ראש מטה 'מגן ישראל' תומר לוטן שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על נתוני התחלואה בקורונה בישראל  שמסרבים לרדת וסיפר: "תהליך הירידה שחזינו בשבועות האחרונים נבלם, אבל יש גם חדשות טובות – דווקא בחולים הקשים אנחנו מרגישים תחילתה של ירידה ניכרת וברורה".

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

מספרים לא יורדים.
"המספרים של המאומתים אכן תקועים על מספרים גבוהים".

מדובר בעלייה מאתמול.
"אנחנו משווים את היום ליום הזהה בשבוע הקודם, גם מקדם ההדבקה עומד קרוב ל-1, לכן תהליך הירידה שחזינו בשבועות האחרונים נבלם. הצד הטוב – דווקא בחולים הקשים אנחנו מרגישים תחילתה של ירידה ניכרת וברורה, מספר ימים. זה כתוצאה כנראה מהחיסונים".

זה מה שהמערכת מצפה לו.
"נכון, אנחנו הערכנו שבשלב כלשהו הגרפים יתפצלו, שתהליך המאומתים ימשיך במגמה אחת ומגמת הקשים תיפרד ותלך לכיוון אחר וזה מתחיל לקרות".

סגר עד מתי? מה ההמלצה שלכם?
"כשהיינו בממשלה לפני מספר ימים אמרנו שאנחנו זקוקים לשבוע נוסף כדי לגבש את ההמשך. כרגע הסגר הוא עד יום שישי פחות או יותר".

מה משמעות ההארכה ביומיים?
"המשמעות העיקרית היא להצליח לראות את השינוי בחולים הקשים ודרכו להבין לאן אנחנו הולכים. או לנקוט בצעדים זהירים ביציאה, אך אם השינוי ניכר אנחנו יכולים לקחת סיכון יותר גדול. הימים האלה הם בדיוק נקודות התצפית שאנחנו זקוקים להם".

מה לפתוח ואיך?
"ברור שהחינוך וודאי לגיל הרך הוא המועמד הראשון לחזור. אנחנו כולנו חושבים שזה יותר בטוח יותר חשוב, גם פדגוגית וגם מבחינת שוק התעסוקה".

פתיחה מלאה של מערכת החינוך?
"פה הפרטים שצפויים להיסגר ביום-יומיים האלה. עד איזה שכבות צריך לפתוח, מה לעשות בערים כתומות ואדומות. אלה הדיונים שאנחנו מקיימים עם משרד החינוך, האוצר ונציגים נוספים כדי לבנות את המבנה הזה".

זה יעלה את שכיחות המוטציה הבריטית?
"אי אפשר לדעת במדויק. אנחנו יודעים שככל שיש יותר מגעים בעיקר בקרב אנשים צעירים וילדים אנחנו זיהם יותר את הנוכחות של הווריאנט הבריטי. הוא נמצא בשכיחות גבוהה בישראל, סביבות ה-70-60 אבל אין מספר מדויק. אין ספק שכל פתיחה של מערכת החינוך גם אם קטנה או מדורגת עדיין לקוחת פה סיכון וזה ניהול הסיכונים שאנחנו חיים בו".

גם המסחר בהדרגה?
"אני חושב שכן, ההחלטות ייסגרו בממשלה אבל גם המסחר הוא סיכון שלוקחים אותו".

הכול באיטיות?
"נכון, כי אנחנו במספרים מאוד גבוהים".

תן עדכון על הווריאנט דרום אפריקני.
"יש לנו כ-30 מקרים מרוצפים, אנשים שזוהו בריצוף גנטי מתוך כמה מאות, אולי קצת יותר. הריצוף לא אקראי אלא מדויק. הווריאנט מצוי כאן וככל הנראה מצוי כנראה בשליטה, אנחנו חושבים שאנחנו מזהים את רוב השרשראות בהן הוא מצוי. נתב"ג סגור ומאפשר לנו לצמצם את השרשראות אבל ייתכן שנגלה עוד".