תומר לוטן, ראש תכנית "מגן ישראל", שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתה ב-103FM, התייחס לתמונות הקשות מהלוויה בירושלים ואמר: "מדובר בתמונות שאסור לראות בסיטואציה בה אנחנו נמצאים". לוטן התייחס להמשך הסגר ויעילותו, דיבר על תמונת החיסונים והבהיר את עמדתו בנוגע להמשך סגירת נמל התעופה בן גוריון.

חרדים בהלווית הענק בירושלים בניגוד לכללי הסגר והקורונה (צילום: רויטרס)

כשרואים את התמונות מהלוויה בירושלים עולה שאלה אחת - מה הטעם לסגר? 
"התמונות האלה מטרידות, מתסכלות, ולא מקובלות. אין שאלה בכלל. מדובר בתמונות שאסור לראות אותן בתוך הסיטואציה בה אנחנו נמצאים. הסיפור האמיתי זה לא מה התמונות האלו עושות לסגר, אלא איך הן משפיעות על התחושות של כלל הציבור. היכולת לצפות בזה ולשמור על איזושהי רמת אמון וציות זה מורכב, וזה האפקט הקשה שעושות התמונות האלה יותר מכל דבר אחר. אנחנו מבחינתו דוחפים את המדיניות שלנו בכל הכוח, אבל כשהיא צריכה לפגוש את המציאות אנחנו רואים את התמונות האלה וזה מאוד קשה לנו". 

אולי הגיע הזמן לבוא ולהגיד לציבור שהסגר הוא לא סגר? שהכול בכאילו. הרי אם אנחנו רואים את התמונות האלה זה לא באמת סגר. נכון?
"כשאנחנו אומרים סגר אנחנו מתכוונים לכך שהענפים המשמעותיים בפעילות המשק סגורים. אנחנו סגרנו את מערכת החינוך כולה, את המסחר כמעט במלואו, את רוב מקומות העבודה. אנחנו רואים שמקדם ההדבקה כן ירד, ואי אפשר לקחת מהסגר הזה את מה שהוא עושה, אבל מצד שני ככל שאנחנו מתקדמים בזמן ואחרי שנה שלמה של עייפות מהמחלה הזו אז יותר קשה לשמור על הציות המיינסטרימי של הציבור. אנחנו חושבים שהסגר הזה הוא חשוב ואפקטיבי, ומצליח להוריד את מקדם ההדבקה. האפקט המצטבר של הסגר הזה הוא יותר חיובי מאשר שלילי, אבל זה נכון שבשורה התחתונה הוא עושה את זה הרבה פחות טוב ממה שהוא עשה בפעמים הקודמות". 

האם יש סיכוי שנכניס לישראל חיסונים נוספים? ומתי יכנס החיסון הישראלי לתמונה?
"לגביי החיסון הישראלי אין לי הרבה מה לחדש. לגביי החיסונים הנוספים, כרגע אנחנו עובדים עם פייזר ומודרנה, יש לנו התחייבויות מתוכננות להמשך הדרך. לגביי לוחות זמנים וכמויות אנחנו לא כל כך נוכל להתייחס לזה, אבל אני רק אגיד שבתמונת התכנון אנחנו לא צפויים להיות בבעיה. אני מאמין שתוך חודש או חודשיים אנחנו נצליח לחסן את כל האוכלוסייה שמתוכננת להתחסן, ואני מקווה שרמת ההיענות לחיסונים תמשיך להיות גבוהה". 

אמרת שהציבור עייף מהמחלה, אבל נראה שהנגיף לא. אתה אופטימי? 
"אני אופטימי, אבל זה כן יהיה נכון לומר שדווקא אחרי שנה שלמה שבה העולם מתמודד עם האירוע הזה הנגיף הזה יותר מתוחכם ממה שחשבנו, והקרב הזה הופך להיות יותר ויותר קשה. אגב, נכון להגיד שבנקודת זמן זו אנחנו לא צופים שהחיסונים לא יצליחו להתמודד עם הווריאנטים. החיסונים, כנראה הם המענה החזק והמקיף ביותר, אבל מצד שני יש כמה נורות אזהרה שאנחנו נהיה חייבים לשים לב אליהן. בעיקר לכל מה שקשור לאותם הווריאנטים ולתנועה מחו"ל. ייתכן וזה משהו שיכול להפוך את החיים שלנו כאן ליותר מסובכים בהמשך הדרך, אבל עוד מוקדם להגיד את זה". 

זה נכון לומר שבשלב הזה התוצאות של המחוסנים בארץ יותר טובות ממה שפייזר פרסמה בניסוי שלה?
"קודם כל, עלינו להיות מאוד זהירים באמירות הקשורות ליעילותו של החיסון. הרי יש פער מאוד גדול בין מחקר מעבדתי או מחקר אקדמי שנעשה בתנאים סטריליים, לבין המפגש של החיסון עם המציאות". 

חרדים בהלווית הענק בירושלים בניגוד לכללי הסגר והקורונה (צילום: רויטרס)

איך באנגליה ובאירלנד יש ירידה חדה במספר הנדבקים למרות שהם לא מחוסנים כמונו, אבל פה עדיין אין? ומה בדבר הווריאנט הדרום אפריקאי?
"הם נמצאים בסגר מאוד קשוח ומפחיד. כרגע נמצאו 30 אנשים שחלו בוריאנט הדרום אפריקאי בישראל, ולכן קשה לי לומר שאנחנו מגדירים אותו כרגע כאיום, אבל אנחנו נמצאים במעקב הדוק עליו בכדי לזהות כל מקרה". 

לסיום, האם אתה תומך בהמשך סגירת נמל התעופה בן גוריון?
"חד משמעית כן. צריך לומר שנתב"ג הוא סיפור מורכב ואנחנו מתריעים עליו זה שבועות ארוכים. אגב, אני חושב שמדובר בפתרון שלא יכול להאריך זמן. זאת אומרת שאנחנו לא יכולים לסגור את נתב"ג למשך חודשים ארוכים".