בתום ישיבת ממשלה סוערת התקבלה הערב (ראשון) החלטת פשרה לפיה הסגר יוארך עד יום שישי ב-7:00. הממשלה צפויה להתכנס שוב ביום רביעי הקרוב על מנת לבחון את תמונת המצב העדכני. הישיבה כללה ויכוחים ועימותים עזים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, על רקע חילוקי הדעות בין השניים.

הממשלה אישרה גם את המשך סגירת נתב"ג בשבוע וכן את הקמתה של ועדת חריגים מיוחדת אשר תבחן את חובת הבידוד לכל מי שנכנס לארץ. בנוסף, הוחלט כי כל השבים לישראל מחו"ל החל מיום שלישי הקרוב ועד ליום ראשון יידרשו בבידוד.

ב‏מצגת משרד הבריאות שתוצג לשרים בממשלה הופיעה הדרישה להאריך את הסגר עד ה-7 בפברואר. ‏הפרויקטור, פרופ' נחמן אש, אמר לשרים כי כ-70% מהמאומתים הם נושאי המוטציה הבריטית. "יש ירידה בחולים המבוגרים בגילאי 60 ומעלה, אך מצד שני יש עלייה בחולים הקשים בגילאי 40 ומטה בכל המגזרים. למרות קצב החיסונים הגבוה, עדיין לא ניכר אפקט ירידה במספר החולים הקשים בבתי החולים", הוסיף הפרויקטור.

דברי ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה

הישיבה התקיימה לאחר שמליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להעלאת הקנסות מ-5,000 ל-10,000 ש"ח, ברוב של 40 תומכים מול 18 מתנגדים.

גנץ אמר במהלך הישיבה: "אנחנו צריכים להמשיך את הסגר עוד מספר ימים ולהיערך לפתיחה רחבה מיום חמישי - כולל כל המסחר בערים ירוקות וצהובות. צריך לראות מה קורה בשטח. פה זה לא ניו זילנד. אם אין סגר בפועל - צריך להיערך לפתיחה מסודרת ואכיפה שוויונית. לסגר גם יש מחיר. הוא מחיר כלכלי, הוא מחיר חברתי אבל הוא גם מחיר בריאותי. אנחנו לא יכולים להמשיך עם הסגרים האלה למשך זמן רב. אני רוצה לברך על החיסונים בואו נעשה שימוש במה שנתנו לנו כי זה משמעותי".

בהמשך הציע גנץ להאריך את הסגר רק עד חמישי. נתניהו הגיב: "בני אתה אמרת לא לשגע את הציבור. אל תתעלם מהעקומה שאנחנו רואים פה. אף אחד לא יכול לקבל זאת. הוויכוח על ימי הסגר היה נכון אם לא היה עקומת החיסונים הקיימת. אם אתה ישר עם עצמך את היודע שבימים הנוספים האלה נוסיף מחוסנים. למה לעשות זאת? איך אפשר לשחק בחיים של אנשים?".

במהלך הישיבה הוצג סרטון המראה את התפשטות המוטציות בישראל, ומוכיח כי הקצב מהיר הרבה יותר. זאת, על מנת לחזק את עמדת משרד הבריאות, לפיה אין להימנע מהארכה של הסגר. 

קצב התפשטות הוריאנט בישראל

בני גנץ (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ (צילום: אלעד מלכה)

נתניהו אמר כי "חייבים להאריך את הסגר בשבוע . צריכים להוריד את התחלואה, כבר רואים שהסגר עובד. עוד שבוע ונוכל להתחיל לפתוח. הזן הבריטי משתלט בעולם וגם בארץ". עוד הבטיח נתניהו כי "בתוך שבוע נביא כמיליון חיסונים נוספים לאזרחי ישראל. אסור לעשות פוליטיקה מהתקהלויות, הן אסורות לכל מגזר. אנחנו במרוץ נגד המוות. חייבים למנוע מאנשים רבים למות. זה עלול לקרות אם לא נגיע אליהם עם החיסונים בהקדם".

"ביממה האחרונה קיימתי דיונים עם שרי הבריאות והחינוך כדי לאפשר פתיחה מדורגת בימים הקרובים של מערכת החינוך. החל מהחינוך הרך, הכיתות הנמוכות וכמובן תלמידי י"א וי-י"ב שהם במהלך של התחסנות. בישיבת המשך שנקיים במהלך השבוע נדון בהמלצות המפורטות בעניין זה", הוסיף נתניהו. 

"היום תדון הממשלה בהארכת הסגר עד יום א' והארכת סגירת הגבולות. בינתיים אני מבקש לשמור על הכללים, חייבים לשמור על הכללים. 
שיהיה ברור- התקהלות זו התקהלות זו התקהלות. זה לא משנה אם מדובר בחרדים, חילונים או ערבים. לצערי יש התקהלויות בכל הצדדים ובכל הציבורים הללו. צריך להפסיק את זה מיד וצריך להפסיק לעשות מזה פוליטיקה", המשיך ראש הממשלה.

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר בדיון: "החברה הערבית והחרדית פגיעות במיוחד. בין היתר, בעקבות מיעוט בדיקות ושיעור מתחסנים נמוך". ‏לטענת בן שבת, גם לאחר סיום מבצע החיסונים אנחנו נמשיך לחיות עם אוכלוסייה גדולה שאינה מחוסנת. לכן נדרש ניהול מתמשך של החיים בצל התחלואה".

בכחול לבן קיימו ישיבה של שרי המפלגה לפני ישיבת הממשלה, בה הוחלט כי המפלגה תתמוך בפתיחה החל מיום חמישי של שירותי אחד על אחד, מקומות עבודה ללא קבלת קהל, חנויות רחוב, טייק אוויי במסעדות וצימרים, ובפתיחת ליגות הספורט ללא קהל. כמו כן, המפלגה תתמוך בפתיחת מערכת החינוך החל מראשון הבא במתווה שיאשרו משרדי החינוך והבריאות, וכן בהפסקת מגבלת המרחק מהבית. עוד תתמוך כחול לבן בפתיחת הקניונים, במועד עליו טרם הוחלט.