ד"ר אורלי גרינפלד, המנהלת הרפואית של "מגן ישראל", קיימה היום (שני) תדריך עיתונאים בו התייחסה למצב התחלואה בארץ, למבצע החיסונים ולהשפעות הסגר לקראת ישיבת הממשלה שצפויה להיערך מחר, ובה יוכרע האם יימשך הסגר הכללי ולמשך כמה זמן. גרינפלד אמרה כי "מספר החולים עדיין גבוה, אבל נתון שמשדר אופטימיות הוא הירידה במקדם ההדבקה R. זה אומר שיש השטחה מסוימת בעקומת הנדבקים החדשים". עם זאת אמרה: "ההמלצה שלנו היא להמשיך את הסגר".

לאחר מכן ענתה גרינפלד לשאלות שהופנו אליה על ידי העיתונאים.

לאחרונה שתי נשים חולות קורונה חוו סיבוכים ואחת איבדה את התינוק. האם יש שינוי בעניין?
"אם הן סובלות ממחלות רקע זה מהווה גורמי סיכון שיכולים להוביל להתפתחות מחלה קשה יותר. הן יכולות לחוות את הקורונה גם בצורה קשה".

כיצד אתם מתכוונים להתמודד עם חוסר שיתוף הפעולה בחברה הערבית?
"עד כה מעל גיל 60 חוסנו שם 46%. היעד הוא ש-80% יחוסנו בכל המגזרים. עושים מאמצים לעודד חיסונים: הסברה, צ'אטים, פרסומים ברשתות החברתיות ובמדיה, ביקורים ביישובים אני חושבת שכל בכיר שמגיע לעודד את החיסונים במגזר הערבי זה דבר חיובי".

על כמה מקרים של תופעות לוואי לחיסון ידוע עד עכשיו?
"אנו מנטרים את הדיווחים על תופעות הלוואי. היו שלושה מקרים של שוק אליפילקטי. כל מקרה ותופעה שקורית בסמוך לחיסון נבדקים לגופם".

מה היקפי ייבוא התחלואה מחו"ל בתקופה האחרונה?
"יש ייבוא של ואריינטים שונים מחו"ל. אנו מנחים להיכנס לבידוד כולל בידוד במלונית. רואים שכשאין סגר 25% אחוז שומרים על בידוד ובסגר 40%. אנחנו לא יודעים על הוואריינטים האלה מספיק. חייבים להדק, להאריך את הסגר, להקפיד על ההגבלות. ביחד נצליח".

גרינפלד הוסיפה כי "המטרה שלנו היא לאפשר לכל ישראלי לחזור לארץ מחו"ל. היו כל מיני אמצעים, ערים אדומות, בידוד, מלוניות. הגענו להחלטה שיש לבצע בדיקות למי שמגיע לארץ לפני שהוא עולה למטוס כדי למנוע הדבקה במטוס. זו המלצתנו לממשלה עכשיו ואנו מקווים שהיא תתקבל".

מוקדם יותר היום התקבלו תוצאות מעודדות ומפתיעות בסקר הסרולוגיה שערך המרכז הרפואי "שיבא": כשבוע לאחר מתן המנה השנייה של החיסון, מתוך 102 בדיקות שנותחו עולה כי חלה קפיצה של פי 6 עד פי 20 ואף יותר ברמת הנוגדנים של המתחסנים. רמות נוגדנים אלה אף גבוהות יותר מרמות הנוגדנים שנמצאו בקרב חולים קשים בקורונה שהחלימו.

עוד עולה מהסקר, כי שני עובדים בלבד פיתחו רמות נוגדנים נמוכות, העומדות על 1 עד 4. פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא ועורכת הסקר, מסבירה כי מדובר בעובדים עם מערכת חיסון מדוכאת.  

במסגרת מבצע החיסון במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר, חוסנו 7,106 עובדים במנה ראשונה ו-4,484 במנה שנייה (נכון ל-18.1.21).
פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי אמרה כי "תוצאות הסקר תואמות לניסוי של חברת פייזר ואף מעבר למצופה. אני צופה כי גם תוצאות הסקר של שאר העובדים המשתתפים בו יהיו דומות. יש בהחלט סיבה לאופטימיות".