המשטרה פרסמה הערב (שלישי) את נתוני אכיפת הסגר הכללי בעשרת הימים האחרונים, מה-8 בינואר ועד אמש, ה-18 בינואר. בסך הכל חילקה המשטרה 52,726 דו"חות בתקופת הזמן המדוברת, כמות הגדולה יותר מאשר בכל חודש אוקטובר.

אכיפת הסגר השלישי, מחסומי הקורונה בלילה (צילום: דוברות המשטרה)

מרבית הדו"חות, 37,523 במספר, חולקו בשל יציאה ממקום המגורים לפעילות שאינה מותרת. 11,344 דו"חות ניתנו בשל אי עטיית מסכה, ו-1,822 דו"חות ניתנו בשל שהייה במקום אסור.

יתר הדו"חות ניתנו בשל הפרת חובת בידוד, פתיחת עסק שלא כחוק, קיום אירוע המוני, סירוב לפיזור התקהלות, הפעלת מוסד חינוכי בניגוד לתקנות או סיבה אחרת. בסך הכל ביקרה המשטרה בעשרת הימים המדוברים ב-25,760 בתי עסק, אשר 102 מהם נסגרו, ו-68 נוספים ספגו אזהרות.

כמו כן, פרסמה המשטרה את חלוקת הדו"חות שניתנו בחודשים אוקטובר-דצמבר לפי מגזרים. בממוצע חולקו בכל יום 1284.4 דו"חות במגזר הערבי, 653.6 דו"חות במגזר החרדי, ו-635.9 במגזר הכללי. במהלך עשרת ימי הסגר הכללי, חולקו 80 דו"חות לכל 10,000 תושבים במגזר הערבי, 58.6 במגזר הכללי ו-26 במגזר החרדי.

אכיפת ההגבלות (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
אכיפת ההגבלות (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

ראש אגף המבצעים במשטרה: "אכיפה בלבד אינה מהווה הלימה לירידה בתחלואה"

בתוך כך, בעת היערכות המשטרה בעיצומו של הסגר השלישי ולקראת הארכת תוקפו מציג ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב אמנון אלקלעי, אמר: "משטרת ישראל המאמץ המרכזי שלה לכל אורך התקופה הוא למנוע את התפשטות המגיפה, זה מה שניצב לנגד עיניה זו התכלית. הדבר המרכזי בסדר היום שלנו לאכיפה נשען על פי עדכון אחת לארבע שעות ממשרד הבריאות וכך על פי מוקדי התחלואה אנחנו מגיבים בהתאם ומכווינים אכיפה לאותם מוקדים והכוונה מוקדים גיאוגרפיים".

לדבריו, החקירה האפידימיולוגית פחות יודעת לשים את הדגש מהו המקום הבעייתי יותר, בתי כנסת או בתי עסק, אבל היא בהחלט ממקדת שהבעיה הגדולה מתרחשת במבנים סגורים: "רמת הדיווח לצערנו היא נמוכה בכל הקשור להפרות, והיא בירידה בהשוואה לסגר הראשון והשני, וזה מצריך את המשטרה לבצע פעילות יזומה ולנסות לאתר מבנים או פעילויות בלתי חוקיות, והיקף העשייה שמוטל על אחריותה של המשטרה הוא עצום.

"אנחנו לא בוררים בין אדם לאדם אלא פועלים בגזרות, ואם בגזרה ישנו אדם שמפר חוק הוא מקבל דו"ח או פעולת אכיפה. אנחנו פועלים לפי מוקדי תחלואה ולשם אנחנו שולחים כוחות ומבצעים פעילות. ההסתכלות המבצעית מתייחסת למקום שבו ריכוז תחלואה ושם בעצם נרשם הדו"ח ללא קשר למקום מגוריו של כל אדם. סטטיסטיקת אכיפת הקורונה אינה דומה לסטטיסטיקת רף הפשיעה, זה הכל נתון לשינוי בכל רגע נתון. אנחנו מבצעים אכיפה שיוויונית של כל אזרח במדינה על פי מוקדי תחלואה".

ניצב אלקלעי מצא לנכון להדגיש כי "ישנם מקרים בהם באזורים בהם קיים ריכוז תחלואה גבוה, ומנגד מידת הפרה נמוכה זה גם לא עולה מהבדיקות האפידימיוגלוגיות, שכן ברוב המקרים יש קשר ישיר לרמת הצפיפות ללא קשה להפרה של התקנות. אנחנו במצב חירום ולכן רואים חשיבות תכליתית בביצוע האכיפה לצד כל המטלות שעל אחריות המשטרה".

ניצב אלקלעי הציג נתונים לפיהם האכיפה במגזר הערבי עלתה מאז חודש יולי עת הוחלט על עטיית מסיכות אז הוחלט על מיקוד האכיפה. מאוקטובר נרשמה עלייה באכיפה במגזר החרדי עד דצמבר שם נרשם זינוק נוסף במגזר הערבי.

חתונה חרדית בבני ברק בניגוד להנחיות (צילום: צילום מסך טוויטר)
חתונה חרדית בבני ברק בניגוד להנחיות (צילום: צילום מסך טוויטר)

ראש אגף המבצעים ציין כי בסגר השלישי היינו ינואר אינו דומה בהתנהגות שלו בהשוואה לסגרים הקודמים כשמתבצעת אכיפה באוכלוסיה הכללית באופן מאסיבי יותר והטענה שאין אכיפה הנרטיב הוא ממש אינו נכון כך גם לגבי האכיפה במגזר החרדי ובמגזר הערבי.

ניצב אלקלעי ביקש לסיים את דבריו במסר: "בניגוד לרוח השורה בחברה, אכיפה בלבד אינה מהווה הלימה לירידה בתחלואה או בהפרת התקנות ואסור לצפות לנתונים כאלה. יש בהחלט לאכיפה השפעה על הנתונים אבל זה לעולם לא מספיק לבד וזה לא מציאותי לצפות לדבר כזה".

במשטרה מדגישים כאמור כי רמת הדיווח על הפרת התקנות ירדה משמעותית בסגר השלישי ובחודשים האחרונים, ובנוסף מציינים: "כל מידע שיגיע למשטרה על הפרה של התקנות יטופל ביד נוקשה ותקיפה".