במערכת הבריאות לא מרוצים ממספר חולי הקורונה שמצבם קשה וממליצים להאריך את הסגר. מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי התייחס הבוקר (שלישי) בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM לנתוני התחלואה ולטענה לפיה משרד הבריאות מסתיר כי מאות מחוסנים שקיבלו את המנה השניה של החיסון חלו בקורונה.

יוכפז: איך המספרים הבוקר?
"המספרים בתחלואה עדיין גבוהים. אנחנו על 7,000 חולים, 1,200 חולים קשים ו-250 מונשמים. אלה מספרים מדאיגים מאוד. הממוצע הוא בסביבות 8,000 וזה מספר גבוה".

דוידוב: למה לא מצליחים בסגר הנוכחי להוריד את המספרים?
"אני חושב שיש פה תחלואה גבוהה שחלקה נובע כנראה מהמוטציה הבריטית שאנחנו יודעים שהיא גורמת להדבקה גבוהה מאוד, אך לא בהכרח למחלה קשה יותר, למרות שיש ידיעות על כך מן העולם. לכן בין השאר למרות הסגר שנמשך כבר שבועיים הוא עדיין לא מצליח להוריד את המספרים".

יוכפז: אתם מופתעים, אם הארכתם כבר ב-10 ימים ועכשיו שוב שבוע זה לא היה מתכונן.
"זה מאכזב, זה אומר שחשבנו או קיווינו שהתחלואה תרד בקצב מהיר יותר. אנחנו רואים בלימה והתייצבות וירידה במקדם ההדבקה שגם ייתן את אותותיו במספר המאומתים ומספר החולים קשים אבל זה עדיין לא הגיע. גם התחזיות מדברות כרגע על מגמה של בלימה, אבל לא בקצב שסברנו".

דוידוב: אם כך, יכול להיות שכל הסגר הזה מיותר? 
"אני לא חושב כך. היינו מגיעים למספרים גבוהים יותר לרבות חולים קשים ומונשמים, ולכן אני לא סבור לחלוטין שנכון לומר שהסגר היה מיותר".

יוכפז: מאריכים בעוד שבוע ואז יפתחו את מערכת החינוך והמספרים יזנקו.
"אנחנו נמצאים במלחמה מטורפת ומשחקים על זמן במאזן האימה הזה בין הריצה לחיסון והמגמה לחסן בעיקר את הקשישים ולהוריד את התחלואה והתחלואה הקשה, לבין הסגר שנועד למנוע התקהלות והידבקויות".

יוכפז: מה הסיכוי שתבקשו עוד הארכה?
"אני לא יכול לומר, כי אנחנו לא רוצים לבקש הארכה, אנחנו רוצים לפתוח את המשק. אני לא יכול להבטיח, אני מקווה מאוד שאנחנו נמשיך לרוץ בצורה מרשימה כל כך ולחסן יותר ויותר אנשים כך שהתחלואה תרד".

יוכפז: האפקט לא מגיע.
"המלחמה הזאת מטורפת, אנחנו נמצאים במצב מטורף וצריכים לעשות את כל מה שניתן כדי להוריד את התחלואה והתמותה. ברור לכולנו מקטן ועוד גדול שהסגר גובה את המחיר שלו גם כן, מחיר קשה, מחיר כלכלי, מחיר נפשי, עלייה בבעיות נפשיות וזה ברור לגמרי. אנחנו משחקים תוך ניתור יומי במשולש של סגר, הורדת תחלואה וחיסונים ומנסים לעשות את המיטב על מנת שלא להגיע למצב בו בתי החולים יהיו גדושים בחולים קשים מאוד, מונשמים, עם ירידה באופטימום של הטיפול וזה מה שאנחנו מנסים לעשות".

דוידוב: רואים את מנכ"לי בתי החולים הציבוריים שובתים יותר משבוע, לא מקבלים חולים.
"הם מקבלים חולים ומטפלים בהם בצורה מעוררת כבוד והשראה. אני מכיר תופעה של אמבולנסים עם חולי קורונה שחיכו סביב חדר המיון, זה קרה בעיקר בראשון בערב כשבתי החולים היו גדושים. בית חולים לא מסרב לקבל חולים כי הוא שובת אלא כי הם מלאים".

יוכפז: מבזבזים משאב של אמבולנסים שעומדים שעות בחניה כדי לחכות למיטה.
"במקרים בודדים וזה ממש לא נראה לי סביר ואני מצר על כך. זה רק מעיד עד כמה בתי החולים גדושים".

יוכפז: יש התלבטות את מי להכניס למחלקת טיפול נמרץ כי אין מקום לכולם?
"מחלקת טיפול נמרץ היא דבר יקר ערך בשגרה, וודאי כעת. לא אחת בתי החולים נדרשים להכריע את מי להכניס לטיפול נמרץ או את מי להוציא כי צריך להכניס מישהו שמצבו קשה יותר. זה דבר שאנחנו מכירים בשגרה. וודאי שכעת בזמן הזה חדרי המיון עמוסים עם שחיקה אדירה של הצוות ולא אחת נדרשים להכריע את מי להכניס לחדר טיפול נמרץ. אני מקווה שאנחנו לא הולכים להיות איטליה עם מערכת בריאות כמו שלנו שעומדת בעומסים בלתי מתוארים ובלתי סבירים ועושה את זה בכבוד. נכון, יש עומס אדיר, אנחנו עושים הכל כדי להוריד את העומס הזה והוספנו בזמנו עוד בגל הראשון הרבה מאוד מכשירי הנשמה ועמדות הנשמה".

יוכפז: לא קרובים לאיטליה?
"לא, אנחנו לא קרובים לאיטליה אבל בהחלט נמצאים במקום של עומס אדיר, הכרעות לא פשוטות".

יוכפז: אביגדור ליברמן אמר באולפן "חדשות 13" שמשרד הבריאות מסתיר נתונים קשים מהציבור.
"נשמע ממש סיפור מסתורין, לא. פרסמנו אתמול שאחרי החיסון הראשון חלו אנשים במחלה. זה דבר שאנחנו מכירים ויודעים. לאחר החיסון השני חלו מספר עשרות, אנחנו מכירים אותם וזה היה פחות מאחוז אחד וכל הסיפור על מאות חולים אחרי החיסון השני שמשרד הבריאות הסתיר במחשכים הוא סיפור שלא היה ולא נברא. חלו, פרסמנו כמה חלו, דומני כ-63 חולים".

יוכפז: ליברמן שיקר?
"זה המידע שפרסמנו. לא אחת מודיעים דברים בשם מקור בכיר במשרד הבריאות, אנחנו מכירים את המספר שפרסמנו, אנחנו עוקבים, כל מי שנקראים בכירי משרד הבריאות שנלחמים יום ולילה זמן ארוך במחלה הזאת שותפים לכל המידע, לכל הידע, מדברים מהשר ועד אלינו ושוקלים מה לעשות כל הזמן על פי מידע".

דוידוב: שווה לחקור מי המדליף?
"לא יודע אם אפשר לחקור דבר כזה".

יוכפז: החיסון יעיל נגד הנגיף הבריטי אבל ישדרגו בגלל המוטציה הדרום אפריקנית, מה צריך להבין?
"החיסון יעיל כנגד הווריאנט הבריטי לחלוטין. יש מידת מה של ירידה ביכולת של החיסון להילחם כנגד המוטציה הדרום אפריקנית. עדיין, החיסון יעיל גם כנגד המוטציה הדרום אפריקנית אבל באופן מוחלש יותר. האם יש סכנה לחלות לאחר חיסון? יש סכנה לחלות אבל המחלה אמורה להיות פחות קשה ואנחנו מכירים שינויים בחיסונים שנעשים גם כנגד השפעת מדי שנה. הבשורה בחיסונים של מודרנה ופייזר היא שבגלל הטכנולוגיה שבה הם עשויים, ניתן להנדס אותם בצורה מהירה יותר וייתכן שבשנה הבאה אם יהיה צורך בחיסון נוסף - נראה חיסון. אני חושב שאנחנו כמו בשפעת נצטרך לחסן מדי שנה כנגד הנגיף".

דוידוב: לשפעת לא כולם מגיעים להתחסן.
"אני חושב שאנחנו צריכים כולנו להתחסן. אנחנו מושפעים ממידת הסיכון והדרך בה הוועדה קבעה את התיעדופים ומקצב האספקה ועל פי זה אנחנו מנסים להגיע לכל מי שצריך ומהר. אני מעריך שעוד שבועיים נפתח לכולם".

יוכפז: נתב"ג נסגר.
"אנחנו קבענו בהדרגה את הדברים, כשהתחילו המוטציות ובטח המסוכנות, קבענו מדינות בהן אנשים יכנסו ישר לבידוד ויעשו בדיקות. המצב החמיר, המוטציות התפשטו בעוד מדינות".

יוכפז: לא הייתה טעות?
"אני לא יודע לומר בוודאות, המידע על המוטציות הלך והצטבר. לסגירת שמיים יש משמעות רבה מאוד והמוטציות היו מוגבלות במקומות מסוימים. התנהגנו אחרת כלפי אותם מקומות".

ניסנקורן צודק, לא ביקשתם לסגור את השמיים.
"השמיים היו כמעט סגורים עד אוגוסט ואז פתחנו את השמיים. נקטנו בשיטה של מדינות ירוקות ואדומות. יש ועדת חריגים שקובעת באיזה תנאים ניתן להגיע לחו"ל משום שאין מטוסים בכלל. חלק יצטרכו לטוס מטעמים הומניטריים או רפואיים".

יוכפז: מה דעתך על הקנסות? יש כוונה להכפיל את הקנסות ועכשיו מנסים למצוא פשרה עם הסיעות החרדיות, למסמס את ההחלטה.
"צריך לעשות כל מה שניתן כדי להרתיע ולאכוף. אני לא מכיר דילים ומזמן הצענו להגדיל את הקנסות כדי להביא לאחדות באכיפה וכדי להילחם בדברים שעלולים לגרום לעלייה בהדבקה ולירידה בתחלואה. אני אישית בעד הגדלת קנסות כדי להגדיל את ההרתעה בקרב החברה ולייצר אחידות גם בהרתעה וגם באכיפה. זה בעיקר יתרום להורדת התחלואה".