ישראל נכנסה הבוקר (ראשון) לשבוע שלישי של סגר הדוק, ללא ירידה של ממש בתחלואה. בעוד תחושת חוסר הוודאות מגיעה לנקודת שיא, קיבלנו בסוף השבוע תמונה עגומה - מהאוויר: עשרות חרדים שהיו על טיסה 84 של חברת 'יונייטד איירליינס' מניו יורק לישראל, טיסה שנחתה בארץ בבוקר יום שישי האחרון, סירבו לעטות מסיכות על הפנים לאורך רוב שעות הטיסה, כולל בזמן תפילות - ולא שעו לדרישות הצוות והנוסעים.

טלי טננבאום, אשת תקשורת שהייתה על הטיסה, הגדירה את הטיסה כ"טראומה". בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103FM סיפרה כי הבהלה החלה כבר בעת העלייה למטוס בשדה התעופה של ניו ג'רזי, כאשר מספר הנוסעים החילוניים המועט שעלה לכבש המטוס הבחין בחרדים רבים כשהם ישובים בכסאותיהם ללא מסכה.

נוסעי הטיסה (צילום: טלי טננבוים)
נוסעי הטיסה (צילום: טלי טננבוים)

מה שלומך?
"מתאוששים, מנסים להתאושש".

מהטיסה?
"מטראומת הטיסה שעברנו בשישי האחרון בבוקר. אנחנו כשנכנסנו למטוס בניוארק היינו החילוניים היחידים על המטוס, רוב היושבים היו אברכים וראינו שהם יושבים בלי מסכות".

לפני שעליתם, ביקשו מסמכים? 
"כל נוסע נדרש למלא הצהרה של משרד הבריאות הישראלי. מהגייט (שער) הריצו אותנו לדיילות, שחיכו שנחתום על הצהרות בריאות שאין לנו קורונה, שאנחנו נשב בבידוד. אין אכיפה באמת".

כל אחד חותם?
"חד משמעית".

כמה אנשים היו?
"הטיסה הייתה 3/4 מלאה, היו מקומות ריקים, של חברת יונייטד מנמל התעופה בניו ג'רזי יצאה ביום חמישי בערב שעון ישראל, אחה"צ שעון ארה"ב. ב-9:20 בבוקר ביום שישי נחתנו אחרי טיסה שפשוט הייתה טראומה, אני, בשיא הכנות, בחיים שלי לא ראיתי התנהגות כזאת, זלזול כזה. אנחנו ניסינו לשדרג את המקומות כי הבנו שאנחנו בבעיה, שנשב טיסה שלמה במדגרת קורונה כי אך אחד לא יודע אם הם נבדקו, חיוביים, מאומתים, שומרים על עצמם, כלום. אנשים ישבו כל הטיסה כמעט 10 שעות בלי מסכות, אנחנו לא אכלנו, לא ישנו, נכנסנו לשירותים כדי לשתות כי לא יכולנו להוריד את המסכה, כי פחדנו. הדיילות מסתובבות מתחננות בפני הנוסעים שישימו מסכות, לא מתייחסים אליהם אפילו. לא עונים להם, גם אנחנו ניסינו לדבר איתם בעברית ובאנגלית בסוף התחלתי למלמל ביידיש וגם את זה הם ביטלו".

ניסו להסביר?
"חד משמעתי לא, מי התייחס בכלל? אני פונה לאדם ואומרת לו 'שים בבקשה מסכה', אתה מנסה מהתסכול לדבר בשפה שלהם, ונשמרתם לנפשותיכם, ואהבת לרעך כמוך, אם זה לא פיקוח נפש בריאותי אז מה כן? וזה לא מעניין אותם, כי אנחנו חילוניים ואנחנו לא מבינים על מה אנחנו מדברים. אנחנו היינו שלושה בקצה האחרון של המטוס, היה איש מבוגר שהגיע מווירג'יניה שאמר אני אדם מבוגר, אנחנו רוצים לנשום קצת בטיסה, לשתות, אין עם מי לדבר".

נוסעי הטיסה (צילום: טלי טננבוים)
נוסעי הטיסה (צילום: טלי טננבוים)

כל פעם שרציתם לשתות או לאכול הלכתם לשירותים?
"בשירותים שתינו כי אי אפשר לקחת אוכל לשירותים, לא הצלחנו להירדם מהלחץ שחלילה המסכה תזוז, הדיילות היו מתוסכלות".

זה קורה?
"בטיסות כאלה עם אברכים, לצערי אני אומרת בכאב לב, זו התנהגות שאנחנו לא מכירים. באיזשהו שלב קמו והתקהלו בלי מסכות, מתחילים לצעוק ולהתתפלל, ואנחנו צועקים בחזרה 'אל תתקהלו ושימו סמכות'. הדיילות אומרות להם ב'בקשה אל תתקהלו', הסמל של החגורות נדלק, אמרו להם 'בבקשה תשבו', ומי סופר אותם בכלל? שאלנו למה לא מפעילים סנקציה. הדיילות אמרו שהם אמורים לכתוב להם פעמיים שהם מתבקשים לשים מסכה, ובפעם השלישית מכריזים עליהם שהם לא יכולים לעלות יותר על טיסות. אמרתי להן 'למה אתן לא עושות את זה?', והן אמרו 'זה כל הטיסה, אנחנו לא יכולים להפעיל סנקציה על טיסה שלמה של עשרות אם לא מאות אנשים'. הגענו לארץ, ישר כולם רצו לעשות בדיקת קורונה, ואני שואלת את עצמי האם אנשים שלא מקפידים על מסכה יקפידו על בידוד?".

ב'יונייטד איירליינס' בחרו לא להגיב בשלב זה לידיעה.