הסגר השלישי בעיצומו, מבצע החיסונים נמשך, ובכל זאת, לא ניכרת ירידה משמעותית בתחלואה בנגיף הקורונה ברחבי הארץ. פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן שוחח היום (חמישי) עם גדעון אוקו ב-103FM על הנושא, והתייחס ליעילותם של החיסונים ולהשפעתה של המוטציה הבריטית על הנתונים.

נכון יהיה לומר שכולנו ציפינו שהשבוע נראה ירידה יותר משמעותית במספרים?
"נכון, אני מסכים. אנחנו בשבוע שעבר היינו במגמה של עלייה, הערכנו שהשבוע נראה שינוי במגמה. אני חושב שאנחנו רואים את השינוי במגמה, כלומר, מקדם ההדבקה כבר ירד לאזור ה-0.9, אנחנו רחוקים 20% מהשיא של המאומתים שהיינו בו. יחד עם זאת מספר החולים הקשה החדשים נותר יציב, לא עלה אבל נותר יציב, וגם בבתי החולים אנחנו כבר שבועיים באותו מספר".

יודעים להסביר מדוע זה ככה?
"כשאנחנו בונים את התרחישים והמודלים תמיד נכנסות אליהם הנחות מסוימות. אנחנו יודעים ואומרים מה בדיוק סט ההנחות, וכרגע כלל הנחות לגבי הזן הבריטי שמאט מאוד משמעותית ויצר כאן נגיף שמתנהג בצורה שונה. אנחנו מכניסים בחשבון את החיסונים וברגע שהמשוואות האלה לא מתאימות למציאות ייתכן שמשהו גם בסט ההנחות לא נכון. כלומר, יכול להיות שהחיסון לא יעיל כמו שחשבנו אבל אנחנו לא יודעים את זה". 

יכול להיות שהחיסון פחות יעיל ממה שחשבנו?
"אני חושב שאי אפשר לומר את זה, צריך לחכות ולנתח את הנתונים. גם עבר מעט מאוד זמן אחרי המנה השנייה ולא ציפינו עדיין לראות את ההשפעה שלה. בינתיים וודאי שאין הפתעה לטובה מההשפעה של החיסונים אבל אנחנו יודעים שיש בזה גם הרבה מאוד הטעיות. יכולים להיות הבדלים בין מי שהולך להתחסן, במוקדי התחלואה אנשים הולכים פחות להתחסן".

אולי בגלל זה ד"ר שרון אלרעי-פרייס אמרה היום שבודקים אפשרות לתת מנת חיסון שלישית במידה ויתברר שהחיסון במתכונתו הנוכחית לא יעיל כנגד המוטציה הדרום אפריקנית? זה מבוסס על השערה או ידע?
"זה משהו ראשוני. 'פייזר' יצאו בהודעה שהם שוקלים מנה שלישית ושאולי יהיה עדכון לחיסון שינסה לטפל גם בצורה יותר יעילה במוטציה הדרום אפריקנית. עוד הנחה שכולנו עד עכשיו חשבנו היא שהנגיף אמנם מדבק הרבה יותר אבל לא גורם לתחלואה קשה יותר. בימים האחרונים התחילו לצאת דיווחים מבריטניה שיכול להיות שהוא גורם לתחלואה קשה יותר וזה יכול להיות גם הסבר, יכול להיות שהחיסון עדיין יעיל כמו שחשבנו אבל הסיבה שמספר החולים הקשים לא יורד בקצב שקיווינו יכולה לנבוע גם מההנחה הזאת".

יכול להיות שגם שנת 2021 תהיה שנה בצל הקורונה?
"הקורונה תהיה כאן לעוד הרבה זמן גם אם החיסונים יתבררו כיעילים כמו בניסוי".

חשבנו שבחודש מרץ-אפריל נחזור לשגרה מסוימת.
"יש הרבה אי וודאות אבל עוד מוקדם לומר. בהחלט ייתכן שחודשים מרץ-אפריל יראו שונה כמו שחשבנו, אין ספק שהזן הבריטי טרף את הקלפים וכמו כן מוטציות נוספות, אבל אם החיסון יתברר כיעיל אחרי המנה השנייה לפי הנתונים של פייזר ונגיע לכל האוכלוסיות, אנחנו היום עם בעיה בחיסון של חלק מהאוכלוסייה במגזרים מסוימים. במגזר הערבי אנחנו רק ב-66% בגילאי 60 ומעלה, 76% במגזר החרדי. צריך להעלות את המספרים האלה".

בשבוע הבא אתה אופטימי שאולי נתחיל לראות ירידה?
"אנחנו כרגע מעריכים שכן, שוב, מכיוון שאנחנו כבר רואים את השינוי גם בירידה במאומתים שאחריו מגיעה הירידה בחולים קשים. גם בגלל ההשפעה של החיסונים שמתחילים לראות וכולנו מקווים שהם יהיו אכן יעילים".