מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה בישראל, "חוזרים לחיים", ממשיך להתרחב לאוכלוסיות נוספות בציבור. החל מהיום (ראשון) יחוסנו מבוטחי קופות החולים מגיל 45 ומעלה.

כזכור, משרד הבריאות הגדיר תעדוף לאוכלוסיית המתחסנים בישראל, שלפיו הראשונים יהיו אזרחים בני 60 ומעלה, חולים בקבוצת סיכון ואנשי רפואה וכוחות הביטחון. בהתאם להתקדמות מבצע החיסונים, הוריד המשרד בהדרגה את גיל המתחסנים - ומהשבוע כאמור גם בני 45 ומעלה יוכלו להתחסן.

נתניהו ואדלשטיין מקבלים את מנת החיסון השניה. צילום: ללא קרדיט

עד כה התחסנו בישראל כ־2.2 מיליון בני אדם, כאשר מתוכם קרוב ל־200 אלף ישראלים כבר קיבלו את המנה השנייה. בשבועות האחרונים קיימו במחלקת הערכה ומחקר של מכבי שירותי בריאות שני סקרים עיקריים בהקשר לחיסונים. הסקר הראשון נעשה לאחר מנת חיסון הראשונה, ואילו השני לאחר מנת החיסון השנייה. מהסקר עלה, בין היתר, שכ־70% מהמחוסנים דיווחו על כאב קל לאחר הזריקה הראשונה, לעומת כ־84% שדיווחו על אותה התופעה לאחר הזריקה השנייה. עוד עלה כי צעירים חוו יותר תופעות לוואי לעומת מתחסנים מגיל 60 ומעלה.

מהסקר שנערך לאחר נתינת מנת החיסון הראשונה בקרב כ־72 אלף מתחסנים, עלה שכ־24% דיווחו על תופעות לוואי בעקבות החיסון. מתוכם, כ־7.5% דיווחו על חולשה, כ־7% על כאבי שרירים וכ־6.5% על כאבי ראש.

לעומת זאת, בסקר השני שנערך בקרב כ־600 המתחסנים הראשונים במנת החיסון השנייה, עלה כי כ־70% מהמטופלים שחוסנו במנה שנייה דיווחו על תסמינים ב־72 השעות שלאחר קבלת החיסון. מתוך אותם נשאלים, כ־45% דיווחו על חולשה, כ־40% על כאבי שרירים, כ־35% על עייפות משמעותית, כ־30% על כאבי ראש, כ־20% על חום וכ־10% על בחילות וסחרחורות.