פרופ' אבינועם רכס, לשעבר יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, התראיין לתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM ושיתף כי לדעתו יש צורך לפתוח את הפרוטוקלים של חיסוני הקורונה, כך שמי שחוסן בחיסון פלצבו יהיה מודע לכך ויוכל ללכת להתחסן באמת נגד הקורונה. בנוסף, פרופסור רכס ציין כי לדעתו, במצב הכי אופטימי, הקורונה תהיה מחלה שמתחסנים נגדה פעם בשנה "כמו השפעת העונתית, ופעם בשנה נלך לקופת החולים בשביל להתחסן". 

במסגרת הניסויים של פייזר, מודרנה, ואסטראזנקה חוסנו כ-100 אלף איש סך הכל. חצי מהם קיבלו חיסון פלצבו. האם לדעתך צריך לפתוח את הקודים ולהגיד לאנשים שלא קיבלו באמת את החיסון ללכת ולהתחסן? 
"אני חושב שהתשובה המוסרית והתשובה האתית ברורות לנו לחלוטין. הרי כשאתה התחלת את תהליך הניסוי לא הייתה אלטרנטיבה אחרת, ועבדת נגד לימבו. עכשיו, כשהחברות אומרות שיש להן תרופה שיעילה ב-90% מהמקרים לפחות, אתה לא יכול להחזיק חצי מהאנשים בניסוי שלך ולחשוף אותם לסכנה, שיש בה אחוז מסוים של תמותה רק בשביל שהם יישארו בניסוי. אני חושב שהמכון בנס ציונה איחר את הרכבת. הם לא יכולים להגיד לבן אדם 'בוא תישאר על פלצבו', אבל לסכן אותו בצורה כזו. זה בלתי אפשרי".

נתניהו ואדלשטיין מקבלים את מנת החיסון השניה. צילום: ללא קרדיט

אז צריך לקבל את הדין שהניסויים האלה בעצם נגמרים בשלב הראשון שלהם?
"לדעתי כן".  

וזה למה? כי זה חדש לנו? כי לא היו בהיסטוריה חיסונים תוך כדי פרוץ מגפה קשה?
"מה שקרה פה, באופן פרדוקסאלי, הוא מה שגרם לציבור לאבד אמון בחיסון הזה. החברות עבדו בזמן מטורף לחלוטין. הרי בשלבים הראשונים של מבצע ההתחסנות היה פה חשש גדול מאוד בהתחלה". 

מה אתה חושב על זה שיש פה גל תחלואה, אבל בו זמנית, הרבה מאוד אנשים רצים להתחסן ומצביעים ברגליים. המרוץ הזה לא הוכרע.
"המרוץ הזה לא הוכרע מכמה סיבות. הראשונה היא שאנחנו לא יכולים להגיע למסה קריטית של מחוסנים, כי הוחלט בעולם שלא נותנים חיסון לילדים מתחת לגיל 16. ככה כ-30% מהמדינה משמשת כמאגר לווירוס והוא מתרבה שם, ועובר מוטציות. יש לך גם את האוכלוסייה החרדית, שבגללם חלילה לא תהיה לי מיטה בטיפול נמרץ אם אצטרך. אני עלול לשלם בחיי על הדבר הזה, לא רק בכיסי". 

אתה רואה מצב שהווירוס מפתח עמידות לחיסון?
"הלוגיקה אומרת שהווירוס יכול לעבור הרבה מאוד מוטציות, אבל לא כל מוטציה מחסלת את החיסון או מבטלת אותו. נניח וכן תהיה מוטציה כזו, המערכות היום כל כך מפותחות, והן ישנו את המבנה של החיסון, ותוך שלושה חודשים יהיה חיסון חדש. זה מצב מדהים מה שקורה עכשיו, כל הקהילה האקדמית העולמית איחדה כוחות יחד, נגמרה התחרות האקדמית בין המרכזים השונים. חשפו את כל המידע, והעולם המדעי עוקב באופן קבוע אחר המוטציות. יש אינספור ידע, וחלקו הגדול מתנהל בכלל אל מול מערכות ממוחשבות. אני אופטימי, וחושב שכולנו צריכים להתחסן, וגם אני התחסנתי. המצב האופטימלי שאליו אנחנו יכולים לחתור הוא שזה יהיה כמו השפעת העונתית, ופעם בשנה נלך לקופת החולים בשביל להתחסן".