פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, מקיים היום (שני) תדריך עיתונאים ברקע העלייה החדה במספר המונשמים ובתמותה מנגיף הקורונה והתפשטות המוטציות שלו בישראל.

בפתח דבריו אמר אש: "אנחנו רואים בימים האחרונים ירידה במספר המאומתים. מקדם ההדבקה ירד ל-0.9, אך יחד עם זאת יש מספר נתונים שמדאיגים אותנו. מספר המאושפזים עדיין גדול ומספר המאושפזים במצב קשה קרוב ל-1,200. מספר המונשמים הגיע אתמול לשיא, מעל 300. מספר המונשמים במכונת אקמו הגיע גם לשיא - 33".

הפרויקטור ציין כי ישנה עלייה בתחלואה בקרב ילדים ואמר כי "בתחילת ספטמבר, שיעור הילדים עד גיל 18 מבין כלל המאומתים היה 23%. היום הוא עומד על 35%. במגזר החרדי זה מ-30% ועד 50%, מכיוון ששם יש אוכלוסייה יותר צעירה. אבל המגמה היא אותה מגמה". 

לאחר מכן התייחס הפרופ' לסגר וציין כי "גובשה תכנית יציאה בת שלושה שלבים עקרוניים. השלב הראשון ביציאה מהסגר הוא לחזור לתמונת המצב שהייתה לפני הסגר, מבחינת פתיחת המסחר, ולאחר מכן הרחבה של פתיחת הלימודים ופתיחת פעילויות תחת התו הירוק. יש לנו חלוקה לשני סוגים של פעילויות, מוגבלות עם זימון מראש שאותן נפתח קודם, ופעילויות אחרות בהיקפים יותר גדולים. העיתוי לפתיחת השלבים האלה עדיין לא נקבע. השלב הראשון, ייתכן שיהיה מצומצם יותר לנוכח התחלואה הקשה בבתי החולים".

כשנשאל האם הסגר שבו אנחנו נמצאים כעת הוא האחרון, השיב: "אמרתי בעבר שנראה שכן, היום אני יותר זהיר. נצטרך לראות שאנחנו נמצאים ברמת תחלואה קשה כזו שמערכת הבריאות לא נשארת בעומס לאורך זמן, ולכן נצטרך לפתוח את המשק יותר בזהירות מאשר חשבנו לפני מספר שבועות".

בהמשך התייחס למוטציה מדרום אפריקה ואמר כי "אנחנו ממשיכים במאמצים רבים לאתר את שרשראות ההדבקה מקרב הנכנסים מחו"ל ומקרב המגעים שלהם. המאמץ שלנו מופנה לכך שנקטע את השרשראות כדי שלא להגדיל את הסיכון במוטציה הזו. הווריאנט הזה דומה לבריטי, אבל יש עוד סימן שאלה סביב יעילות החיסון".

הפרופ' הוסיף כי "הווריאנט הברזילאי לא אותר בארץ, ואנחנו עוקבים אחרי הפרסומים, כמו גם אחר פרסומים על הווריאנט שאותר בקליפורניה. אנחנו עוקבים את שרשראות ההדבקה של שני המקרים שאותרו בארץ. המשמעות של הווריאנט מקליפורניה לא ברורה, אנחנו סבורים שהחיסון מגן מפניו, כך שאין סכנה מיוחדת מהבחינה הזאת".