אמנם באופן רשמי אסור למכור בטייק-אוויי, אבל בעלי עסקים מצאו שיטות עוקפות של מתן אפשרות להזמנת הקפה והמאפה ולאחר מכן הגשתו ללקוח הממתין מחוץ לבית הקפה ולעיתים אף בתוך הרכב.

סגר - פעילות האכיפה של המשטרה במחסומים. צילום: דוברות המשטרה

נמל תל אביב וכיכר דיזנגוף בתל אביב היו עמוסים ושוקקים. "קשה למצוא מקום ישיבה פנוי בכיכר. כולם הגיעו ל'קפה האחרון' לפני הסגר. אומרים שהפעם יהיה סגר מהודק וכולם בחוסר ודאות", סיפר חיים (50) המתגורר באזור על רקע התורים הארוכים לבתי הקפה הסמוכים.

בנמל תל אביב היה קשה למצוא מקום פנוי בחניונים והנמל היה שוקק במבקרים רבים. "היה תור ארוך לקפה בטייק-אוויי. המתנתי בחוץ והוציאו לי את הקפה. גם בשוק האוכל היה שוקק. לך תדע מתי עוד פעם נוכל להגיע ליום עם שמש ולשתות קפה מול הים", סיפר ישראל נחום (63) מרמת גן – "כשיצאתי מחניון רידינג היה פקק. כולם ניצלו את השעות האחרונות לפניה הסגר כדי לצאת ולהתאוורר".

גם בחוצות הערים היה שוקק. "הגעתי לקנות מקלדת למחשב. לך תדע אם בסגר יהיה פתוח", סיפר גבר כבן 60 מרמת גן, שהגיע לחנות למוצרי מחשבים במרכז העיר.

מני שקד, הבעלים של קפה שקד בשכונת רמת חן ברמת גן סיפר על לקוחות רבים שהגיעו משעות הבוקר, כדי לשתות לכוס קפה באוויר הפתוח: "אנשים לא יודעים מה צפוי והתחושה של רבים הייתה שכמה שבועות הם לא יוכלו לצאת מהבית כדי לשתות קפה ולאכול מאפה. נערכנו מראש לעומס הצפוי וכל מי שהזמין קיבל בחוץ את הקפה", הוא סיפר. "התחושה האישית לא נעימה. נראה לי שהסגר הזה יימשך חודש ולך תדע אם הוא האחרון. זה נראה כמו סרט בדיוני".

עומס תנועה בנתיבי איילון לקראת הסגר (צילום: אבשלום ששוני)
עומס תנועה בנתיבי איילון לקראת הסגר (צילום: אבשלום ששוני)

להערכתו, גם במהלך הסגר ניתן יהיה להמשיך בשיטת המשלוחים, כאשר לקוחות יזמינו באמצעות אפליקציה או מחוץ לעסק ואז ימתינו עד שיקבלו את ההזמנה. "אנחנו גם ערוכים למשלוחים לבתים ותגברנו את צוות העובדים", הוא ציין, "אני מקווה שזה הסגר האחרון ושהוא יהיה רק שבועיים, כפי שהודיעו".

בשוק הכרמל בתל אביב לא הייתה הסתערות של לקוחות, אבל היה גידול בתנועת הקונים ובהיקפי המכירות. "אני לא רואה הסתערות כמו בסגר הראשון, אבל היה גידול משמעותי במכירות. כבר עברה תקופת החרדה של הסגר הראשון, אבל אנשים לא יודעים מה צפוי בסגר הזה והגיעו הרבה יותר לקוחות ורובם קנו יותר מהממוצע", סיפר בעל מעדניה ותיקה בשוק המיתולוגי – "בסגר אמשיך לעבוד, אבל בינתיים אף אחד לא יודע באיזו מתכונת. אני גם ערוך למשלוחים לבתי הלקוחות".

היו בעלי עסקים שהביעו ספקנות בהבטחות שהסגר יימשך רק שבועיים. "הלוואי שזה יהיה רק שבועיים, אבל אני כבר לא מאמין", אמר אילן שושן, בעלים של חנות בגדים בדרום תל אביב – "בסגר בחגים נאלצתי לזרוק לרחוב את סחורת הקיץ. אנחנו סגורים כבר כמה שבועות ואני תקוע עם סחורת החורף. התחושה קשה מאוד. רבים לא יוכלו לשרוד גם הפעם. אני מקווה שלפחות הפעם יאכפו את הסגר ושלא נהיה שוב הפראיירים שרק אצלנו היה סגור ואחרים חגגו".

גם במשתלות הייתה תנועה ערה של לקוחות. "בסגר המהודק שמדברים עליו נהיה רוב הזמן בבית, אז לפחות שיהיה לנו מראה טוב של פרחים", סיפרה תושבת ותיקה מרמת גן שהגיעה למשתלה בכפר אז"ר.

שוטר בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)
שוטר בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)

לעומת זאת, במרכולים הגיעו יותר לקוחות שמילאו את העגלות במוצרים, אבל לא חזרו על עצמם המראות של התורים הגדולים לפני הסגר הראשון. "אנשים כבר לא חוששים כמו בסגר הראשון. היו לקוחות שקנו יותר, אבל לא הייתה ההתנפלות הגדולה של חודש אפריל. אנשים למדו לחיות עם הסגר והיו כאלה שקנו יותר בגלל חוסר הוודאות אם הם יוכלו לצאת, הרי פתאום אפשר לקבל הודעה על צורך להיכנס לבידוד", סיפרה קופאית במרכול במזרח תל אביב.

ברשת YELLOW דיווחו על עלייה של עשרות אחוזים בעגלות הקניות. "מאחר ובסגר הנוכחי הוגבלה הצטיידות האזרחים לעיר המגורים בלבד, אנו מעריכים שהגידול יהיה משמעותי יותר", ציינו ברשת – "כבר רואים תנועה ערה בחנויות ועלייה בביקוש של כל מוצרי הפנאי. נמשיך לפעול במתכונת של 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע גם במהלך הסגר".