה היומית הממוצעת עולה בחדות, וצפויה לעלות מעל ל-40 מתים ביום בממוצע בשבועיים הקרובים.

לדבריהם, המשמעות היא כי רק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לבחון האם המגבלות הנוכחיות הובילו לשינוי מגמה. הם ציינו עוד כי "במגוון התרחישים הסביר, העומס הצפוי על בתי החולים גבוה מהגל הקודם. המתנה של שבוע בקבלת החלטה על חיזוק (במקרה שהריסון הנוכחי לא יעיל) צפויה לגרור תוספת תמותה של  200-400 מתים".

בהמשך המסמך הדגישו המומחים כי מבצע החיסונים יוביל לשינוי מגמה בתחלואה הקשה של האוכלוסיות בסיכון, ובמיוחד בני 60 ומעלה, כבר בסוף ינואר. לדבריהם - ייטב אם יתאפשר להאיץ את מבצע החיסונים של האוכלוסייה הנמצאת בסיכון, תוך התמקדות בחיסון מירבי של בנו 60 ומעלה וכאלו הנמצאים בסיכון.

מתחם החיסונים לקורונה בבית החולים איכילוב (צילום: אבשלום ששוני)
מתחם החיסונים לקורונה בבית החולים איכילוב (צילום: אבשלום ששוני)

עוד ציינו החוקרים החברים בצוות המומחים, כי הוריאנט הבריטי משמעותי לקבלת החלטות - אם תפוצתו היום בין מספר אחוזים ל-50 אחוזים מהזן הרגיל בישראל. לדבריהם, הוא משמעותי במיוחד בתהליך היציאה מהמגבלות (הסגר) הנוכחי, במהלך ינואר. בתרחיש של תפוצה כזו, שיוביל למצבו בו מקדם ההדבקה (R) יהיה גבוה מאחד - צפוי מספר גבוה של חולים קשה באוכלוסיות צעירות. 

ההמלצות של המומחים

הם הדגישו כי מומלץ להטיל סגר מלא במקרה שהריסון הנוכחי מתברר כלא יעיל, וכי ההחלטה לכך צריכה להתקבל עד ליום שישי. נושא נוסף שעלה הוא זיהוי ודאי של תפוצת המוטציה הבריטית, זאת בין החולים המאומתים. החוקרים ציינו נתונים מספריים, סממנים לנחיצות בהחמרת צעדי המנע - 9,000 מאובחנים חדשים מדי יום עד יום שישי, מצב בו מקדם ההדבקה יהיה גבוה מ-1.1 ושיעור התפשטות של הנגיף מעל מספר אחוזים מסוים.

לדבריהם, עד שההחלטה תתקבל - יש לצמצם באופן מיידי התקהלויות מותרות, חיוב עבודה מהבית בכל מקום אפשרי והגברת אכיפה. החוקרים הגישו עוד כי בכל מקרה, נדרשת יציאה מבוקרת מהמגבלות, כפי שבוצע בסגר הקודם, ולא תתאפשר יציאה מהירה ומיידית. יציאה מבוקרת, תאפשר הגבלת התמותה עד מרץ בכאלף עד 1,500 מתים. 

היציאה המבוקרת חשובה במיוחד במקרה של תפוצה בעייתית של הווריאנט הבריטי, שכן תפוצה כזו עלולה להוביל לתמותה גבוהה (במידה והיציאה תהיה דומה ליציאה מהסגר השני - מדובר בתמותה של 300 עד 600). במקרה של יציאה בלתי מבוקרת - היא עלולה להוביל להתפרצות מחודשת גדולה מאד בפברואר, שתוצאותיה יהיו חמורות משמעותית מתוצאת הגל של ספטמבר.