ברקע פרסום הידיעות לפיהן חברת "פייזר" מקבלת נתונים הקשורים במתחסנים וחיסון האזרחים בישראל משמש סוג של ניסוי עבור חברת התרופות האמריקאית, יו"ר אסותא ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הפרופ' שוקי שמר, הסביר הערב (שני) בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM מדוע אין כל בעיה עם החיסונים. בתוך כך פרסומים מדאיגים חשפו כי 69 ישראלים אובחנו כחיוביים לנגיף הקורונה לאחר שקיבלו את מנת החיסון השנייה. יו"ר עמותת מחוסגן, ד"ר מאיר עזרא אליה, שוחח עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" והגיב לדברים.

פרופ' שמר: "צריך להרגיע את אזרחי ישראל. החיסון עבר ניסוי, הוא אושר לכל האזרחים ואין איתו שום בעיה. צריכים להמשיך וללכת להתחסן, אנחנו במצב חירום וחייבים לעצור את המגפה. ראו בוועדת הלסינקי את ההסכם עם חברת 'פייזר' וחושבים שבגלל שיש כאן הסכם חוזי כזה או אחר של העברת נתונים אנונימיים, לא שמיים, מן ראוי היה להעביר את זה בוועדת הלסינקי. זה נושא משפטי פרוצדורלי שאני חושב שאולי יש לו מקום ואולי אפילו אפשר לתקן אותו, צריך לבדוק אותו בערכאות משפטיות ואני בטוח שהוא בר טיפול, אבל צריך להרגיע: אין בעיה עם החיסון, אנחנו לא אזרחי ניסיון. אנו מקבלים חיסון כי אין לנו ברירה אחרת. ההחלטה לחסן היא נכונה".

על המחקר ב"שיבא" שחשף כי 98% מהמחוסנים פעמיים פיתחו נוגדנים לקורונה אמר פרופ' שמר, כי "צריך לראות שנוגדנים שפותחו בחיסון גם עוצרים את המחלה אבל זה הישג בהחלט בלתי רגיל ומדהים, וכל מה שנשאר לנו לקוות זה שהנוגדנים האלו יעבדו על הווירוס על כל המוטציות שלו".

"המאומתים ברובם צעירים, אנו באווירת סוף קורס ולא כל כך מקפידים על עטית מסכות. זה פחות מטריד אותי. מפריע לנו שמספר החולים הקשים עדיין לא יורד ויכול להיות שאלו השרידים של אותם חולים שחלו לפני קבלת החיסון. אני יכול לשער שבימים הקרובים אחרי מנת החיסון השנייה, נתחיל לראות ירידה במספר החולים בכלל ובמספר החולים קשה בפרט", ציין הפרופ'.

על המוטציה הבריטית אמר שמר: "היא מייצרת מחלה די זהה בחומרתה לווירוס המקורי אך קצב ההדבקה הוא פי שניים יותר. עם החיסון נראה שיהיו פחות ופחות חולים קשישים או מבוגרים מאוד ונראה ירידה בתחלואה. אני מניח שתוך שבוע נראה ירידה משמעותית במספר החולים קשה".

יו"ר עמותת מחוסגן, ד"ר מאיר עזרא אליה, התארח בתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב וניסה להשיב לשאלה האם המחלה חזקה מן החיסון בעקבות הפרסום לפיו 69 ישראלים אובחנו כחיוביים לנגיף הקורונה לאחר שקיבלו את מנת החיסון השנייה. 

מה שהוצג היום הוא עניין תקדימי. לא היה דבר כזה, שחיסון הופך אדם לחסין יותר מאשר המחלה עצמה. אתה יכול לפרט על זה?
"עוד אין לנו את כל הנתונים וקשה להגיד על כך משהו מוחלט. בהחלט יכול להיות שהחיסון יוצר תגובה אימונוגנית גבוהה יותר מאשר המחלה עצמה, זאת בגלל הטכנולוגיה המיוחדת בה הוא משתמש. עם הזמן אנו נבין מה יותר חזק, החיסון או המחלה".

עוד הוסיף: "ודאי שהחיסון לקורונה עדיף על המחלה. גם אם יש  תהיות, שאלות, סיכונים תיאורטיים לגביו. אנחנו יודעים עליו הרבה ונעשה מחקר מאוד יפה ומקיף לפני שיצא לשימוש".

לא ידענו שכל כך הרבה אנשים יגיבו למנה השנייה של החיסון בצורה חזקה כל כך ולעתים קיצונית.
"זה לא נכון. שלב ארבע בניסוי הוא תמיד אחרי שיווק. ראינו כבר במחקר של פייזר שהאחוזים של אנשים שפיתחו תגובות קלות (כי אין להן משמעויות עתידיות על המטופלים או מקבלי החיסון) הן חזקות במנה השנייה מאשר הראשונה. זה לא נתון מפתיע.

יש סוג של פאניקה ואנשים חושבים פעמיים אם ללכת לחיסון השני. מה אתה אומר על זה?
אין מה לדאוג. אנו מכירים את התופעות גם מחיסון שפעת, זה לא מאוד מטריד וחשוב לא לקרוא לזה שפעת. מדובר בחלק מהתגובה של הגוף, שמייצר תגובה חיסונית. יש בתופעות גם ברכה, שאומרת שהחיסון עובד ומייצר את התגובה הזו. בטווח הארוך כמובן שעדיף לחוש חולשה יום או יומיים מאשר להיכנס לסיכוני המחלה על אחת כמה וכמה אם אתה בקבוצת סיכון".

היה עוד מחקר היום, שדיבר על אנשים שחלו מגלים תופעות לוואי מפתיעות. 
"אנחנו מתמודדים עם הקורונה כבר שנה, ויש מושג שנקרא 'long covid'. יש קבוצה מסוימת, עדיין אין לנו מספרים מדויקים לגביה, שלה יכולות להיות השפעות ארוכות טווח מהמחלה ולא מהחיסון. לא רק תמותה היא משמעותית אלא גם תחלואה. אם אדם שהיה רגיל לרוץ 10 קילומטרים ביום לא מסוגל לעשות את זה במשך חודשים אחרי המחלה, יש לכך משמעות על אופי של חייו".
 
היום התפרסמו גם שאחרי החיסון השני מעט מאוד ישראלים אובחנו כחיוביים לקורונה לעומת 12 אלף אחרי החיסון הראשון. זה אומר מה? 
"אנחנו מגיעים לתגובה של כ-50 אחוזים אחרי החיסון הראשון. לכן ברור שחלק גדול מהאוכלוסייה שקיבלה את החיסון הראשון תחלה בקורונה. גם אם אנשים קיבלו את החיסון השני ולא עברו 7-10 ימים מאז הם יכולים לחלות. שוב, גם אחרי שקיבלנו את החיסון השני, זה לא אומר שפורקים כל עול. 95 אחוזי הגנה זה נתון נפלא, אבל עדיין אחד מתוך עשרים אנשים שקיבל את המנה השנייה ועברו עשרה ימים עשוי לחלות לכן חשוב שנשמור על זהירות גם אם אנחנו מחוסנים".