רק בשבוע האחרון החליטה הממשלה לחייב את כל מי שמגיע לנתב”ג להציג בדיקת קורונה שלילית, ובגלל התפשטות התחלואה והחשש מהמשך יבוא המוטציות - אף הוחלט על סגירת נמל התעופה לטיסות נוסעים מסחריות וגם על סגירתם של מעברי הגבול היבשתיים.

ישראלים בנתב"ג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששוני

אלא שמדובר בצעד שנעשה באיחור רב מאוד: בכתבת תחקיר שפורסמה לראשונה ב”מעריב־סופהשבוע” כבר ב־5 ביוני אשתקד נכתב על המחדל שבמתן כניסה חופשית לנתב”ג לבעלי אזרחות ישראלית ללא דרישה להציג בדיקת קורונה שלילית.

מהתחקיר עלה כי כרבע מהנכנסים לישראל מארה”ב כבר היו נשאים של הנגיף, אבל מאז עברו שני סגרים ממושכים, התחלואה זינקה, ואלפים נוספים מתו מהמגיפה.

לפי ההערכות, יבוא הקורונה נמשך גם ממדינות אירופה ומדובאי, שהפכה בחורף ליעד אטרקטיבי לישראלים, וזאת בשעה שישראלים שיצאו מנתב”ג לדובאי ולמדינות נוספות נדרשו להציג בדיקת קורונה שלילית, שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה.

כך ייבאה ישראל את הקורונה (צילום: מעריב אונליין)
כך ייבאה ישראל את הקורונה (צילום: מעריב אונליין)

בכיר בענף התעופה תוהה לאן נעלם ההיגיון: “למה אין סימטריה? מי שיצא מישראל נדרש להציג בדיקת קורונה, ובדובאי הוא נדרש לבצע בדיקה נוספת בנמל התעופה שם, אז מדוע לא הייתה דרישה דומה גם בכניסה לישראל?”.

גם ההחלטה המאוחרת על חיוב כל החוזרים לישראל להיכנס לבידוד לא יושמה במלואה בגלל היעדר אכיפה מספקת כלפי הנדרשים בבידוד ביתי. השבוע אף דווח על נוסעים שחזרו לישראל מדובאי והמירו את הדרישה לבידוד במלונית בתשלום “כופר” של 5,000 שקל לנוסע. הם העדיפו לשלם את הקנס ולשוב לבתיהם, שם הם אמורים לשהות בבידוד.

בתוך כך, חברת ישראייר תתחיל מהיום להפעיל טיסות חילוץ מיוחדות לישראלים שנתקעו בחו"ל ולמי שזקוקים לצאת מהארץ כשהם מצוידים באישור של ועדת החריגים.

הטיסות יהיו בקו נתב"ג־נמל התעופה בפרנקפורט, גרמניה. מחיר כרטיס טיסה יהיה 250 דולר לאדם, כולל כבודת יד עד 8 ק"ג או מזוודה עד 23 ק"ג. בשלב זה מדובר בטיסה שיצאה היום לפנות בוקר ובטיסה נוספת ביום ראשון.