פרסום ראשון: שבירה של הפרדה בין הקפסולות המבצעיות באחד מהחמ"לים של אוגדת עזה, גרמה להידבקות של שתי הקפסולות המבצעיות, לאחר שהתברר כי אחת הקצינות, שהייתה שייכת לקפסולה הראשונה, המשיכה בפעילות המבצעית גם עם הקפסולה השנייה. לאור המצב, צה"ל נאלץ לגייס חיילות במילואים שיחליפו את החיילות בסדיר על מנת לענות על הצורך המבצעי המיידי. בצה"ל הדגישו כי הכשירות המבצעית בגזרה לא נפגעה. האירוע מתוחקר.

הסיפור הזה ממחיש עד כמה הקורונה אינה סלחנית כאשר נעשות טעויות, וצה"ל אינו מקפיד על הנהלים המחמירים של הפרדה בין קפסולות מבצעיות. בסוף השבוע שעבר התגלה כי אחת החיילות חלתה בקורונה, לאחר שבמהלך החופשה בביתה חשה סימפטומים של המחלה. החיילת דיווחה כנדרש למפקדת שלה בצבא ומהר מאוד התברר לאחר מכן שהחיילות הנוספות, שהיו בחופש בביתן נבדקו. זאת כי למעשה כמעט כל החיילות ששייכות לקפסולה הראשונה נמצאו גם הן חיוביות לקורונה. 

עד כאן, לכאורה, למרות ההדבקות ההמונית בקפסולה הראשונה, הקפסולה השנייה בבסיס אמורה הייתה להישאר "נקייה" ממקרי הדבקה מכיוון שבוצעה הפרדה של שבוע בתפקיד בבסיס לשבוע בחופשה בבית. זאת, על מנת ליצור הפרדה בין שתי הקפסולות, כאשר גם החפיפה בין המשמרות ביום ההחלפה בבסיס הייתה אמורה להתבצע מרחוק, וללא מגע פיזי וערבוב בין שתי הקפסולות.

לאחר שהתברר כי בחמ"ל הייתה הדבקה המונית בתוך הקפסולה הראשונה, התברר גם כי אחת הקצינות, בשל פער בכוח האדם, נשארה כמה ימים בשבוע שעבר בניגוד לנהלים שנקבעו בתפקיד כקצינה בקפסולה השנייה. הדבר גרם לכך שגם בקפסולה השנייה נמצאו חולות מאומתות וגם כך יתר החיילות נדרשות בבידוד. בעקבות כך, למעשה מערך הכוח הסדיר כולו של החמ"ל הזה אינו יכול להמשיך בפעילות המבצעית, מה שדרש מצה"ל למהר ולגייס חיילות מילואים שיחליפו את הכוח הסדיר על מנת למנוע פער מבצעי בגזרה.

סיור של צה''ל בגבול רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיור של צה''ל בגבול רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בתחילה היה נראה כי שיעור ההדבקות בקורונה במשמרת הראשונה היה גבוה יותר מההידבקות בקפסולה השנייה, אבל הנתונים המעודכנים מהיום מצביעים על כארבעים בנות שנמצאו חיוביות לקורונה. למעשה, כתשעים אחוזים מכלל התצפיתניות המשרתות בבסיס בשתי הקפסולות המבצעיות נמצאו חיוביות לנגיף, ושאר החיילות מחויבות בבידוד.

יחד עם התקלה הזו, שנמצאת כרגע תחת תחקיר ביחידה, באותו בסיס באוגדת עזה הנמצא סמוך לגדר המערכת, נמצא גם גדוד סדיר המבצע פעילות מבצעית לאורך הגבול. בשלב זה לא נמצאו חולים נוספים מחוץ למערך התצפיות, ולא נמצאו כרגע חולים חדשים. נתון שיכול להעיד, לכאורה, שבהפרדה בין חיילות חמ"ל התצפית לשאר חיילי הגדוד נשמרה ההפרדה בצורה יעילה יותר, למרות שצריך להמתין לראות אם לא נמצאים חוליים גם בגדוד. חלק מהחיילות שנמצאו בסופו של דבר נשלחו לביתן. 

מדובר צה"ל נמסר: "לאחר שהתגלה כי חיילת בחמ"ל האיסוף נמצאה חיובית לקורונה, החיילות שנדרשו לכך, נכנסו לבידוד וביצעו בדיקות קורונה. נמצאו 37 חולות מאומתות. החיילות נשלחו לביתן או למתקני מחלימים". עוד מדגישים בדובר צה"ל כי "הכשירות המבצעית של החמ"ל לא נפגעה והוא מאויש על ידי אנשי מילואים. בצה"ל בכלל, וביחידה בפרט, נאכפות הפקודות בהתאם להנחיות הקורונה ומשקיעים את מירב המאמצים על מנת לשמור על בריאות החיילים".