פרופ' רן בליצר, יו"ר קבינט המומחים המייעץ לממשלה בנושא הקורונה שוחח עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM וסיפק עוד פרטים על מצב התחלואה העדכני בישראל, שרק ממשיך לעלות. "צריך להבין שגם בסגר כעת, יש רמה מסוימת של תנועה ומפגשים", אמר בליצר. לדבריו, קצב ההדבקה של המוטציה הבריטית משנה את כל דרך ההתמודדות: "זו מחלה חדשה. כלומר, אותה המחלה אבל כל ההתייחסות שלנו לאיך נראה הסטטוס קוו של חיים עם המחלה, משתנה".

היום זה כבר היום הרביעי עם מעל 9,000 נדבקים.
"אמת. המספר הזה הוא מספר שיא, והמשמעות של זה היא שבערך שבוע וחצי אחרי כל יום כזה של 9,000 נדבקים, אנחנו רואים מעל 150 חולים קשים חדשים מגיעים לבתי החולים".

התור במתחם חיסוני הקורונה ארנה ירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

וכל זה למה? הרי יש סגר.
"אז לפני שבוע וחצי, כשנקבע המספר הזה שאנחנו רואים היום, לא היה בדיוק אותו הסגר שיש היום. וצריך להבין שגם בסגר כעת, יש רמה מסוימת של תנועה, של מפגשים. יש גבול לרמת השליטה בזה. אני מצפה וחושב שבעוד מספר ימים לא גדול, אנחנו נתחיל לראות את ההשפעה של הסגר הנוכחי".

כלומר, את הירידה בתחלואה?
"אנחנו נראה ירידה במספר המקרים החדשים, וכעבור מספר ימים נראה את זה במספר המקרים הקשים החדשים, ועוד כמה ימים אחר כך, נתחיל לראות שההצטברות של החולים הקשים בבתי החולים תרד, וזה יאפשר חזרה איזה מרווח נשימה".

אם ככה, אז למה מדברים על הארכת הסגר?
"משום שכל מה שאני אומר עכשיו, זה מה שאנחנו מקווים לראות. ואני בעצמי אומר שהקצב שבו המחלה יורדת, הוא נמוך ממה שקיוו או רצו, ואנחנו מקווים שבשבוע הבא נתחיל לראות את הירידה".

אתה חושב שלאור הנתונים האלה צריך להאריך את הסגר?
"את הנתונים שצריכים לקבוע את זה יהיו לנו רק באמצע השבוע הבא. אם אנחנו נראה ירידה דרמטית במספר החולים החדשים, אז אנחנו נצטרך בהחלט לשקול שהשבועיים של הסגר עשו אולי השפעה מספקת. אם לא נראה כזו ירידה דרמטית בתחלואה, הדבר האחראי לעשות יהיה להאריך את הסגר כדי להגן על אנשים מפני תחלואה ותמותה שגם ככה שוברים שיאים כבר היום".  

אולי זאת המוטציה הבריטית שמגבירה את התחלואה?
"אני חושב שיש יותר ויותר עדויות, שכל מה שקורה סביבנו עכשיו, קשור כנראה גם לזה. לפני שלושה ימים, ראש המרכז הלאומי לבקרת מחלות בארצות הברית, אמר בקשר למה שקורה באירלנד - 'כזאת התפשטות של מגפה, לא ראיתי בחיי'. מה שקורה שם, הוא באמת יוצא דופן בהיסטוריה, שאני מכיר, של תיעוד התפשטות של מחלות מדבקות. זו עלייה כמעט ורטיקלית של הקו, ואני לא יודע מתי היא תיעצר, כי כרגע היא לא נעצרת. הזן הבריטי הזה, עם ריבוי המוטציות שיש בו, יש לו יכולת להתפשט טוב יותר מאדם לאדם, מאשר לזן שאנחנו הכרנו בתשעת החודשים הראשונים של המגפה. המשמעות של התפשטות מהירה יותר, זה שכל העקומות שלנו לוקחות קפיצה כלפי מעלה, ושאותו מקדם ההדבקה המפורסם שאנחנו מדברים עליו, הרגע עלה, לפי חלק מההערכות, פי 1.5. זאת כמעט מחלה אחרת. כלומר, זאת אותה מחלה, אבל היא הרבה יותר מדבקת ממה שראינו קודם. לכן, כל ההתייחסות שלנו לאיך נראה הסטטוס קוו של חיים עם המחלה, משתנה".

בליצר הוסיף ואמר כי "התקווה שלנו היא שאנחנו יודעים לחסן בקצב שאף מדינה אחרת לא מצליחה לעשות את זה, כי כאשר אחוז משמעותי עוד יותר מהאוכלוסייה יחוסן ויהיה חסין, בייחוד מהאוכלוסיות הפגיעות - קבלת ההחלטות תהיה אחרת. ובשאיפה, בזכות החיסונים, ולא רק בזכות ההתנהגות, מקדם ההדבקה גם ירד, ופשוט נתחיל לראות את הדרך החוצה. זו התקווה, והיא נמצאת אצלנו, יותר מאשר אצל כל מדינה אחרת שאני מכיר בעולם"