המשבר מחריף: ועדת חוקה חוק ומשפט התכנסה היום (רביעי) לדיון בחוק הקנסות, זאת לאחר הפיצוץ שחל אתמול במגעים עם כחול לבן. בפני חברי הוועדה הונח נוסח חדש, על פי המתווה שהציג יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר, מתווה אליו כחול לבן מתנגדת בתוקף. הנוסח המדובר סוכם אמש, במהלך התייעצות של השר יעקב ליצמן, וחברי הכנסת משה גפי ויעקב אשר, עם יו"ר הכנסת יריב לוין, ולשכת רה"מ.

חה"כ יאיר גולן: "48 שעות זה דבר בלתי הגיוני, זה מוסד שפתוח שלא כחוק שעוסק בהדבקה המונית, ולכן לא צריך לאפשר לו להיערך לסגירה. הוא צריך להיסגר לאלתר. אם זה מוסד חינוכי, צריך לתת לו שעות נוספות עד שיפוזרו הילדים בצורה מסודרת, אבל אם לא, אין שום סיבה שלא יסגר באותו יום".

במהלך הדיון, נשמעו חילופי דברים סביב הסוגיה - האם לסגור מוסדות לאלתר, ללא ההודעה המוקדמת כפי שהוצע, והוצע אף לתת התראה של 24 שעות בלבד. "יש פה מוסדות שמצפצפים על כולנו", נטען. חה"כ זוהר הסכים לכך, אך ח"כ יוראי להב הרצנו, השיב לו: "בשום אופן. הדם של הילדים שימותו יהיה על הידיים שלך".



ח"כ אשר הסביר ואמר: "למרות שאנחנו נגד הדבר הזה ורואים בכך פגיעה אמיתית. הכוונה שלי שהצו הסטטוטורי הזה יינתן אחרי 48 שעות כיוון שיש בו מעין הכתמה של המוסד. הכתם הזה יכול ללוות את המוסד הרבה אחרי הקורונה". חה"כ יוראי להב: "אתם מדבר על כתמים? זה שפיכות דמים". ח"כ זוהר הוסיף: "אנחנו חושבים כמו כחול לבן, הנושא של ההתראה מראש הוא בעייתי, צריך לחזור לנוסח המקורי שהוא סגירה".

ח"כ גינזבורג: "כמות של 35 תלמידים זה לא מקובל, זה צריך לרדת לעשרה. במידה ומדובר במוסד מתקוצב – הקנס צריך להיות כפול, כי אחרת זה ישולם מכספי המדינה". ח"כ אשר הטיח: "יש פה תחרות של הזמר האנטי חסידי. אתם לא רוצים להעביר את החוק", ובחר להפסיק את הדיון לזמן מה.

בשלב זה מסתמן כי צו סגירה מינהלי יינתן למוסדות חינוך, רק לאחר שניתנה התראה של 48 שעות לפחות. לפי הנוסח המסתמן בתום הדיון שנערך משעות הבוקר: ייקבעו בחוק הגבלות על הטלת הקנס המוגדל, כך שניתן יהיה להטיל את הקנס המוגדל רק על עסקים בהם מספר העובדים עולה על חמישה עובדים, על אירועים לפי מספר המשתתפים – במקרה של אירוע שהתקנות אוסרות את קיומו - 20 משתתפים ואירוע שהתקנות קובעות הגבלה על מספר המשתתפים המותר בו - כפול מהמותר. ובמוסדות חינוך - אם מספר התלמידים במקום עולה על 35.

במקרה של מוסדות חינוך, הגורם המוסמך לתת את הקנס המינהלי יהיה שוטר באישור קצין משטרה בדרגת רב פקד ומעלה או פקח עירייה באישור ראש יחידת הפיקוח או גורם פיקוח שהוסמך לכך על-ידי ראש הרשות.

הקנסות הגבוהים מעל 5,000 ש"ח ייקבעו בתקנות שיובאו לאישור ועדת החוקה והם יותקנו בהתאם למדרג שנקבע בהצעת החוק, המתחשב בין היתר ברמת הנזק או חומרת הסיכון מהעבירה.

עם חידוש הדיון, אמר ח"כ אשר: "למרות ההתנגדות שלנו המפלגות החרדיות כולן, מתוך אחריות, בגלל האיומים שהופנו גם לממשלה על כך ש'אם החוק לא יעבור ככתבו וכלשונו לא יהיה סגר', אנחנו נעננו לראש הממשלה, תחת מחאה גדולה. המפלגות החרדיות קיבלו החלטה לקדם את החקיקה. יש לי תחושה שיקוב הדין את ההר". 

"אני אומר בגילוי לב, אני רוצה ומתכוון להצביע בכל מקרה נגד החוק. אני חושב בגלל מה שאמרתי בהתחלה, אני מרגיש שנעשה לנו לינץ', כאילו אנו לא דואגים לבריאות. מבחינתי, אני רוצה שנסדיר את עניין ההתראה, כזו שלא מאפשרת לאדם לעשות את מה שהוא רוצה. גם בנושא של הבדל בין קנס של  5,000 לעשרת אלפים, חייבת להיות הבניה ומדרג", הוסיף אשר.

חה"כ עופר כסיף: "לממשלה יש אחריות ואם היא באמת מעוניינת להוריד את התחלואה – היא צריכה לקבל החלטות ראויות. זה על ידי טיפול דיפרנציאלי שיטתי, זו הדרך. לא על ידי סנקציות". 

מיקי זוהר שב לדיון ואמר: "לא משנה כמה תבוא לקראת כחול לבן, הם לא יסכימו לפשרה. בוא נסכים לפשרות וניתן להם עץ אחר להיתלות עליו. במחנה השמאל יש גם אחראים, לא כולם כחול לבן. בוא נהיה המבוגרים האחראים". יעקב אשר קרא לעבר נציגי המפלגה בדיון: "בושו לכם, זו פוליטיזציה, אם הייתה לכם רוטציה מביבי - לא הייתם באים בדרישות".

זוהר פנה לאשר: "אני מבקש מכל הלב, רד מהדרישות. בוא נתחיל לפתור את הסוגיה הבעייתית הזו באמצעות חקיקה. תהיה המבוגר האחראי, תהרוג את הקמפיין של כחול לבן על חשבון החרדים".  יו"ר הוועדה השיב לו: "בקשתך נדחתה".  

ח"כ יאיר גולן הציע פשרה חדשה: צו הסגירה יינתן מיד, אך ייכנס לתוקף רק אם המוסד או העסק יימצא פתוח גם 24 שעות לאחר מכן. 

נוסח להצבעות חוק הקנסות by maariv on Scribd

"קובעים את גבולות הגזרה"

רפ"ק אורי בוצמסקי מהמשרד לביטחון פנים אמר בדיון: "קנסות המושפעים ממספר האנשים הנמצאים במקום מקשים מאוד על האכיפה, כאשר ההנחיה במקרה של ספק לקבוע את מספר העובדים או המשתתפים באירוע היא ללכת לסכום הנמוך של הקנס. כנ"ל לגבי מוסודת חינוך. זה לא סביר ששוטר יכנס למוסד חינוך ויתחיל לספור כמה תלמידים יש בכיתה או כמה כיתות פתוחות. זה לא סביר בעינינו, מה גם שיתכן שבעוד מספר ימים מוסדות החינוך יפתחו".

יו"ר הוועדה השיב: "אנו קובעים את גבולות הגזרה. אנו בעצם דנים היום בחלק הקל של העלאת הקנסות, בגלל שהאכיפה לא חכמה ולא שיטתית ואפילו עד עוול. אני נתקעתי היום בכביש 1 בדרך לכאן, עמדתי לפחות עשרים דקות במקום. כשהגעתי למחסום היו ארבע ניידות לצד הכביש. לא שאלו אפילו בעל רכב אחד אם הוא חיוני או לא. עצירה, חסימה בלי שום דבר. אם אנחנו נקבע שבמקום שכל שוטר יעצור, נתחיל להחרים רישיונות נהיגה... אנו מעלים קנסות בגלל שמישהו לא אוכף בצורה סבירה".

יעקב אשר (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
יעקב אשר (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

ח"כ איתן גינזבורג: "השוטר מגיע, רואה הפרה ואז יתקשר לרב פקד שנמצא במשימה אחרת כדי לטפל בהפרה? אתם רוצים לעיין את כל מטרות החוק הזה? מה יתרון של אותו קצין שלא נמצא בשטח?".

ח"כ זוהר: "אז בוא נוריד את הדרגה רב פקד, ונשאיר קצין משטרה".

ח"כ אוסמה סעדי: "אנו נגד החוק, וכל הפלפולים של קצין כזה או אחר. אחוז הקנסות מעל חמשת אלפים שקל זה לא הדבר שיפתור את הקורונה. אם אתם תומכים בעסקים הקטנים, אז למה אתם תומכים בחוק? מאות אלפי עסקים קטנים בסכנת סגירה. זה סכום חמור מאוד לעסק קטן, ולפני שאתם מניחים חוק - תספקו נתונים שמראים תופעה כזו של הפרת חוק על אף ה-5,000 הקיימים". 

דיון וועדת החוקה על הגדלת הקנסות. צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה אשר תקף את כחול לבן: "אתם דופקים מיליון בעלי עסקים בשביל פופוליזם. אם אני מעביר לכם עכשיו אישור מביבי על רוטציה -אתם תומכים". בהמשך תקף גם את חברת הכנסת תהילה פרידמן, ואמר: "לא שמעתי אותך מדברת על כמה רציחות יש במגזר החרדי לעומת אחרים". היא השיבה לו - "תורה חדשה המצאתם".

אשר הוסיף: "פתאום כולם שכחו את ההוא מהפלאפל. יש בתוך זה מיליון בעלי עסקים שאתם דופקים אותם בשם הפופוליזם. אם אני מביא עכשיו אישור מביבי לרוטציה אתם קמים והולכים, צבועים, צבועים. דופקים את כל העסקים הקטנים, צבועים. יאיר גולן אומר דברים שאני לא אוהב אבל הוא לפחות עקבי".

ח"כ גינזבורג: "זה החוק שהביא ראש הממשלה". 

מיקי זוהר בדיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
מיקי זוהר בדיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

ח"כ אוסנת מארק: "צריך להיות מנגנון פיקוח, העסקים נרמסים תחת הקמפיין של כחול לבן. מי ידבר עם הציבור החרדי אם לא הרב שלהם? כמה שליחים לפיד שלח?". 

ח"כ פרידמן: "אתם כל הזמן אומרים על מפרי ההנחיות שמדובר בקומץ, שוליים, שהמיינסטרים שומר וכמעט הכל סגור. אבל בימים האחרונים אתם מתאבדים פה בהגנה על המוסדות המפרים. המצאתם תורה חדשה שבה פיקוח נפש לא מעל הכל. ניסו לרצוח ברכבת הקלה ואתה מגן על האנרכיסטים האלו. חז"ל אומרים על לימוד תורה זכה-נעשית לו סם חיים, לא זכה-נעשית לו סם מוות. יש לכם תורה שהיא סם מוות".

ח"כ אשר: "לא שמעתי אותך מדברת על אחוז הרציחות בציבור החרדי לעומת ציבורים אחרים. כחול לבן שמו אולטימטום על השולחן. אם לא  יעבור החוק בגרסה שלהם, כל מדינת ישראל נפתחת. כחול לבן אמרו 'אם לא עובר החוק אנו מפוצצים את הסגר'. אני נגד החוק הזה אבל יש לי אחריות. הודעתי אתמול בצער רב על דעת ראשי המפלגות החרדיות, קיבלנו על עצמנו את הדין במחאה גדולה כי יש פה גם רצח אופי, ובאחריות, אנו נעביר את החוק. הסכמנו על העלאת הקנסות, הסכמנו לצווי סגירה למרות שאנו רואים בזה דבר פופוליסטי, כי אם המשטרה היתה אוכפת כמוש צריך היינו במקום אחר, אבל זה לא קורה. ש בחוק הזה מספר תיקונים - שני הדברים העיקרים שהם מטרת החוק נמצאים בתוכו למרות שאני לא אוהב את זה. אנחנו מפרטים האם מדובר בעסק קטן או גדול האם ההפרה חמורה או לא. אלה דברים שזה החובה שלנו. אלה לא דברים חדשים שעשינו. עשינו בכמה וכמה חוקים. אין פה שטיקים ולא טריקים".

תהילה פרידמן (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
תהילה פרידמן (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

ח"כ אשר: "איתן זה לא נכון יש פה שטיקים".

ח"כ גינזבורג: "אתה רוצה שחמשת אלפים שקל רק שוטר ייתן ולא פקח עירוני. הרבה פייקים ושטיקים ותחמנות אחת גדולה".

בהמשך הדיון יו"ר הוועדה הסביר לח"כ גינזבורג מדוע הוא תומך בכך שאישור לקנס מעל חמשת אלפים יהיה טעון אישור של קצין בכיר במשטרה: "קנס עשרת אלפים של בידי פקח ושוטר זה אצבע קלה על ההדק לכן צריך אישור של קצין בכיר".

ח"כ מארק: "ש פה ריצת אמוק לדפוק את החרדים. יש אנשים שבעשרת אלפים שקל מקיימים משפחה במשך ארבעה חודשים. חושבים שלחרדים יש מיליארדים ועכשיו נסגור להם... אין לי ספק שהחברה החרדית צריכה להתגייס למאמץ להיאבק בתחלואה. מוטלת עלינו אחריות לתת גם לפקחים וגם לשוטרים בשטח עוד מסננת עוד שיקול דעת. חמשת אלפים ועשרת אלפים שקל זה לא אותו הדבר".

ח"כ גינזבורג: "אתה לא מאפשר לממשלה ולגורמי האכיפה להתמודד עם השוליים הקיצוניים. אתה מרכך את החוק".

ח"כ אשר: "תתבייש לך. אני יכול להשפיע על הפלג ועל מאה שערים? הם מפגינים מתחת לבית שלי".

ח"כ איתן גינזבורג בדיון בוועדת החוקה. צילום: ערוץ הכנסת

כזכור, טיוטת הצעת החוק קובעת כי גורם מורשה לא ייתן צו סגירה מינהלי למוסד, אלא לאחר שהוטלו, בתקופה של 30 הימים שקדמו למתן הצו, שני קנסות מינהליים בשל הפרה של איסור על פתיחת המוסד כאמור בסעיף קטן. עוד קובעת הטיוטה החדשה, כי הגורם המוסמך להטיל קנס מינהלי על הפרה של איסור שנקבע בתקנות יהיה שוטר, וכי קנס מנהלי העולה על 5,000 שקל יוטל רק באישור של קצין משטרה בדרגת רב פקד.

בליכוד אמרו כי "בכדי לשדר מסר חד נגד מפרי ההנחיות, הסכימו ראשי המפלגות החרדיות ללכת מאוד רחוק גם בהעלאת הקנסות וגם בצווי הסגירה, בכפוף לאיזונים קלים שהוכנסו בחוק בהמלצות הייעוץ המשפטי". גורמים בוועדה אומרים כי נוסח החוק המוצע הוא בהתאם למתווה שהציע יו"ר הליכוד. משרד המשפטים והייעוץ המשפטי בכנסת תמכו בהצעה וטענו שהיא מידתית וראויה, אלא שגנץ התעקש ודרש שהחוק יעבור ככתבו וכלשונו ללא שום שינוי.

מכחול לבן נמסר הבוקר כי "הנוסח שמובא לוועדה מעקר את הצעת החוק מתוכן, וכי כחול לבן תסכים רק לנוסח המקורי, כפי שאושר בקריאה ראשונה ללא שינוים".

עימותים בין חרדים לשוטרים באשדוד (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
עימותים בין חרדים לשוטרים באשדוד (צילום: REUTERS/Amir Cohen)


כזכור, אמש החליט יו"ר ועדת הכנסת ח״כ איתן גינזבורג, שלא לכנס את ועדת הכנסת לאישור הארכת הדיון בתקנות, ובכך ההצבעה על תקנות הסגר תגיע להכרעה במליאה. כמו כן, גנץ הודיע אמש שאם חוק הקנסות לא יעבור היום במליאה (שצפויה להתכנס בשעה 16:00) כפי שהוא דורש, כחול לבן לא תתמוך בסגר ובהגבלות הקורונה. 

"לא ברור אם הם אכן מתכוונים לממש את האיום או שזהו רק בלון ניסוי למנוף לחץ, כיון שמשמעות התפרקות הסגר היא שלא יהיו שום הגבלות במשק ויהיה כאוס מוחלט, קשה להאמין שיש מי שיעז ללכת עם זה עד הסוף ולקחת אחריות ציבורית על האנרכיה שתיווצר בעקבות כך במדינה", אומרים בליכוד וביהדות התורה.

הם הוסיפו כי "במידה והבוקר תהיה התעשתות ויצליחו להגיע להסכמות החוק יעבור בוועדת החוקה ויעלה למליאת הכנסת בשעה ארבע אחר הצהריים לאישורו בקריאה שניה ושלישית".

בכחול לבן מסרו בתגובה לגורמים כי "הליכוד שוב נכנע לשותפיו החרדים, ושם את האינטרס הפוליטי מעל הציבורי. במקום להביא את החוק המקורי שעליו הסכימה הממשלה, הם מביאים חוק עקר מתוכן שלא יאפשר שום אכיפה אפקטיבית לסגר שהם בעצמם דורשים. לא נאפשר להם להמשיך לשחק כך בחיי אדם - דין בני ברק וביתר עלית כדין הרצליה וראשל״צ".

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר למעריב בתגובה לכחול לבן: "‏כחול לבן מתנגדים לכל פשרה שמוצעת בעניין חוק הקנסות, הם מוכנים לסכן את בריאותם של כל אזרחי ישראל בשביל קמפיין הבחירות שלהם. הליכוד מתעקש על חוק ברור שיכלול קנסות כבדים שיינתנו ע"י קצין משטרה למוסדות חינוך שנפתחים בניגוד להנחיות, ואף צווי סגירה מנהליים במקרה הצורך אחרי מתן הקנס".

בהמשך זוהר וכחול לבן החליפו עקיצות ההדיות בטוויטר:

יצוין שאם עד יום שישי מליאת הכנסת לא תדון בהארכת הסגר, שעומד להסתיים ביום ראשון בחצות, מגבלות הסגר - בהן היציאה עד אלף מטרים ואיסור ההתקהלות - יבוטלו ולא ייאכפו עד להחלטה על תקנות חדשות. כמו כן כל הדו"חות שניתנו בגין הפרת הסגר מאז שהוארך הסגר ב-21 בינואר - יבוטלו.