פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש קיים היום (ראשון) מסיבת עיתונאים מיוחדת, ברקע העלייה הנמשכת בתחלואה הקשה ובתמותה כתוצאה מהנגיף, בה הודיע כי מעתה המתחסנים לקורונה שקיבלו את המנה השנייה לא יחויבו להיכנס לבידוד, שבוע מרגע קבלת המנה השנייה.

"בימים האחרונים אנחנו רואים עומס רב על מערכת הבריאות. יש כ-1,200 חולים קשים, 85% אחוזי תפוסה במחלקות הקורונה השונות, בתי החולים מורידים פעילות אלקטיבית. המערך הגריאטרי בתפוסה גבוהה מאוד. יש קושי בפינוי מאומתים מבתי האבות. אנחנו פועלים כדי לשחרר מאומתים שהחלימו באופן יעיל יותר. העומס תפוי להימשך עוד מספר ימים, עד שנראה ירידה בתחלואה", פתח פרופ' אש.

"אנחנו עוקבים אחרי מספרי המאומתים ומקווים בזהירות שהמגמה מסוף השבוע, של האטה, תימשך. גם ה-R יורד, עוד לא ירדנו מ-1 אבל הכיוון מעודד. הסיכוי לכך שנמליץ על הארכת הסגר - גבוה", המשיך.

"בסוף השבוע איתרנו ארבעה מקרים של הווריאנט הדרום אפריקאי. מדובר באנשים ששהו רק בדובאי, הם לא הגיעו בקונקשן מדרום אפריקה. לאור הממצא הזה המלצנו להכניס את האמירויות לרשימת המדינות שהשבים מהן חייבים בידוד במלונית. נקשיח את אישור החריגים לשהייה במלונית, כלומר אלה שמשתחררים מכך, כדי למנוע הדבקה", הוסיף הפרויקטור.

פרופ' אש התייחס גם לתוכניות בנוגע ל"תו הירוק", שיאפשר למי שהתחסן לשוב לפעילויות פנאי: "אנחנו עוברים לשימוש במונח "התו הירוק" כי "הדרכון הירוק" בלבל את האנשים, הכוונה היא לפעילויות בתוך המדינה. אנחנו כרגע במאמץ אחרון לגבש את לוחות הזמנים. אנחנו מחלקים את הפעילויות לשניים: פעילויות מתוכננות, שהמקום מוזמן מראש, והן ייפתחו ראשונות, כמו התרבות והספורט. מה שלא מתוכנן מראש, זה ייקח קצת זמן".

מוקדם יותר היום, ד"ר אורלי גרינפלד, המנהלת הרפואית של תוכנית 'מגן ישראל', הסבירה בראיון ב-103FM: "אנחנו רואים שיש ירידה במקדם ההדבקה, מה שאומר שאנחנו צופים שבהמשך השבוע ובשבוע הבא נתחיל לראות ירידה בתחלואה". היא הדגישה כי "עדיין, המצב הוא קשה שיוצר עומס גדול על בתי החולים ורואים את התוצאות שלו על התמותה".

לדבריה, בשביל שזה ימשיך ויירד, צריך לשמור על הנחיות הסגר, להישאר בבית, ולהתחסן. "במצב הקיים, אנחנו רואים שאם נפתח בסוף השבוע הזה ונסיים את הסגר אחרי שבועיים, יש צפי שהתחלואה תמשיך לעלות, ואז אנחנו לא רואים יציאה. הכרחי שיהיה צורך בשבוע נוסף של סגר שיכול להביא אותנו ל-R של פחות מאחת ולהתחלה של ירידה במגמת העלייה של החולים הקשים", הוסיפה.