עד כדי איום בתביעה? סרטם של צמד העיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז שעלה לרשת הפייסבוק בשבוע האחרון, עורר הדים רבים, ביניהם כאלו שהצדיקו את מטרתו ואת תכניו, וביניהם גם הרבה דעות שהתנגדו לו חריפות, ואף טענו שמדובר ב"חצאי אמיתות" ובסילוף הנתונים. על נושא החיסונים, הסגרים וסרטם של העיתונאים, התארח הבוקר (שני) ב-103FM ד"ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכרורגיה ופעיל ברשת בנושאים רפואיים, בתוכניתם של ינון מגל ויריב אופנהיימר

יש לך הערכה על כמה אחוזים של מתנגדי חיסונים אנחנו מדברים?
"קשה להעריך את זה. מתנגדי חיסונים באוכלוסייה, יש מעט מאוד. אבל הם משפיעים ויוצרים גלים שלמים של הססני חיסונים, שזה מתבטא באחוזים שאפשר למדוד. בקורונה התחלנו את זה, עם מעל 60% שסירבו להתחסן. עכשיו אנחנו כבר בהרבה פחות".

אנחנו רואים את מה שמתרחש, יש כמעט שוק שחור כבר של חיסוני קורונה.
"אני לא בטוח, אני חושב שהייתה הרבה עבודה שגרמה לזה. המאבק שלנו ברשת היה מאוד אינטנסיבי, זה לא רק אני, אלה המון אנשים, קבוצות ועמותות שנרתמו, ובסוף גם משרד הבריאות הצטרף כדי לשכנע אנשים שהחיסון הזה בטוח ויעיל. לא חסר לי מעש מהבחינה הזאת".

ראית את הסרט של אורלי וגיא?
"אחרי שגם קיבלתי איזה איום בתביעה, אז אני מאוד נזהר בלשוני. אבל הסרט, בסופו של דבר, ניסה להראות אלטרנטיבה לטיפול במגפה, שלדעת יוצרי הסרט וחלק מהמרואיינים אליו, לא נשמעה מספיק או התעלמו ממנה. ואני טענתי שלא כך הם הדברים. יש הרבה ביקורת על הדרך שבה טופלה המגפה, אבל בסופו של דבר לא ניתן להמעיט מחומרת המגפה, ואני חושב שהתגובה של השלטון או של אנשי הסמכות לחומרה, הייתה מוצדקת ועדיין מוצדקת".

איך אתה מסביר את כל הפרופסורים האלה שיוצאים נגד הסגרים?
"צריך לחלק אותם ל'חבורת הכול סבבה' וחבורת היוצאים מול הסגרים. 'חבורת הכול סבבה' לא נמנית עם גורמי סמכות או אנשים עם תארים. זה חלק, לצערי, לא מבוטל בציבור הישראלי שהוא צעיר ואין לו גורמי סיכון וחושב שהוא מוגן מהמחלה, והוא שכח שיש חלק מאוד גדול שלא עונה להגדרות האלה וצריך את העזרה של כולנו כדי שהוא ישרוד".

חגי לוין טוען כי החיסונים רחוקים (צילום: צילום מסך)
חגי לוין טוען כי החיסונים רחוקים (צילום: צילום מסך)

הסרט הזה לא מכחיש את הקורונה, הוא מדבר על זה שצריך לקחת את הקורונה באיזושהי פרופורציה וגם לראות מה המחיר של הטלת הסגרים הסיטונאית שאנחנו חיים בתוכה.
"אני חושב שנורא חשוב להכניס את הסגר לציר הכרונולוגי. יש כל הזמן את הטענות האלה של להימנע מסגרים. אין איש סמכות או בעל מקצוע שחושב שסגרים הם משהו חיובי. סגר זה דבר מאוד שלילי וזה פתרון אחרית הימים. מצד שני, כשמהדהדים כל הזמן את הרעיון ש'סגר זה רע, כי הקורונה זה לא כזה נורא', נוצר מצב שהציבור לא שומר כל כך על ההנחיות ומוביל במו ידיו לסגר, וזאת תמיד הייתה הטענה שלי".

אמרת שקיבלת איום בתביעת דיבה, שתף אותנו, מה העניין?
"זה לא חדש כשהטקטיקה היא לקחת פוסטים או סרטונים ולהעביר עליהם דעה. בסופו של דבר, הדעות לפעמים הן נוקבות".

אורלי וילנאי, גיא מרוז (צילום: באדיבות ערוץ 10)
אורלי וילנאי, גיא מרוז (צילום: באדיבות ערוץ 10)

מי רוצה לתבוע?
"לא מסובך להיכנס לפוסט ולראות. אבל כבר הייתי שם, זאת לא תהיה הפעם הראשונה, ואני חושב שלא ייצא מזה בסוף שום דבר".

מי איים בתביעה? אם אפשר לדעת, אורלי וגיא?
"אתה אמרת. אני חושב שהייתה אתמול ידיעה שהראתה שאני לא הראשון שנרמז לו שעליו להתנצל על פרסומיו. הפרסום נשמר, אני לא האשמתי אותם בשום דבר. אני חושב שבתחקיר שלהם, שבו יש חלוקה לטובים ורעים, נפלו הרבה כשלים במהימנות המידע, והפוסט שלי הצביע על כל הכשלים האלה".