פרויקטור הקורונה פרופסור נחמן אש התראיין היום (חמישי) בגל''צ ואמר כי הוא מקווה שלא יהיה צורך בהארכת הסגר מעבר לסוף חודש ינואר. לדבריו, פתיחה של המשק תיתכן כבר ביום שני הבא, בעקבות החלטת הממשלה להאריך את הסגר ולהדק אותו. הפרויקטור ציין בנוסף כי בשלב הבא יפתחו את החיסונים לכלל אזרחי ישראל. בתוך כך, במשרד הבריאות שוקלים להמליץ על הימנעות משימוש במסכות בד ביתיות, זאת בעקבות התפשטות המוטציה הבריטית בישראל.

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש בכפר ריינה (צילום: מזאווי פרסומאים, מטה ההסברה של משרד הבריאות)

"אני אופטימי ומקווה שהשיא מאחורינו. אנו רואים בימים האחרונים מגמת ירידה במספר המאומתים, וצריך להמשיך לעקוב. אני אומר זאת בזהירות, כי היו הפתעות לאורך הדרך, אך אני מקווה מאוד שלא נצטרך לבקש הארכה נוספת של הסגר", אמר הפרויקטור.

"אם היינו פותחים את הסגר בשלב הזה היינו רואים עוד עלייה ובמצב העומס הנוכחי על בתי החולים זה לא נכון. לכן המשך הסגר בשבוע, כפי שאושר בממשלה, יאפשר פתיחה בטוחה של המשק", ציין אש.

הפרויקטור דיבר גם על מבצע החיסונים שנמשך בכל רחבי הארץ. לדבריו, השלב הבא יהיה לפתוח את האפשרות להזמין תור לחיסון לכל הגילאים. נכון להיום, רק מי שגילו לפחות 40 יכול להזמין תור בקופות החולים. "השלב הבא הוא פתיחה לכולם, אין צורך במדרג בגילאים האלו", הסביר הפרויקטור שאמר בנוסף כי זה יכול לקרות כבר בשבוע הבא.

"יותר ויותר אנשים מתחסנים, התחושה היא שאנחנו בסוף אבל אנחנו חייבים להמשיך ולהקפיד על ריחוק ומסכות. אנחנו לא יודעים כמה החיסון מונע הדבקה, הוא מונע תחלואה. לכן אנחנו מבקשים להמשיך ולהקפיד על ההנחיות. במיוחד אצל ילדים כשהם יחזרו לבתי הספר, להקפיד על ריחוק. אנחנו לא רוצים לראות הדבקות המוניות אצל הילדים", המשיך אש.

לדבריו, היום רואים סוף סוף את תוצאות ההנחיות שנכנסו לתוקפן לפני שבועיים, ועל כן הלחץ בשבוע האחרון, בעקבות התחלואה, לא היה מוגזם. "את התוצאות רואים רק לאחר עשרה ימים עד שבועיים, אנחנו עדיין נמצאים ברמה גבוהה של תחלואה, כשלפי התכנון הסגר היה אמור להיגמר היום", הסביר אש, שהוסיף כי המצב בבתי החולים מוסיף להיות עמוס. 

גרוטו: "החיסון יעיל גם נגד המוטציה הדרום אפריקאית בלפחות 90%"

בתוך כך, המשנה למנכ''ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התראיין ב"כאן ב'" ואמר כי "בשלב זה, לא נמליץ לחסן ילדים". בנוסף הבהיר גרוטו כי החיסון יעיל נגד המוטציה הבריטית של הנגיף, וגם מול המוטציה הדרום אפריקאית "גם אם באחוזים נמוכים יותר"

כמי שחוסנה רציתי לשאול, האם החיסון עמיד בפני המוטציה הדרום אפריקאית? האם נצטרך להתחסן שוב?
"לגבי המוטציה הבריטית - החיסון יעיל, זה על פי בדיקות שנעשו בארץ ובעולם, וגם פייזר אמרו. לגבי המוטציה האפריקאית - עדיין לא יודעים, יכול להיות שזה יהיה יעיל פחות, רק ב-90 אחוז, אבל זה עדיין יעיל".

איתמר גרוטו (צילום: צילום מסך משרד הבריאות)
איתמר גרוטו (צילום: צילום מסך משרד הבריאות)

אנחנו יודעים שלפייזר אין ממצאים באשר לילדים ובני נוער: אתם מתכוונים לחסן אותם למרות שלא ברור עדיין אם החיסון יעיל כלפיהם?
"כרגע לא נמליץ לחסן ילדים בחיסון הזה, וחוץ מזה גם ככה התחלואה אצלם נמוכה". 

מקדם ההדבקה ירד לראשונה מזה 68 ימים למתחת ל-1. דווקא במגזר הערבי רואים ירידה למרות שנטען שיש שם הדבקה. איך אתה מסביר את זה?

"המגזר הערבי הוא עם הכי פחות נדבקים כי שומרים שם. לא הפתיע אותי שהירידה שם מהירה יותר והתחלואה מתפשטת שם בקצב נמוך. אנחנו עדיין רוצים לראות מקדם הדבקה באזור 0.8. נראה גם שהחיסונים מתחילים להשפיע, אבל צריך לראות אם יש השפעה גם על החולים הקשים".