עיריית תל אביב החליטה לחסן אתמול את רוב עובדי ההוראה בעיר, אך שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיב לכך בחריפות. מאיה גבעון, מנהלת בית הספר לטבע, סביבה וחברה בת"א שהתחסנה אתמול, התייחסה היום (שלישי) בתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ברדיו 103FM לתגובתו של השר אדלשטיין: "אני לא מבינה את מלחמות האגו האלה. הבריאות הנפשית של הילדים חשובה - אני לא הלכתי להתחסן בשבילי, הלכתי להתחסן בשביל שהתלמידים שלי יוכלו להמשיך להגיע לבית הספר".

מה שלומך ומה שלום בית הספר שלך?
"שלומי, כבר ממרץ, לא רגיל. אנחנו כולנו בטירוף הזה. עושים הערכות כל פעם מחדש. המצב הרגשי של הנוער והילדים פשוט כל הזמן הולך ומידרדר - ילדים ששותים, בדיכאון, עם בדידות. הווירוס הרגשי במערכת החינוך משתולל".

את יכולה לעשות לנו איזושהי הבחנה בין שכבות שונות של גיל?
"מבחינת הדבקה, אין הבחנה. דווקא אצלי ספציפית בבית הספר, נדבקו יותר ילדים בשכבות הנמוכות, ושתי מורות שנדבקו - אחת שהחלימה ואחת שהיא עכשיו בבית".  

כמה ילדים יושבים בבית?
"בשבוע שעבר כ-100 ילדים ו-12 אנשי צוות - מסייעת, מזכירה ועוד 10 מורות - ישבו בבית. אי אפשר לנהל ככה בית ספר. הדבר הראשון שצריך לעשות זה לתת עדיפות לחינוך במדינת ישראל ולחסן את המורים. צריך להבין שמורה חולה מכניסה אוטומטית ארבע קפסולות לבידוד. אצלי יש עכשיו ארבע קפסולות שנמצאות בבית בגלל מורה חולה, אף אחד מהילדים לא יצא חיובי בבדיקה, והם יושבים כבר שבוע בבית".  

את התחסנת כבר?
"כן. אתמול התחסנתי במבצע של עיריית תל אביב בכיכר רבין".

כמה שעות עמדת בתור?
"שעה וחצי, משהו כזה".

וקראו לך? איך זה התנהל הדבר הזה?
"קראו בתל אביב לצוותי החינוך, כל מי שעובד בבית הספר, המורים, להגיע ולהתחסן".

מי קרא לכם? מנהל החינוך של העירייה?
"כן. כל יום יש לי מורות שהלכו וחיכו בתור לסוף היום שייתנו את החיסונים במקום לזרוק לפח, אז במקום זה אפשר היה בכל עיר, לתת SMS בשבע בערב למנהלת ולהגיד: 'יש לנו חיסונים שנותרו, בואי תחסני את המורות שלך'".

אבל יכלו לבוא פתאום 200 מורים ומורות, והיה דוחק וזה מסוכן.
"לא, היינו צריכים לחתום, זה היה מאוד מסודר. אני הייתי צריכה לחתום למורות שלי שהן עובדות בתל אביב והן הגיעו עם מכתב. רק אז הן יכלו להתחסן".

שר הבריאות מאוד כעס על מנכ"ל בית החולים איכילוב פרופ' גמזו שהוא פתח את המבצע הזה לכולם בשיתוף עם עיריית תל אביב, והוא הורה לסגור את העניין הזה. מה יש לך להגיד לשר הבריאות?
"אני לא מבינה את מלחמות האגו האלה. הבריאות הנפשית של הילדים חשובה. אני לא הלכתי להתחסן בשבילי, הלכתי להתחסן בשביל התלמידים שלי, שיוכלו להמשיך להגיע לבית הספר. עכשיו שמעתי שרוצים לסגור את כל מערכת החינוך, חוץ מהחינוך המיוחד, שאני לגמרי מבינה את זה. אז למה לא לחסן את כל הסייעות, את כל המורים ואת כל המנהלים של החינוך המיוחד, שמתחילת הקורונה נמצאים בבתי הספר בשביל הילדים האלה שבאמת צריכים את המסגרת, אבל הם לא מחוסנים?".  

אף אחד מהחינוך המיוחד לא מחוסן?
"לא, אלא אם כן הוא היה בתל אביב אתמול והצליח להגיע לפני שנגמרו כל החיסונים. לא יכול להיות שלא ייתנו עדיפות לחינוך ויבקשו מאיתנו המורים להגיע לבתי הספר, לסכן את עצמנו, את הילדים, ולהמשיך ללמד, ולא ייתנו עדיפות בעניין החיסונים".

מלחמות אגו בין מי למי?
"זה כמו שאני אגיד למורה שלי, 'תלמד מתמטיקה', ואז יש איזו בעיה רגשית בכיתה והוא לא לימד מתמטיקה אלא טיפל בבעיה הרגשית, ואז אני אגיד לו, 'למה לא לימדת מתמטיקה?', ברור שהבעיה הרגשית יותר חשובה".

משחקים משחקים על חשבון האנשים, זה מה שאת אומרת.
"נכון, והדבר האחרון שצריך לסגור זה את מערכת החינוך. אנחנו הולכים לשלם הרבה שנים על כל הפצעים האלה שיש אצל הילדים. אי אפשר לפתח לזה חיסון".