פרופ' ינון אשכנזי, חבר בצוות המומחים של האוניברסיטה העברית, שוחח הערב (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והביע הערכה אופטימית לפיה שיעור התחלואה יצטמצם משמעותית בימים הקרובים.

פרופ׳ גילי רגב-יוחאי על חיסון נשים בהיריון לקורונה (צילום: דוברות בי"ח שיבא שבתל השומר)

בניגוד לאווירת הנכאים הכללית ששולטת היום, אפרופו הקורונה ו־10,000 החולים החדשים, אצלכם יש איזשהו קצה של אופטימיות. אני טועה?
אתה לא טועה. אנחנו חושבים שאנחנו נמצאים ממש על סיפו של שיפור משמעותי. אנחנו פשוט טוענים שצריך לחכות כמה ימים בשביל לראות שזה אכן קורה. יש פה מרוץ מאוד קרוב בין מוטציה שנמצאה לחיסון שמנסה לנטרל את יכולתה לפגוע באוכלוסייה. להערכתנו, בעוד שבוע אנחנו נראה שהמצב משתפר באופן משמעותי, אבל צריך לחכות. יש סיבה לאופטימיות קדימה, אבל יש לחכות ולראות שאכן אנחנו במסלול הטוב. מצד שני אנחנו לא יכולים לפתוח בחגיגות סיום הקורונה בקרוב, ונהיה חייבים להיזהר, ולנטר את הנתונים בשביל למנוע התפרצות. 

האם הנתונים שאתה מוסר יצליחו למנוע מהממשלה את הערכת הסגר?
בפירוש לא. אגב, הנתונים מראים גם שעלול להיווצר מצב בו יהיו תרחישים קשים בהמשך. לכן, עלינו להמשיך ולמנוע התפתחות של מצבים כאלה. למרות ששוב, בהערכה הסבירה זה לא יקרה והחיסון אפקטיבי.

אתם מתייחסים לנתונים שאומרים שהקורונה היא מאוד שבטית? הרי יש מדגרה ענקית בציבור החרדי, מדגרה יותר מוחלשת בציבור הערבי, ובתל אביב יש 3 אחוזים של חולים בנגיף.
חייבים להמשיך בטיפול הדיפרנציאלי, והדוגמה הכי טובה היא השפעת החיסון המקומי. אני מתגורר במבשרת ציון ו־98 אחוז מהאוכלוסייה הפגיעה במקום כבר מחוסנת. במקומות בהם החיסון נמוך רואים שיש יותר חולים. ברגע שנחזור לזה נקדם יותר את הפתיחה. 

מתי על פי המדדים שלכם נדע עד כמה החיסון יעיל?
בעוד שבוע זה יהיה מאוד ברור. אנחנו צריכים לראות שיפור משמעותי אצל האנשים שהתחסנו. עוד שבוע נדע.

יש תרחישי בהלות? שמגיעה מוטציה שגוברת על החיסון?
אם במקרה כל המדינה תיפתח כאחד אנחנו נקבל תרחיש קשה, וזה תרחיש הבלהות הכי גדול. יהיו עוד הרבה מוטציות של הנגיף, אין לי ספק בכלל, ואנחנו נהיה חייבים לקיים התנהגות זהירה לכל מי שמגיע לנתב"ג. צריך לפתח יכולת לנתר את מי שמגיע מחו"ל לארץ.