מספר הנדבקים היומי ממשיך לגדול, ואתמול הוא הגיע ל־9,408 מתוך 121,534 בדיקות (שיעור המאומתים - 7.9%). זהו היום השלישי ברציפות שבו מספר המאומתים גבוה מ־9,000.

מהנתונים עולה עוד כי מספר החולים שמצבם קשה הגיע ל־1,123, בהם 280 מונשמים. מספר החולים הפעילים - 79,245. מספר המתים מאז פרוץ המגיפה הגיע ל־3,846 בני אדם, ומה שלא פחות מדאיג – מספר הקורבנות ביממה גדול מ־50. פרויקטור הקורונה נחמן אש מעריך כי יהיה צורך להאריך את משך הסגר בשבוע נוסף, למרות הסימנים הראשונים של השטחת העקומה שמניב הסגר הנוכחי, השלישי במספר. במקביל תהודק אכיפת ההגבלות (ראו ידיעה נפרדת).

בצד האופטימי ניתן לציין כי אתמול הגיע מספר המחוסנים בישראל לשני מיליון, מה שזיכה את המתחסנת במפגש קצרצר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הבריאות יולי אדלשטיין. לנוכח ההאטה בקצב ההתחסנות מסתמן כי יוחלט לאפשר מתן חיסונים גם לבני 40 ומעלה החל מהשבוע הבא ואולי אף לתיכוניסטים בכיתות הגבוהות, כדי שיוכלו להגיע לבתי הספר לקראת בחינות הבגרות. לישראל צפוי להגיע משלוח גדול של חצי מיליון חיסונים בלילה שבין יום ראשון לשני.

הערכתו של פרופ' אש תואמת את עמדת משרד הבריאות. בהתאם לכך מתכוון מנכ"ל המשרד חזי לוי לבקש מהממשלה להאריך את משך הסגר בשבוע נוסף, שבו מערכת החינוך תמשיך להישאר סגורה. "אנחנו על 9,000 נדבקים ביום, ואנשים מדברים על סיום הסגר, אבל זה תרחיש לא ריאלי", אומר בכיר במשרד. "נכון שמקדם ההדבקה ירד, אבל כשמספר הנדבקים כל כך גבוה, כל פתיחה תקפיץ את התחלואה משמעותית. וזה עוד לפני שמתחשבים במוטציות שכבר חדרו לישראל".

התפרצות משמעותית של תחלואה אירעה בבית הסוהר רמון, שבו אובחנו 30 אסירים כחיוביים לנגיף. בהודעה מטעם שב"ס נכתב: "כולם ללא תסמינים ומצבם טוב. הכלואים הועברו לבידוד רפואי בהתאם להנחיות משרד הבריאות. נערך חקר אפידמיולוגי ובהתאמה יוחלט על בידוד רפואי ויילקחו דגימות". הנשיא ראובן ריבלין פנה לאדלשטיין וביקש ממנו לקדם את מתן החיסונים לאסירים.

אדלשטיין הבטיח אתמול: "בשבוע הבא יועברו חיסונים לשב"ס. אנחנו שומרים על כל ההנחיות של ועדת התיעדופים גם כשזה מוצא חן וגם כשזה לא מוצא חן בעינינו. אני לא הולך לבדוק איזה חיסון הולך לסוהר ואיזה לאסיר. במקום לנהל את הוויכוח הזה תחשבו על אסיר שלא יחוסן ואחרי זה נבזבז עליו צוות רפואי, מכונת אקמו ומכונת הנשמה".

משרד החינוך פרסם אתמול את מספרי הנדבקים במוסדות החינוך ומהם עולה כי כ־3,300 מתוך כחצי מיליון ילדי הגנים נדבקו, מספר המהווה כ־4% מכלל הנדבקים באוכלוסייה. חלקם של ילדי הגנים מכלל האוכלוסייה הוא 5.5%. בחינוך היסודי נדבקו כ־11 אלף תלמידים מתוך יותר ממיליון (כ־14% מכלל הנדבקים). חלקם של ילדי היסודי מכלל האוכלוסייה הוא 11.5%. בחינוך העל־יסודי נדבקו 8,000 תלמידים מתוך כ־800 אלף (כ־10% מכלל הנדבקים). חלקם באוכלוסייה הוא 8.7%. 

במגזר העסקי מתנגדים להארכת הסגר: "בכל יום כזה קורסים 6,000 עסקים"

במגזר העסקי מתחו אתמול ביקורת קשה על ההצעה להאריך את משך הסגר בשבוע נוסף ומזהירים כי בכל יום נוסף של סגר קורסים עוד 6,000 עסקים.

"הארכה של סגרים ממוטטת את אמון המגזר העסקי בהחלטות קבינט הקורונה", התריע נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין. "במקום לחשוב היום על המשך הסגר, קבינט הקורונה צריך להשקיע את כל מרצו ולגייס את משאבי אכיפת החוק כדי שיהיה ציות מלא לסגר בכל מגזרי המשק ובכלל האוכלוסייה".

שרון פרשר, בעלים של סוכנות ביטוח, מתריע: "משקי הבית בקריסה והממשלה חייבת להזרים כסף לעצמאים. כל יום של עיכוב בפתיחת המשק תחת מגבלות מייצר מצב שבו אנשים יסבלו שנים אחר כך. אני נלחם בשיניים לא להוציא עובדים לחל"ת, וזה נהיה קשה מפעם לפעם". 

עו״ד רועי כהן, נשיא להב ומספר 2 במפלגת תנופה בראשות עפר שלח: ״הכתובת להארכת הסגר הייתה על הקיר. זה סגר שכולו כישלון בהתנהלות הממשלה, ואת המחיר משלמים העצמאים ובעלי העסקים שמפעלי חייהם קורסים. ראש הממשלה ושר האוצר צריכים לקחת אחריות על הכישלון, אבל הם מגלגלים אותו לפתחו של הציבור ומנסים לייצר את הרושם שהם נלחמים בנגיף וסוגרים את המסחר כי זה מצטלם מעולה ובעצם הם מרסקים את הכלכלה. הארכת הסגר לא תעצור רק בעוד שבוע. זה יימשך ויוביל לקריסה של רבבות עסקים ועוד 100 אלף מפוטרי חל"ת שיצטרפו למיליון הקיימים".

עו''ד רועי כהן (צילום: אבשלום ששוני)
עו''ד רועי כהן (צילום: אבשלום ששוני)

את ההצעה להאריך את הסגר תקפו גם בפורום ראשי המסחר, שבו חברים יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה שחר תורג'מן, יו"ר פורום הקניונים ומנכ"ל קבוצת מליסרון אופיר שריד, יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה ויו"ר איגוד השווקים טלי פרידמן, וראש ארגון מסעדנים חזקים ביחד תומר מור. "הארכת הסגר היא מכה קשה נוספת", אומר מור. "לפחות שיצמצמו את הנזק ויאפשרו את הטייק אוויי וישיבה מחוץ למסעדות".

בפורום אומרים עוד: "מה־15 במרץ ועד היום עברו 310 יום, ב־160 מהם היינו סגורים. עברו 19 יום מאז הוטל סגר על המסחר ולמרות זאת ממדי התחלואה המשיכו לשבור שיאים. 90 אלף עסקים כבר הושמדו ובכל יום מושמדים כ־6,000 עסקים נוספים. יש לפתוח את המסחר מיד בחלוף שבועיים תחת העיקרון המקודש שהמסחר נפתח מלא מלא מיד בתום הסגר".

גם בפורום חדרי הכושר מתנגדים להארכת הסגר ודורשים לאפשר את פתיחת הענף כבר בשלב הראשון שלאחר היציאה מהסגר. בפורום הבהירו כי הם מתנגדים נחרצות גם לדרישה להצגת דרכון ירוק כתנאי לכניסה לחדרי הכושר. "זו תהיה מכה אנושה לענף", הם אומרים. "אין שום היגיון בהתניה כזו, מכיוון שמרבית המתאמנים בחדרי הכושר הם צעירים שהמדינה לא מאפשרת להם להתחסן".