המוטציות כאן כדי להישאר: משרד הבריאות עדכן הערב (שני) כי נמצאו עד כה 80 נשאים של הווריאנט (מוטציה) הדרום אפריקאי של נגיף הקורונה. כמו כן, 16 מתוך 20 נשים הרות שנמצאו חיוביות לנגיף הקורונה ועברו ריצוף גנטי - נמצאו כי הן נושאות את המוטציה הבריטית של הנגיף, הנחשדת כמדבקת יותר ואף גורמת לתחלואה קשה יותר.

בתוך כך, בארגון הבריאות העולמי הסירו היום את ההנחייה וההמלצה שלא להתחסן נגד קורונה במהלך ההריון, זאת, ככל הנראה בשל מקרים רבים שתועדו של הידבקות במוטציות השונות המגבירות את התחלואה הקשה והופכות את הנשים ההרות לפגיעות יותר למחלה הנגרמת בגלל הידבקות בנגיף.

"התחלואה לא תרד באופן משמעותי"

בתוך כך, פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, קיים מוקדם יותר מסיבת עיתונאים, זאת על רקע העלייה במקדם ההדבקה ונוכח העלייה במקדם ההדבקה בחברה הכללית, שעבר היום את ה-1 ועומד כעת על 1.01, דבר המעיד על כך שהמגפה עברה ממגמת בלימה למגמת התפשטות. מקדם ההדבקה הכללי עלה גם הוא ועומד על 0.96. במקביל, גם גרף ממוצע הנדבקים היומי משקף את הבלימה במגמת הירידה בנתוני התחלואה.

"אנחנו רואים ירידה בכמות החולים הקשים החדשים וירידה מאוד מתונה של המספר הכולל בחולים הקשים. העומס על בתי החולים עדיין גדול. מבצע החיסונים נמשך במלוא המהירות בדגש על אוכלוסייה בסיכון. אנחנו עדיין רוצים להתאמץ ולהגיע כל מי שנמצא באוכלוסיית הסיכון ולמנוע תחלואה קשה בהמשך", אמר בפתח דבריו.

"התחלנו מיפוי ומדגם סטטיסטי של בדיקות בארץ מקווה שיושלם בשבוע הבא. המיפוי הזה יוכל להצביע על שכיחות המוטציות האלה בישראל בצורה יותר מדויקת. אני מזכיר שהשבים מחול עוברים בדיקות במטוס וגם בארץ והחל ממחר כולם נכנסים למלוניות בידוד. אנחנו נערכים לסיום הסגר, מקיימים דיונים על אופן הסיום - מה נפתח מבחינת המשק ומערכת החינוך, אנחנו מנסים למצוא את המתווה הטוב ביותר בין המשק לכמות התחלואה".

כאשר נשאל על החיסונים בחברה הפלסטינית, ענה כי הוחלט על העברת כמות קטנה יחסית של חיסוני מודרנה בחברה הפלסטינית. אנחנו עושים את זה מתוך ההבנה של החשיבות של ההתחסנות גם בחברה הפלסטינית, ומעבירים מה שאפשר להעביר ממה שיש אצלנו. כמובן שיש לנו כמות של חיסוני מודרנה שנשארה אצלנו, אנחנו לא ויתרנו על השימוש, אנחנו מבינים שיש צורך להשתמש בהן ואנו מנסים להבין איך לעשות את זה בצורה הטובה ביותר מכיוון שתנאי החיסון והשימוש הם שונים ואנחנו לא רוצים לבלבל את השטח". 

אש התייחס גם ללוויות שהתקיימו בירושלים וגינתה אותן בתוקף: "גם המנהיגות צריכה לגלות אחריות ולמנוע מקרים כאלה וגם המשטרה צריכה לפעול כדי למנוע אירועים כאלה. השלכות מבחינת התפרצות תחלואה בקשר למשתתפי ההלוויה נצטרך לבדוק. אני מוכרח לציין שיש גם השלכות של הדבקה וגם על הציבור כולו בעקבות הידבקות בהפגנה. כשרואים אירועים כאלה יש נטייה פחות לקיים את הנחיות הסגר וזו כמובן פגיעה קשה בכולנו".

הוא הוסיף כי הוא תומך בהארכת הסגר, "אני מניח שמספר המאומתים היומי הממוצע לא ישתנה בהרבה, נעמוד אחר כך על כ-6.500 מאומתים ליום בממוצע. אני מצפה שבסוף השבוע נעמוד על כ-1000 חולים קשים בבתי החולים ונראה את המשך הירידה בימים שאחר כך. הסגר היום משפיע על התחלואה הקשה בעוד 10 ימים. כלומר, ירידה של החולים הקשים בימים הקרובים היא תוצאה של ימי הסגר הקרובים".

אנשים במסכות, קורונה בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
אנשים במסכות, קורונה בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

בהמשך דבריו, הסביר כי בעקבות התפשטות המוטציות, ההמלצה היא לשמור על ריחוק חברתי ומסכות על אף החיסונים, וציין כי "הסיבה להדבקה רבה יותר של ילדים וצעירים בהחלט מזוהה עם המוטציה הבריטית שהתפשטה אצלנו, אנחנו יודעים שהיא מדבקת יותר אצל צעירים. לפי דיווחים בריטיים השבוע היא גורמת לתחלואה יותר קשה. הם מצאו בהשוואה לווריאנטים אחרים היא גורמת לתחלואה קשה יותר בכ-30% זה מה שגורם לתחלואה הקשה יותר בקרב צעירים ונשים בהריון מתקדם". 

בתוך התמודדות משרד הבריאות עם התחלואה הגואה, שמקורה במוטציות השונות, מוקדם יותר היום עדכן כי 5,140 אנשים אובחנו כחיוביים לקורונה אתמול מתוך 54,737 בדיקות. שיעור התוצאות החיוביות מוסיף להיות גבוה ועומד על 9.7%. לפי הנתונים, מתוך כמעט 4,800 קורבנות הקורונה, 1,433 נפטרו במהלך חודש ינואר האחרון - יותר מרבע. בחודש ינואר מתו מדי יום 46 חולים בממוצע.

עוד עלה בנתונים כי סך החולים הפעילים עומד על 68,331, מתוכם 1,140 במצב קשה ו-315 מונשמים. אתמול נפטרו 31 חולים וסך הקורבנות הכולל מפרוץ המגפה עומד על 4,796 נפטרים.