פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM. ברבש התייחס לסגר הצפוי ואמר: "הייתי מרוצה אם היינו נכנסים לסגר הזה לפני הסגר דמיקולו שהיה פה". עוד הוא הרגיע מפני החשש הגדול מהמוטציות השונות, והזהיר כי "אם לא נדע לשמור על הגבולות שלנו אז יכול להיות שניכנס גם לסגר רביעי".

נתניהו פונה לכנסת: "לאשר באופן מיידי את הסגר במליאה"

אתה מרוצה שנכנסים לסגר?
"הייתי מרוצה אם היינו נכנסים לסגר לפני הסגר הדמיקולו שהיה פה. אני מתוסכל, הפרופסורים האלה מתחלפים, כל פעם זה מישהו אחר, חבל. אני לא חושב שזה מה שהשפיע על הממשלה לעשות חצי סגר שלא הביא שום דבר ורק גרם לנזק לעסקים. בואו לא נשכח שיש גם מעל 500 נפטרים כל חודש ככה. זה היה סגר מיותר. זה מאוד מסתכל, וכל אחד שיסיק את מסקנותיו לגבי איך שהממשלה מתנהלת מול החרדים, אבל אנו לא צריכים להסתכל מה קורה אצלם. אם הם רוצים לחיות כך בצפיפות ולהעלות את מקדם ההדבקה עם כל המשמעויות של זה, שיבושם להם, זה לא צריך להשפיע על עם ישראל שצריך להיכנס לסגר כדי להוריד את התחלואה אצלנו. אם הווירוס נמצא באיזשהו מקום הוא נמצא בכל מקום, אך אני חושב שאם נעשה סגר כמו שצריך אז במגזר הכללי ואולי גם הערבי התחלואה תרד, ויכול להיות שמה שיהיה במגזר החרדי יהיה לא טוב, אבל בעצם אתה צודק".

פרופ' ברבש התייחס לחשש הגדול מפני המוטציות: "מוטציות בווירוס הזה היו ויהיו, כרגע יש מחקר אחד מאוד מוקדם שנעשה על המוטציה הדרום אפריקאית בקבוצה של 11 אנשים שנדבקו בווירוס הזה, וראו ששם בחלק מהזמן בחלק מהאנשים לא היה נטרול של הווירוס על ידי הנוגדנים, זה לא אומר שום דבר וצריך לחכות ולראות. הנושא הזה נבדק על ידי מודרנה ופייזר ואני מניח שתהיה לנו תשובה תוך שבועיים-שלושה. אנו צפויים להרבה מאוד מוטציות בעתיד, והאנושות מנהלת מרוץ של חיסונים מול מוטציות. יכול להיות שנצטרך לעדכן את החיסון".

על מבצע החיסונים והשפעותיו על הנגיף אמר: "המחוסנים הראשונים יקבלו את המנה השנייה שלהם בשבוע הבא, ושבוע אחרי זה צריכים להתחיל לראות השפעה של החיסון, ייקח לפחות עוד חודש שתהיה מסה מספיק גדולה של מחוסנים שאפשר יהיה לומר שמתחילים לראות את האפקט של זה בארץ. אני הייתי מעדיף שנדע פחות מההתחלה, אולי היינו היום עם קצת יותר חיסונים. במצב בו יש תחרות על החיסונים בכל העולם ומסתכלים לא תמיד אהדה על ההישג הפנומנלי של מדינת ישראל, אני לא בטוח שהייתי רוצה להוציא את העיניים למישהו. משרד הבריאות באמת מנהלים מו"מ על מנת להגדיל את הכמויות המוזרמות לישראל והם עוד לא יודעים שהצליחו בו, אבל התרברבנו קצת יותר מדי".

על חיסון עובדי ההוראה על ידי בית החולים איכילוב אופן מחתרתי אמר פרופ' ברבש: "אני לא מכיר את פרטי המהלך, אבל אני חושב שבמצב בו יש משאב לאומי שמחולק על פי קריטריונים ותיעדוף, לא יכול שנוצר מצב בו משרד הבריאות מעודכן בדיעבד שהלכו לכזה מבצע. המורים צריכים להיות בקדימות גבוהה כמו בצבא, אבל משרד הבריאות צריך לקבל את ההחלטה הזו ואוי ואבוי שנתחיל עם החלטות שמבוססות על לחצים פוליטיים כאלה או אחרים".

נראה לך ששבועיים יספיקו והאם נראה לך שזה הסגר האחרון?
"אני לא יודע על משך הסגר כי גם בסגר הקודם התבדינו ועכשיו יש שני פקטורים שונים בסגר הזה מהקודמים שזה נושא החיסונים ונושא המוטציות הבריטית והדרום אפריקאית שאולי גם היא נמצאת פה. האם זה סגר אחרון או לא אני מניח שכן בהנחה שנדע לסגור את הגבולות של מדינת ישראל ולגרום לזה שכל מי שנכנס לפה יעבור בדיקת מטוש ולא יזוז עד שלא יודעים אם הוא נקי או לא. יכול להיות שנצליח להכיל את מה שקורה פה אך אם לא נצליח לשמור על עצמנו מכניסה של מוטציות ממקומות אחרים, המחיר של זה עלול להיות סגר רביעי".