במחלקת הקורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה התגלה חיידק אלים מסוג אצינטובקטר, חיידק שייתכן כי החמיר את מצב המאושפזים ואולי אף גרם לתמותת יתר של חולים. סגן מנהל המרכז הרפואי לגליל, ד"ר צבי שלג, התראיין (ראשון) לליאת רון ברדיו צפון 104.5FM.

ד״ר יעל חביב-ידיד, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ קורונה. צילום: דוברות "שיבא"

"האתגר האמיתי זה לזהות ולטפל, זיהינו אותו מהר מאד והודות לזה אני יכול לומר שזה מאחורינו. כדאי להמשיך להאריך את הסגר כי העומס אדיר, אני מקווה שהשבוע יתן את אותותיו, אם אנחנו יוצאים מהסגר זו החלטה קשה עבור בתי החולים והמטופלים עצמם", אמר ד"ר שלג.

אצלכם התגלה חיידק האצינטובקר, שאולי גם לתמוצה בקרב חולי הקורונה?
"אני אתן תמונה מצב: כרגע אנחנו בעומס מתמשך, ולצערנו לא נראית מגמה ירידה. בבית החולים מאושפזים 65 חולים, מתוכם מעל 40 חולים קשים, שמונה חולים קריטים, ואנחנו ממשיכים לקלוט חולים מדי יום. לגבי שאלתך, המצב בטיפול נמרץ באשר הם, עם או בלי קורונ,ה הוא מצב מאתגר מאוד, מחלקות מתמודדות עם חולים קשים ביותר, מונשמים, לא יציבים, והתנאים האלו הם מצב של חיידקים עמידים, ביניהם החיידק הזה". 

הבעיה היא שכשזה מגיע לחולי קורונה זה מסכן אותם יותר, מערכת החיסון שלהם גם ככה ירודה.
"אין ספק שהרזבות הראתיות הירודות של חולי קורונה משפיע מאוד. האתגר האמיתי לזהות מוקדם ולמגר. האיתור של החיידק, תודות לבקרות זיהום שאנחנו עורכים רוב הזמן, והודות לכך שזיהינו אותו בסמוך להופעה ונהגנו לפי כל הכללים, והאירוע הזה מאחורינו". 

מה עושים במצב כזה?
"מתחילים בטיפול אנטיביוטי, מתחילים אחד אחד, מחטאים את כל החדרים מהרצפה עד התקרה, מחליפים את כל המכשור, את כל הצנרת מבצעים חיטוי ותהליך של תצפיות, ומוודאים שהחיטוי הצליח. הקורנה מתפתחת לנו ואני רואה את זה יום יום בשטח, כמות החולים והתמותה שלהם זה הסיפור האמיתי". 

המצב אצלכם קשה יותר מבחינת כוח אדם?
"תמונת הפתיחה של בית החולים, כמו של כל מערכת הבריאות בנושא טיפול נמרץ, הייתה מאתגרת מאוד. לא מבחינת מיטות, אבל מיטות זה כוח אדם, כוח שעבר הכשרות, וכן המצב לא פשוט, הוא ארוך. אני שומע קולות שרוצים לפתוח את הסגר, אני לא אטום לזה, מכיר את כל ההשלכות וההשפעות של הסגר. בשורה התחתונה, המספרים לא יורדים למרות הסגר".

אז אולי לא צריך סגר?
"יש כל מיני דיונים בהקשר הזה. אני מציע לשמוע את כל הגורמים שעוסקים בנושא המוטציה הבריטית, ששינתה את כללי המשחק והגבירה את הקצב בצורה הרמטית. לגבי הסגר - אני לא בטוח שהסגר נאכף , יש אזורים שלמרות הסגר הישובים נשארים אדומים. כמות החולים לא יורדת. אני מקווה שהשבוע יתן את אותותיו. אם נצא מהסגר, זה יהיה קשה עבור בתי החולים ועבור החולים".