אבישי בן חיים, פרשן חדשות 13 לענייני חרדים, שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל בתכניתו ב-103FM על אירועי השבוע האחרון בחברה החרדית, הסביר מה עובר לאדם הפשוט בראש לפני שהוא עובר על ההנחיות, ומדוע לשיטתו "אחרי הקורונה החרדים לא יוכלו להיות שותפים מרכזיים בניהול המדינה". 

פגישת ראש עיריית בני ברק עם בכירי המשטרה, קרדיט צילום: דוברות עיירית בני ברק

היה שבוע סוער בעולם החרדי. מה קורה שם? למה הם מצפצפים על ההנחיות? למה היינו צריכים להיות עדים לאלימות כזו?
"אנחנו נמצאים בתוך תקופה מטורפת, וזה לא רק השבוע הזה. זו רכבת הרים מטורפת שהציבור החרדי נמצא בה, ושכולנו נמצאים בה. אני חושב שהשבוע גם אנחנו וגם החרדים מתבוננים בהשתאות על מה שקורה בציבור החרדי. מה שאנחנו רואים כאן זו הבשלה להתפרקות ההנהגה החרדית שפעם הייתה בנויה על שלטון ריכוזי, שיטת ממשל אלטרנטיבית כזו שהם המציאו לעצמם". 

כלומר אתה רואה התפרקות של ההנהגה?
"של מבנה ההנהגה. בעבר יכולנו לראות סוג של ריכוזיות בחברה החרדית, ואין את זה עכשיו. אנחנו נוהגים להתייחס לרב קנייבסקי כאילו הוא ראש ממשלת ישראל, אבל זה לא אמיתי. הוא לא ראש ממשלת ישראל והוא אפילו לא ראש ממשלת כל החרדים או כל הליטאים. עדיין יש לו כוח והשפעה עצומה, אבל זה לא מה שהכרנו פעם. לכן אנחנו רואים שבפועל כל אחד מחליט מה שהוא רוצה. זה הגיע לשיא השבוע, לשיא של ליקוי מאורות, אחרי שחברי הכנסת החרדים התייצבו ברגלים האחוריות נגד העלאת הקנסות למפרי ההנחיות".

איפה ממשלת ישראל? אין לה סמכות לכפות הנחיות?
"אין לה סמכות לכפות בהקשר הזה. אנחנו חייבים להבין האם משבר הקורונה זה הזמן להוכיח משילות על החרדים. אני מבין שיש המון אנשים באטרף על זה, אבל תראה, היה פה ניסיון חכם מאוד של האלוף רוני נומה שהביא לטיפול בחרדים את הקונספציה של הצבא. שם, הבינו שאי אפשר לגייס חרדים והם ימשיכו ללמוד, לכן נתנו להם פטור רשמי". 

עוד הוסיף: "הם הלבינו את העובדה שהממלכה לא מסוגלת למשילות אצלם. אותו הדבר עשה האלוף נומה בנושא הקורונה - הוא ידע שהחרדים לא יסכימו לציית להוראות הקורונה, ולא יפסיקו ללמוד. לכן, הלבינו להם את זה. כלומר, נתנו לחרדים את היהלום שבכתר, את פך השמן הטהור שלהם שזה הישיבות, וזה מה שהכי חשוב להם. אישרו את זה בצורה חוקית. השאירו את הישיבות פתוחות עם פנימיות, וזה גם חכם סביב עניין הקורונה". 

אני אשאל משהו אחר: החרדים לא מפחדים למות? הרי הם קוברים את המתים שלהם ויש להם מתים רבים. 
"אני מסכים. תראה, בכל מה שקשור לעניין הקנסות ההנהגה החרדית הורגת את הציבור שלה פעמיים. פעם אחת היא 'הורגת אותו' תדמיתית, כי אנשים רואים את התמונות הללו, ויש לזה השפעה עצומה על הדימוי של החרדים. בפעם השנייה היא הורגת את החרדים ממש. זאת אומרת לא במירכאות. אנשים נדבקים בקורונה בהמוניהם, ומתים מהמחלה. אגב, יש חרדים שאומרים 'זה שווה לנו'".

בן חיים הסביר: "זאת אומרת, שבשבילם הסכמה הדתית של הקורונה יותר גדולה מהסכנה הבריאותית שלה. הרי שים לב - אם אתה הולך לפי הוראות הקורונה אתה בעצם מפרק את המבנה של החברה החרדית שכולו מבוסס על קהילתיות. הרי גם הבחור החרדי הצעיר נמצא כל הזמן בתוך מסגר, וגם החרדי המבוגר יותר נמצא כל הזמן בתוך מסגרת". 

להנהגה הפוליטית שלהם לא אכפת שהאנשים האלה מתים? 
"אני לא חושב שזה לא אכפת, אלא שזה קשור לתפיסה חסרת אחריות, ובחלק מהמקרים אפילו לתפיסה מיסטית כזו שאומרת 'מה שיהיה יהיה'. לפעמים זה קשור גם לתפיסה שאומרת שהתורה מגינה ומצילה, כלומר שלימוד התורה מגן עלינו ומציל אותנו. בשורה התחתונה אני רואה שם חרדים ששואלים את השאלות שאתה שואל, וזו הצרה הגדולה של החברה החרדית, יותר מאשר אנחנו שמתבוננים עליהם מבחוץ ואומרים 'איך זה יכול להיות'. עושה רושם שלאחר הקורונה החרדים לא יוכלו להיות שותפים מרכזיים בניהול המדינה.