אלפי בני אדם הגיעו היום (ראשון) להלוויתו של הרב דוד סולובייצ'יק, שהלך לעולמו הלילה בגיל 99. מסע ההלוויה מתקיים בירושלים בנוכחות אלפי משתתפים שמפרים בעצם הגעתם והתקהלותם את תקנות הקורונה. כוחות יס"מ ויסמ"ג (יחידת הסיור של משמר הגבול) נפרסו מוקדם יותר בהר הרצל שבבירה לקראת הלוויתו של אחד הרבנים הגדולים וזקן ראשי הישיבות, במטרה להשליט סדר ולמנוע ככל שניתן הפרה של תקנות הקורונה. 

חרדים בהלווית הענק בירושלים בניגוד לכללי הסגר והקורונה (צילום: רויטרס)
תנ"צ עופר שומר, מפקד מרחב ציון במשטרה, על לוויית הרב סולובייצ'יק. צילום: דוברות המשטרה

במשטרה ביצעו לפני ההלוויה פעולות כדי למנוע את הגעת האלפים הרבים, בין אם באמצעות מחסומים בכבישים הבין עירוניים, ובין אם בפעולות של הידברות עם בני המשפחה ומנהיגי הקהילה.

להלוויה הגיעו 10,000 איש בהוראות הרב קנייבסקי. המשטרה החזירה לדרכם עשרות אוטובוסים שהגיעו לאזור ורשמה דו"חות, כאשר בנוסף נרשמו דו"חות גם למשתתפים בהפגנה. 

גורמים במשטרה זועמים על ההתנהלות "חסרת האחריות שמפרה ברגל גסה את ההנחיות" וכועסים על מנהיגי הקהילות הללו, שחרף הנחיות הסגר, התחלואה הגוברת ובקשות המשטרה, קראו לכל הציבור שלהם להגיע להלווייה.

"כדי להתנהל מול כמות כזו של אוכלוסייה צריך כוח משטרה עצום, ולכן הכוחות שבשטח עושים את המקסימום שניתן על מנת להשליט סדר ולמנוע ככל שניתן הפרה של התקנות, הכל במידת האפשר", אמרו הגורמים.

חרדים בהלווית הענק בירושלים בניגוד לכללי הסגר והקורונה (צילום: רויטרס)

עוד הוסיפו גורמים במשטרה כי "פעלנו בשכל הישר במהלך ההלוויה על אף שהשתתפו בה אלפים. אף אחד לא מעלה בדעתו שמשטרת ישראל תשתמש במכת"ז במהלך אירוע שכזה או באמצעים אחרים שהיו מביאים אותנו להימצא עכשיו באירוע מסוג אחר בו עלולים להיפצע שוטרים ואזרחים רבים בהפרת סדר רחבת היקף. כל השוואה לאירועים אחרים המתרחשים בימים אלו אינה במקומה. כמשטרה עלינו לבחון עצמנו פרטני לכל אירוע ולהיערך למענה לו בהתאם".

כזכור, מצבו של הרב, שנדבק בקורונה, החל להידרדר ביום שישי אך התייצב מעט בהמשך. עם זאת, במוצאי השבת חלה הידרדרות נוספת ולפנות בוקר הוא הלך לעולמו.

במערכת הפוליטית מתחו ביקורת חריפה על קיום ההלוויה ההמונית. יו"ר "כחול לבן" ושר הביטחון, המשפטים והתקשורת בני גנץ כתב בטוויטר: "ככה נראית אכיפה לא שוויונית: מיליוני משפחות וילדים סגורים בבתיהם ומקפידים על הכללים בזמן שאלפי חרדים מצטופפים בלוויה, רובם גם בלי מסיכות. לא נסכים להמשך פייק סגר לא אפקטיבי. או שסוגרים לכולם - או שפותחים לכולם. נגמרו ימי התחמנות".

יו״ר הקואליציה וסיעת "הליכוד", חבר הכנסת מיקי זוהר כתב: "התמונות מההלוויה ההמונית בירושלים מצערות. בזמן שעם ישראל נאבק מול התחלואה הגואה, אין מקום להתקהלויות מסוג זה ולא משנה מהן הנסיבות. יש לפעול בנחישות על מנת להגביר את האכיפה נגד התקהלויות, בכל המגזרים".

יו"ר "תקווה חדשה", חבר הכנסת גדעון סער התייחס גם הוא להלווית ההמונים: ‏"התמונות מירושלים מוכיחות שנתניהו ויתר על אכיפת החוק משיקולים פוליטיים. בממשלה בראשותי זה לא יקרה. יהיה חוק אחד לכולם והוא ייאכף".

חברת הכנסת איילת שקד ("ימינה") צייצה: "עם הלוויות צפופות והפגנות המוניות לא נצליח לנצח את הנגיף. מדינת ישראל לא מנוהלת. ב-23.3.21 נביא הנהגה חדשה, בראשות נפתלי בנט".

חבר הכנסת יואב סגלוביץ ("יש עתיד") כתב בטוויטר: "כשהכל פוליטי ומכוון לקואליציה הבאה כך נראית משילות בתקופת נתניהו. כך נראה שוויון. תזכורת: היום ישיבת ממשלה על הארכת הסגר".

יו"ר "ישראל ביתנו" חבר הכנסת אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה להלוויה: "עכשיו בירושלים - כך נראית אכיפה סלקטיבית. איפה ראש הממשלה? איפה השר לביטחון פנים?".