לאחרונה, בעקבות העלייה החריפה בתחלואה ועקב הופעתן של מוטציות חדשות של נגיף הקורונה, שבה חובת השהייה במלוניות בידוד למי ששבים ממדינות מסוימות. מלון “דן פנורמה” בירושלים, שהוסב למלונית בידוד, עלה לכותרות בדצמבר האחרון בעקבות מעשי ההתפרעות בו של מי ששבו מדובאי, אך סירבו להיכנס לבידוד למרות הנהלים המחייבים זאת. כמו כן, באותו מקום נשמעו לאחרונה טענות של מבודדים על תנאי המקום שעמם הם נאלצים להתמודד, למשל טיב האוכל.

כעת, עולה מעדויות של מבודדים בה על התקהלויות אסורות בשטחה, שאינן מטופלות לדבריהם על ידי הצוות. “אנשים מחפשים כל דרך לצאת משם ולשאוף קצת חופש", מספר ר’, ששוהה במלונית מאז חזר מדרום אפריקה. “יש התקהלויות בחדרים מסוימים ובמסדרונות של אנשים שהכירו כאן ורק רוצים להעביר את הזמן. אף אחד לא מעיר על ההתקהלויות, וזה נתפס אצל חלק מהאנשים כדבר לגיטימי לעשות. אני אישית גם נמצא במצב לא פשוט ומחפש דרכים לרכך את המכה על ידי מפגשים חברתיים עם מבודדים אחרים".

ולא עושים לך כלום?
"לא באמת עוקבים אחרינו בפינצטה. אנחנו יודעים אחד על קיומו של השני דרך קבוצות חו"ל בפייסבוק ומתאמים מפגשים בזהירות רבה. גם אם אתפס, לא אכפת לי לשלם קנס כי החופש שלי מעל לכל. בכלל, אני שומע את הדתיים מתפללים ביחד במלונית הזאת ורואה דיבורים על זה בקבוצות ותמונות בפייסבוק, אז למה להם מותר ולי לא?".

ש’ שוהה במלונית מאז ששב מדובאי, יחד עם חבריו. “מה שהיה חשוב לנו זה התפילות, אז דאגנו להיפגש בחדר של אחד מאיתנו בשביל להתפלל ביחד”, הוא מספר. “אף אחד לא ראה אותנו ולא אמר לנו כלום. אין שומר שעוקב 24/7 על כל חדר. שמענו גם על חברים שלנו שבאו לפנינו, והם בכלל התפללו על הגג”.

המשטרה אוכפת את הגבלות הסגר והנחיות הקורונה (צילום: דוברות המשטרה)

מתאמים בוואטסאפ

על פי הנחיות פיקוד העורף, הגורם המפעיל את המלוניות, במהלך השהייה במלונית יש להישאר בחדר למשך כל תקופת הבידוד. אין לצאת מהחדר, אין להכניס אנשים אחרים לחדר, וחל איסור להסתובב בשטחים הציבוריים ובמתקני המלון. כניסת מבקרים למלונית אסורה.

יאיר נאמן, ירושלמי הגר בסמוך למלון, תיעד על גג המלון מבודדים מתפללים ללא מסיכות, ללא ריחוק וללא שמירה על הנהלים, שכן הם כאמור מחויבים להישאר בחדר ולא לצאת ממנו. אלא שהוא גם רואה התקהלויות שאינן לצורכי תפילה. “אני רואה את המבודדים לכאורה כל הזמן בלובי, צוחקים עם השומר וחוגגים על הגג”, הוא מספר. “לפני חודש היה גל של דתיים שהתפללו על הגג, והפעם, החבר’ה שחזרו מדובאי בעיקר עושים חפלות על הגג, שומעים ורואים את זה. אף אחד לא עושה להם כלום”.

ג’ הגיע למלונית בימים האחרונים. “אחרי יום, כשהתאוששנו מהטיסה, חשבנו מה אפשר לעשות פה”, הוא מספר. “התחלנו לטפס על הקירות משעמום, אז קבענו להיפגש באחד החדרים, נפגשנו וגם שם השתעממנו. אז חבר הזמין בירה ועלינו לגג, להתאוורר קצת”.

כמה אנשים הייתם?
“ארבעה אנשים, ואחרי זה חבר חתך לישון, אז נשארנו שלושה. שמנו מוזיקה מהאייפון, שתינו, פיצחנו גרעינים. תענוג”.

וכל זה על הגג בלי שהעירו לכם?
“אף אחד לא אמר כלום ואף אחד לא שם לב בכלל. עלינו בשקט וחזרנו בשקט. המשטרה מסתובבת מסביב למלון, אבל אין אכיפה בפועל. גם אין מה לאכוף, אנחנו לא נושאי נגיף, אנחנו בבידוד בגלל החלטת ממשלה”.

מלון דן פנורמה (צילום: יאיר נאמן)
מלון דן פנורמה (צילום: יאיר נאמן)

“היינו שבעה על הגג ולא התייחסו אלינו בכלל”, מספרת נ’. “בעלי ואני, אחיו ואשתו וחברים שלנו – כולנו עלינו לגג אחר צהריים אחד כי כמה אפשר לשבת בחדר סגורים? לא עשינו שום פשע בשביל להיות בכלא הזה, אז יצאנו. אפילו היינו בלי מסיכות, ואף אחד לא העיר לנו ולא נזף בנו וכלום”.

ראו אתכם?
“לא ייחסתי לזה חשיבות. יום לפני זה קיבלתי קנס בסך 5,000 שקלים כי יצאתי להסתובב במסדרון, ובמקרה אחד האחראים עבר, אבל אני לא מתכוונת לשלם אותו. יש מאבטחים ומשטרה, והם באמת משתדלים להקפיד אבל גם הם מבינים שאי אפשר להכניס אותנו לכלא הזה, ולא לצפות שננסה לצאת. אז התאווררנו קצת על הגג, מה קרה?”

את לא חוששת מלהדביק?
“עברנו בדיקות ויצאנו שליליים לנגיף, אנחנו לא מסכנים אף אחד. אם הייתי יוצאת חיובית, אני הייתי הראשונה לסגור את עצמי בבידוד”.

“אף אחד לא אמר לנו כלום כשהיינו על הגג”, מספרת גם חברתה של נ’. “האכיפה פה היא די רופפת. אפילו יצאנו מהלובי לשאוף קצת אוויר בחוץ ודיברנו עם השומר, ואף אחד לא אמר לנו כלום ואפילו לא ביקש שנשים מסיכה”.

נחשפת לעוד התקהלויות על הגג ובכלל במלונית?
“ברור, יש כל הזמן, בעיקר אחר הצהריים ובערב המוקדם. אנשים עושים קרחנות על הגג. אנחנו עוד שקטים יחסית”.

י’ נכח גם הוא באחת ההתקהלויות: “בדרך כלל במהלך היום אנחנו לא עושים כלום כי יש אבטחה יותר מוקפדת, אבל בערב אפשר בקלות לעלות למעלה. לי אישית יצא לפגוש בגג כמה אנשים שלא הכרתי לפני כן. נוצרו חברויות, אנחנו אפילו שולחים זה לזה וואטסאפים ומתאמים מתי לצאת לגג. אנחנו לא עושים התקהלויות של יותר מחמישה, אבל אנחנו יוצאים לחצי שעה להתאוורר”.

בנוסף למלונית הבידוד במלון “דן פנורמה” בירושלים, יש עוד מלוניות בידוד הקולטות חייבי בידוד: שבים מחו”ל ומבודדים שאין להם אפשרות לבידוד ביתי, בהם מלון “דן פנורמה” בתל אביב ומלון “מטרופוליטן” בתל אביב. אלא שעדויות של מבודדים בשני המקומות האלו לא העלו חשש להתנהלות כמו זו שעליה העידו מבודדי "דן פנורמה" בירושלים. 

תגובות:
מפיקוד העורף נמסר בתגובה: “פיקוד העורף ומפקדת ׳אלון׳ פועלים בהתאם ועל פי הנחיות הקורונה. באשר למקרים שבהם צוות המלון נתקל בהפרת הוראות בידוד במלון מוזעקת משטרת ישראל ומטפלת באירוע מיידית. כל תלונה ובעיה מטופלת באופן פרטני ובמלוא הקשב על ידי פיקוד העורף וצוות המלון".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הגורם המפעיל של המלוניות הוא פיקוד העורף, ואכיפת ההנחיות באחריותו. נזכיר כי הבידוד במלונית נועד לעצור וריאנטים לנגיף קורונה, הנפוצים בדרום אפריקה ודובאי, כדי למנוע סכנה של הפצתם בישראל מתוך מטרה לשמור על בריאות הציבור”.

ממלון "דן פנורמה" בירושלים נמסר בתגובה: "המלון עושה כמיטב יכולתו לספק את הצרכים של המבודדים. אנו נמשיך להשקיע את מרב המאמצים כדי לייצר חוויה חיובית עבור המבודדים שנכפה עליהם להיות במלון ומצרים על כל חוויה לא נעימה שהייתה להם במלון".