יו"ר איגוד רופאי הציבור, פרופ' חגי לוין, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM ויצא נגד הממשלה ונגד נתניהו על רצונם להחמיר את הסגר. "המלצנו לפני מספר שבועות, בקונצנזוס מלא, להגביל את מספר המתקהלים בחלל סגור לחמישה. אנחנו יודעים שהסיכון הגדול ביותר, הוא הדבקה בהתקהלות בחלל סגור. ההמלצה הזאת, שהיא החשובה ביותר, לא יושמה על ידי הממשלה מסיבות פוליטיות, כי רצו להשאיר את בתי הכנסת פתוחים. זה שורש העניין". 



הסגר כנראה יכלול הכל, זה מקובל?

"זה קצת מזכיר לי שמכניסים חולה לתוך ניתוח חירום, ולא מכניסים אותו כמו שצריך לניתוח, ואז יש נזקים מאוד חמורים מהמהירות. אני וחבריי, רופאי בריאות הציבור, סבורים שגם כשרמת התחלואה גבוהה ועולה, עדיין נכון לפעול בשיקול דעת ולדעת מה אנחנו לא סוגרים. למשל, את גני הילדים - לא נכון לסגור, את החינוך המיוחד - לא נכון לסגור.

יש דברים שהסגירה שלהם גורמת לתועלת מועטה מאוד במניעת הדבקה ותחלואה, אבל לנזק רב מאוד. חייבים לנהוג בקור רוח ולהסתכל על העובדות. העובדות הן שבשבוע האחרון, אחוז החיוביים במגזר החרדי בישראל היה 16.6% ואחוז החיוביים באוכלוסייה הכללית בישראל היה 3.7%. לכן, מי שאומר, 'אנחנו עושים את אותו הדבר בכל מקום - זה לא צודק ולא הוגן".

אז אתה רוצה להגיד לנו שזה יהיה דיפרנציאלי, אבל יש כאן פוליטיקה ופוחדים לסגור את בתי הספר של החרדים, והציבור כולו נענש. אבל אנחנו נמצאים במצב מאוד מצוקתי, גם בבתי הספר, המצב הוא קטסטרופלי.
"כבר ראינו בסגרים הקודמים, שבסוף, בניגוד להבטחות, דווקא בערים אדומות, דווקא במוקדי התחלואה, המשיכה פעילות, בעוד שבאזורים שלא הייתה בהם כמעט תחלואה, עצרו פעילות שאין בה סיכון. הדבר הזה שוחק את אמון הציבור והוא זה שגורם לכך שמקבלים החלטות ולא מיישמים אותן.

אם היו רוצים שהציבור יאמין - היו צריכים לשדר לציבור את ישיבת הממשלה היום, אין מה להסתיר. בואו נשמע בדיוק איך הנבחרים שלנו מייצגים אותנו ומה הם אומרים. בואו נשמע את העמדות של המומחים ויש עמדות שונות".

מה העמדה שלך?
"צריך לפעול בצעדים יעילים. זה שאתה מחמיר איפה שלא צריך, זה לא עוזר. אנחנו בקבינט המומחים של 'מגן ישראל', המלצנו לפני מספר שבועות, בקונצנזוס מלא, להגביל את מספר המתקהלים בחלל סגור לחמישה. אנחנו יודעים שהסיכון הגדול ביותר, הוא הדבקה בהתקהלות בחלל סגור.

ההמלצה הזאת, שהיא החשובה ביותר, לא יושמה על ידי הממשלה מסיבות פוליטיות, כי רצו להשאיר את בתי הכנסת פתוחים. זה שורש העניין. אם היינו מצמצמים את ההתקהלות בחלל סגור, יכול להיות שזה היה מספיק ולא היינו צריכים כל מיני דברים אחרים, שהם לא אלה שעוזרים".

מה אתה מציע?
"למידה לבגרות איננה מגינה מפני הדבקה בקורונה. לכן, גם לפני שבוע אנחנו אמרנו שלא צריך שכיתות יא' ו-יב' ימשיכו ללמוד בערים אדומות, גם אם זו הכנה לבגרות. אני אומר עכשיו, לאפשר למידה בחוץ. אם הילדים לא יהיו בלמידה בחוץ בבתי הספר, הם יפגשו בבתים אחד של השני ואת זה אי אפשר למנוע, ואז ההדבקות לא תפחתנה".

אתה לא סומך על מנכ"ל משרד הבריאות, על ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס? יש שם מומחים וצוותים שלמים שיושבים ומייעצים. אתה לא סומך על האנשים האלה?
"ראינו שוב ושוב שראש הממשלה אומר בצורה מפורשת, 'אותי לא מעניינת דעת המומחים, אני יודע יותר טוב מכולם', והוא ממילא מחליט מה שנראה לו, ולא מה שממליצים לו.

ד"ר אלרעי פרייס ופרופ' חגי לוין המליצו לסגור דברים לפני שבוע ושבועיים ו-3 שבועות ו-4 שבועות, וזה לא נעשה. אז עכשיו להגיד, 'סוגרים את הכל' באופן אוטומטי, בלי חשיבה ומנותק מהציבור, לצערי, גם זה לא הפתרון, כי הציבור לא ייענה לדבר הזה. ואז, אם אתה לא פועל בהיגיון, אתה מאבד את הציבור".