פרופסור דרור מבורך מנהל מחלקת קורונה בבית החולים הדסה עין כרם שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, וביקר בחריפות את כל מתנגדי הסגר. הוא האשים במיוחד את אותם מומחים שלשיטתו מסלפים את המציאות. הוא הרחיב ושיתף את חוויותיו כמנהל מחלקת הקורונה, והזהיר מההשלכות ארוכות הטווח של המחלה הזו: "אני ראיתי שבעה מקרים של פוסט קורונה דרמטיים עם תסמונת שאנשים מגיעים בשוק עם לב שבקושי מתפקד. האחרון בן 23".

אתה עצבני על הקמפיין שלא צריך סגר? ראיתי ציוץ שלך. 
"אני חושב שלצד הפתיחות לדעות אחרות, יש גבולות שכל אחד מאיתנו לא מוכן לסבול. אני לא מוכן שיבוא מישהו שיגיד עובדות לא נכונות וכתוצאה מזה יסיק מסקנות. שמעתי אתמול בטלוויזיה את ד"ר יחזקאלי, רופא משפחה, שהוא אולי רופא נהדר ואיש טוב, אבל אמר שאין שינוי במצב המחלקות כיום לעומת מה שהיה בחורף 2018. זה פשוט הבל הבלים".

פקחים בשוק הכרמל בסגר השלישי. צילום: אבשלום ששוני

"המצב היום הוא שיש לנו 120 חולי קורונה עם 5 מחלקות חדשות שהן רק לקורונה, יש עומס גדול מאוד על הצוותים ולכן החבורה הזאת שקוראת לעצמה מועצת חירום לאומית, היא חבורה שמטעה את הציבור. זה לא דעה אחרת, היא מטעה בעובדות את הציבור. על כל אחד שמנהל מחלקת קורונה שחושב כמוהו, קיימים 100 שמנהלים מחלקות קורונה שלא חושבים כך. קימרון ראה חולה קורונה? הוא לא רופא. יחזקאלי טיפל בחולה קורונה בבתי חולים? בחיים לא. איך הם יכולים להגיד שאין לחץ? אין איום בקריסה? שאנשים לא מתים מהמחלה הזאת?".

מה המוטיבציה?
"איזו שהיא אינטלקטואליזציה של המחשבות שלהם כי זה אנשים שהתחילו עם האמרה 'למה בארץ אין את המודל השוודי?', ותוך כדי כך הבינו או לא הבינו שהמודל השוודי לא קיים, ואם הוא קיים המלך השוודי הודה שזה היה כישלון מוחלט. אבל הם המשיכו לטעון שחיסון טבעי זה הדבר הכי טוב, שחיסון עדר יפתור את כל הבעיות, אמרו 'אל תתגוננו, תנו למחלה לעשות את שלה ואנחנו נסתדר'. חודש אחר חודש הם שגו וטעו וזה הוכח בצורה ברורה".

מה קורה אצלך במחלקה ומה צריך לעשות?
"יש לנו 120 חולים כיום. זה אומר שאנחנו לא בשיא של 165 חולים כפי שהיה בחודשים ספטמבר-אוקטובר, אבל קצב החולים עלה. למרות שלמדנו להיות יותר יעילים, לטפל יותר טוב, לשחרר יותר מהר ולא לאשפז אנשים שלא צריך, העומס גדול מאוד על הצוות. מחלקות פנימיות צומצמו לטובת הקורונה ואנחנו עובדים כך כבר עשרה חודשים עם הפוגות שהיו אחרי סגרים קודמים. יש פה שתי בעיות – יש סכנה לרפואה, לא בקריסה של המערכת אבל אנחנו פוגעים בכל בתי החולים ובחולים שאינם חולי קורונה, כי אנחנו מצמצמים את הטיפול שלהם".

"אין לנו מספיק מחלקות פנימיות. יש תמותה ותחלואה משמעותית ביותר. כשיש 10,000 חולים ליום, כ-60 חולים ימותו. שניים-שלושה אחוזים יאושפזו ויהפכו לחולים קשים עם תחלואה משמעותית. אנחנו מתחילים להבין שלקורונה יש אצל חלק מהחולים אפקטים לטווח ארוך. אנשים נשארו ללא חוש טעם וריח, פיתחו סימפטומטיים כאלו ואחרים, אני ראיתי שבעה מקרים של פוסט קורונה דרמטיים עם תסמונת שאנשים מגיעים בשוק עם לב שבקושי מתפקד. האחרון בן 23".

יש רופאים מהצד השני שטוענים שאתם לא משחררים חולים קלים וכך נוצר עומס.
"מדובר בחבורת אנשים שלא מטפלת בקורונה. מה זאת אומרת אנחנו לא משחררים חולים קלים? מה זה השטות הזאת? זה עוד עלילה. מה יש לנו סיבה להחזיק חולים שאנחנו לא רוצים לשחרר? אנחנו שמחים לשחרר חולים ועושים כל מה שאפשר כדי לשחרר אותם".

יש שיקולים פוליטיים בניהול המאבק?
"אני לא יודע, אני בא מגישה מקצועית. אומרים לי תראה סגר משרת את ביבי ואני אומר יכול להיות. אני יודע שכשיש 8,000 ומשהו חולים ביום חייבים לעשות סגר. כרופא אני אומר שבמצב כזה צריך לעצור מיד".

אתה פיתחת תרופה, זה משפיע על ההחלטות שלך?
"התרופה שפיתחתי, ואני גאה בה, הגיעה לאחר מחקר של 30 שנה. מה זה קשור להחלטות הרפואיות שאני לוקח בתור מנהל מחלקה ומזהיר את הציבור מפני מחלה קשה? זה מעלה את ערך התרופה או מוריד? שיבדקו ויחליטו אם התרופה טובה או לא טובה, מה הקשר?".