סגן שר הבריאות יואב קיש שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על הדיונים המתוכננים העוסקים בהארכת הסגר, ואמר כי "ישנם אתגרים, אני מקווה שבשבוע הזה מה שכן נראה לטובה זה את הירידה של התחלואה הקשה בבתי החולים". הוא ציין: "אני חושב שהחיסונים צריכים להשפיע בעיקר בקבוצת הסיכון, שכל יום שעובר יותר ויותר מהם נכנסים לקטגוריה של שבוע אחרי החיסון השני. זה יהיה צריך להשפיע, וצריך לראות בתחלואה הקשה ירידה".

היולדת חולת הקורונה מגיעה ל"שיבא". צילום: דוברות "שיבא"

עשרה אחוזים מהבדיקות שבוצעו ביממה האחרונה - חיוביות.
"המספר עדיין נמוך - 2,600 מתוך 26 אלף בדיקות. תמיד בסופ"ש המספר נמוך, ואין ספק שמה שרצינו לראות בכל הסגרים האחרונים של ירידה משמעותית בתחלואה ובאחוז המאומתים לא קורה בסגר הזה. ביקשתי לעשות ניתוח מה היה קורה אם לא היינו בסגר, כי כולם אומרים 'זה פייק סגר', 'הוא לא אפקטיבי ולא עושה דבר'. התחלנו עם R של 1.25 וירדנו ל-0.9. אם היינו נשארים על אותה רמת הדבקה, ואין ספק שהירידה משויכת לסגר, היינו מגיעים למעל 20 אלף מאומתים ליום. לתחלואה של עוד 200 אלף נדבקים בתקופה הזאת. עוברים את רף האלפיים חולים קשים בבתי החולים".

העמדה שלך להאריך את הסגר לפחות בשבוע?
"חד משמעית עד שבאמת שנתחיל לראות ירידה בתחלואה הקשה בבתי החולים".

אם לא?
"אני לא אוהב ספקולציות, אני חושב שבסוף אנחנו צריכים להתמודד מול המצב. אין ספק שיש אלמנט של עייפות ושחיקה, אבל כרגע במספר התחלואה הקשה בבתי החולים אי אפשר לוותר".

הסגר יתארך בשבוע נוסף?
"אנחנו מדברים כרגע על עוד שבוע, מה שיאפשר לנו בסוף השבוע הזה לעשות מהלך של הקלות, יהיה הירידה בתחלואה הקשה בבתי החולים ואני מאמין שנראה את זה".

יכול להיות שהסגר יתארך ביותר משבוע?
"אני לא יודע להגיד איפה נהיה בעוד שבוע, אנחנו מקבלים החלטות בהתאם לרמת התחלואה הנוכחית. הופתענו מהאגרסיביות של הווריאנט הבריטי, כל העולם הופתע למעשה, ואנחנו נותנים לו כרגע מענה, ולכן אני נזהר לא להתנבא במחלה הזאת. אי אפשר להתעלם מזה ששלושה מיליון חוסנו מתוך כ-1.7 מיליון שקיבלו את המנה השנייה, שברובם באוכלוסיית סיכון".

למרות מבצע החיסונים המרשים, ד"ר שרון אלרעי פרייס אומרת שיש עדויות שהחיסון יעיל פחות לווריאנט הדרום אפריקני
"אנחנו נמצאים בחשש בכלל. אתם רואים את המגבלות הקשות מאוד על אזרחי ישראל גם בכניסה ובחזרה, וזה משהו שנצטרך למסד וילווה אותנו תקופה ארוכה".

אם הווריאנט הדרום אפריקני עמוד בפני החיסון כלומר לא פועל עליו, כל הלופ יהיה מחדש?
"זה לא מה שנאמר, היעילות שלו אולי יותר נמוכה ועוד לא הוכח. אני חושב שאנחנו גם מבחינת ההתפרצות אין ספק שמה שהיום נוכח במספרים מאוד גדולים בקהילה הישראלית זה הווריאנט הבריטי, עוד לא הדרום האפריקני. אנחנו עושים מאמצים רבים לעצור את התפשטות הווריאנט, יש כנראה יעילות אבל יותר נמוכה, אני יותר מוטרד מהדברים שאני לא יודע אם יגיעו".

המשך סגירת השמיים? שוקלים סגירה של שבועיים נוספים?
"נתב"ג ולא רק, כל הכניסות למדינת ישראל צריכות להיות מבוקרות, עם כניסה לבידוד במלוניות".

הכול סגור? גם ירדן?
"הכול צריך להיות סגור. כרגע סגור, אבל נצטרך לפתוח, וכשזה יקרה - כל החוזרים ארצה יילכו לבידוד במלוניות, ונוכל לעקוב ולראות שהוא לא חולה - על ידי ביצוע בדיקה לפני הכניסה לישראל, וגם בכניסה למדינה".

הרעיון של צמיד אלקטרוני יכול לעבור את ההליך המשפטי?
"אנחנו נהיה חייבים, אני אומר עוד פעם, לאור זה שראינו שאנשים לא מקפידים על בידוד. אם זה בידוד בעקבות חשיפה למאומת בארץ אז הבידוד יהיה כמו שאנחנו מכירים, בידוד של מישהו שמגיע מחו"ל ילך למלונית והרעיון של שימוש באיכון דיגיטלי יכול יהיה לעזור לנו. אני יכול להגיד שזה לא צמיד, יש טכנולוגיות שונות". 

היית סוגר את השמיים יותר מוקדם?
"ברגע שנודע על הווריאנט הבריטי סגרנו, שמו את כולם במלוניות אבל לא הצלחנו לאכוף את זה. אירוע המלונית מאוד קשה. אני חושב שהנושא של האיכון הדיגיטלי צריך להיות כאופציה למי שיעדיף ברמה האישית, אתה לא חייב שיעקבו אחריך כדי לקיים את הבידוד אבל מי שיחליט שהוא רוצה לצאת לבידוד ביתי אחרי שהבדיקה התקבלה ושלילית תהיה לו אופציה לבחור אם ללכת לבידוד ביתי עם מערכת איכון כדי לוודא שהוא מקפיד. אנחנו בוחנים מספר דברים, גם במדינות כמו ניו זילנד, הונג קונג ואחרות, בסוף כשאתה רוצה לשמור שלא ייכנס לפה משהו את החייב לראות שהבידודים נשמרים ולצערי הם לא נשמרו מספיק טוב עד עכשיו. יש מכשירים שמדי פעם מצלצל וכדי לאשר שאתה נמצא צריך לתת טביעת אצבע. אנחנו לא נשתמש באפליקציה כי אנחנו צריכים לתת מענה לכל הציבור ויכול להיות שזה יהיה מכשיר פיזית". 

מדובר במאות אלפי מכשירים, יש לכם אותם?
"אנחנו מתארגנים, יהיה פתרון טכנולוגי. יכול להיות שבסוף זה יהיה צמיד, יש הרבה מאוד טכנולוגיות שמשתמשות בהן מדינות אחרות ואנחנו נהיה חייבים להקפיד יותר על הבידודים. אני חושב שכאלטרנטיבה לבידוד מלונית מי שיבקש לצאת מהמלונית ולעבור לביתו תחת איכון טכנולוגי אני חושב שזה משהו שאנחנו צריכים לתת לו כאופציה -רק על אלה שחוזרים מחו"ל".

המתחסנים יהיו פטורים מבידוד?
"לא ראיתי שדיברו על זה, הנושא של האם מי שמחוסן או מחלים יכול להדביק מישהו אחר שלא חוסן זו שאלה שאין עליה עוד תשובה מקצועית מסודרת. ההנחה הרפואית אומרת שלא, אבל נהיה חשש בעניין הזה וזה ייבחן. אני אחכה לשמוע מה יגידו הדרגים המקצועיים הרפואיים".