ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס קיימה היום (שלישי) תדריך עיתונאים בנושא העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה, לאחר שמשרד הבריאות עדכן הבוקר כי 9,589 חולי קורונה חדשים אובחנו ביממה האחרונה - שיא תחלואה חדש מאז פרוץ המגפה.

"עברנו את ה-9600 מאומתים מעולם לא היה דבר כזה. אנחנו בשיא שלא היינו כמותו. יש התחלת ירידה במקדם ההדבקה אך ככל שהוא מעל 1 אנחנו עדיין בהתפשטות. בשלושה שבועות האחרונים חל מהפך ממצב של 20% מהמדינה באדום ליותר מ-80%. אפשר לראות שזה משפיע על כל המגזרים, עם עלייה פי 2 במגזר החרדי והכללי". 

"המאומתים הקשים אפילו עוד יותר מדאיגים אותנו. מעל 300 אנשים בבתי החולים במצב קריטי מסכן חיים. ביום אחד נוספו 140 חולים קשים למצב הקריטי. זה המון. 17% מהם כבר קיבלו מנה אחת של חיסון. הגוף אמנם צריך את זה כדי לפתח נוגדנים ולוקח לו זמן", הוסיפה.

אלרעי-פרייס גם ציינה כי מספר הפטירות עולה, והסבירה כי ממחר יחלו בחיסונם של בני 50 ומעלה. עוד הוסיפה כי בעקבות העומס וכמות המאומתים הגדולה כעת לא כולם יכולים להתחסן ונדרשת הפנייה מקופת החולים - מה שיצר עומס רב לקופות החולים שנאלצות להתמודד גם עם החיסונים. 

בתשובה לשאלה האם משרד הבריאות ידרוש הארכה של הסגר, ענתה כי "בתחילת שבוע הבא נראה את מצב מדדי התחלואה, מצב המאומתים ומצב החולים הקשים והקריטים ולפי זה ניתן את ההמלצות. יש עומס אדיר בבתי החולים ואי אפשר להאמין שבעוד עשרה ימים נוכל לצאת מהסגר, אך נבחן זאת שוב ביום ראשון".

מוקדם יותר שוחח שר הבריאות וחבר הכנסת יולי אדלשטיין עם ינון מגל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM על רקע שבירת שיא המאומתים היומי. אדלשטיין לא חסך בביקורת עצמית, ומנה את הטעויות שלו כשר ואת אלה של הממשלה בטיפול במגפת הקורונה, אך האשים גם את "מסיבות הסילבסטר בתל אביב" שגרמו לעלייה משמעותית בתחלואה. 

9,500 נדבקים ביממה האחרונה. מה יהיה?
"אני התרעתי מהמספרים האלה גם בכנסת וגם בממשלה לפני שלושה שבועות. אם אני מסכים איך הגענו במילה אחת, אז המילה היא פופוליזם. כשלפני שלושה וארבעה שבועות הראינו איך בדיוק יעלו המספרים אם לא ננקוט באמצעים הדרושים, ומה בדיוק יקרה במחלקות הקורונה, בתי החולים אמרו 'עזוב. זה יעבור גם ככה'. זה לא עובר גם ככה. לא עשו כלום וזה מה שקורה. הבאנו לכנסת החלטות שסוף סוף הצלחנו להעביר בממשלה, ואז כל מיני אנשים שאתמול לא היו חברי כנסת ומחר לא יהיו חברי כנסת ומחליטים על גורל האנשים".

רמזת שהעלייה עכשיו זה בגלל מסיבות הסילבסטר?
"בין היתר, בוודאי. תסתכל על התאריכים. אם יש 11-10 ימים לאחר מכן עליה, אז כנראה שיותר מדי אנשים הסתובבו ביותר מדי מסיבות. דרך אגב, לא ראיתי הרבה חרדים במסיבות האלה".

מתי אנחנו יוצאים מזה?
"יש כל מיני מוטציות וכל מיני בעיות, אבל עם קצב ההתחסנות היומי, אם נצליח להשתלט על ההתפרצות הנוכחית ללא פופוליזם, ואם ננהג באחריות הפעם, תוך חודשיים-שלושה אפשר יהיה לקבוע שהצרה הזו מאחורינו".

אמצע מרץ הכי מוקדם.
"בתסריט הכי אופטימי. כן. וגם עם כל הכבוד להתחסנות, צריך לשמור על פתיחה מדורגת של המשק".