ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין נושאים הערב (שלישי) הצהרה בנושא התחלואה בקורונה בישראל. הוא הציב יעד שיהווה בסיס ליציאה מהסגר - לפחות 90% מחוסנים, בקרב בני ה-50 פלוס.

בפתח דבריו, התייחס לתחלואה הגבוהה בקרב בני גיל ה-50 ומעלה: "97 אחוז מהמתים, נמצאים בתוך קבוצות הגיל של 50+ כמעט 100 אחוז מהמתים. מבחינת חולים קשים, 93% מהם הם בקבוצות הגיל של 50+ זה דבר שהוא מכה בנו, אבל מכה בצורה מאוד ברורה. אם השתלטנו על המחלה בגילאים האלו, אם הצלחנו לחסן ולהגן עליהם, במידה רבה אנחנו בדרך לניצחון על הקורונה. כמובן אם לא יהיו הפתעות כמו מוטציות חדשות שיגיעו לישראל, ולכן אנחנו סוגרים את הגבולות. אני מציב יעד לאומי שהוא הבסיס ליציאה - לחסן לפחות 90% מגילאי ה-50 פלוס, תוך שבועיים. זה בר השגה משום שכרגע 77% מחוסנים".

נתניהו מציג את היעד ליציאה מהסגר (צילום: לע''מ)
נתניהו מציג את היעד ליציאה מהסגר (צילום: לע''מ)

"חיסון מעל גילאי 50 פלוס מאפשר להציל חיים, לצאת מהגבלות ולפתוח את הכלכלה. אני יודע שאנחנו לא מתכוונים לעשות את זה בבת אחת, אלא בפתיחה הדרגתית, כבר בשבוע הבא. אני אביא את היעד יחד עם תוכנית היציאה לממשלה. אנחנו נצא בזהירות בדיוק מהסיבה שהראיתי. אנחנו אומה אחת, נתגבר על זה ואני קורא לכולם, יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, דתיים וחילונים - תלכו להתחסן. מפה אני קורא לכל מעל גילאי ה-50 תלכו להתחסן", הוסיף.

אחריו, עלה שר הבריאות אדלשטיין לדבר, והתייחס לתהליך היצאה מהסגר: "מחר הממשלה תצטרך להחליט על איך לצאת מהסגר. הפער בין מה שביקשנו ביום ראשון, לבין הפתיחה בשישי בבוקר, הוא פער של כ-200 אלף מחוסנים נוספים, מתוכם הרוב בגילאי סיכון. יש עוד דבר נוסף שצריך להבין, אחרי הסגר הארוך והקשה, אם אנחנו פותחים לקראת סוף השבוע, כולנו נהיה במעגלים חברתיים עם המשפחה והחברים, המסחר במידה ויפתח ימשוך אליו מיליוני אנשים, היום הזה יכונה בהמשך 'יום שישי השחור'. אנחנו צריכים להימנע מזה ואני מקווה שחבריי לממשלה יבינו את הדבר הפשוט הזה".

אדלשטיין התייחס לחזרה ללימודים פרונטליים ואמר: "אנחנו נציג את התכנית הזהירה של היציאה מהסגר. צריך להבין דבר חשוב, אם אנחנו נעמוד ביעד החיסונים, הגרף העולה של המתחסנים יאפשר לנו לצייר לצידו גרף של פתיחת המשק. אחד יעקוב אחר השני". הוא הוסיף כי "סה''כ 440 אלף איש מעל גיל 50 הם היעד שלנו. אין חובה להתחסן, אבל יש חובה אזרחית 'ואהבת לרעך כמוך', בין היתר זה ללכת לקבל את החיסון, לשמור על הסביבה ועלייך. זה בידיים שלנו, אפשר לחזור לחיים, בואו נעמוד בזה".

נתניהו מציג את היעד ליציאה מהסגר (צילום: לע''מ)
נתניהו מציג את היעד ליציאה מהסגר (צילום: לע''מ)


באשר לחיסונים בקרב האוכלוסיה הצעירה, הבהיר אדלשטיין: "גם צעירים יותר צריכים להתחסן, אנחנו שוקלים להוריד בימים הקרובים את גיל המתחסנים כדי לאפשר לקופות להראות את כל העוצמה".

"אני מוסיף שבדיונים שלנו החלטנו שצבע היישוב לאחר היציאה מהסגר יהיה תלוי גם באחוז המתחסנים באותו ישוב ובאותה רשות בשילוב עם נתוני התחלואה. אנחנו יכולים להגיע ליעד, זה תלוי בכל אחד ואחד", הבהיר. 

לאחר מכן, כשנשאל נתניהו על כוונת כחול לבן להסיר את הגבלת ה-1000 מטר, השיב: "אני מציע שילמדו את הנתונים, הם משחקים בדיני נפשות. כל אזרח צריך לשמוע את מה שאנחנו אומרים. אנחנו מעמיסים כרגע על בתי החולים לכן כרגע היציאה צריכה להיות מדורגת. שיפסיקו להיות פופוליסטים. זו תחרות פופוליסטיקה, כשזו צריכה להיות תחרות לאחריות". באשר למערכת החינוך טען נתניהו כי "אנחנו מקווים שבשבוע הבא נצליח לפתוח חלק. אנחנו עוד דנים בפרטים". על המשפט שנדחה בשל הסגר, טען: "דחיית משפטי לא עומדת על הפרק, בלי קשר לשאלה אם הסגר יוארך".

ההצרה מתקיימת לאחר שמשרד הבריאות פרסם היום כי 8,261 בני אדם אובחנו כחיוביים לנגיף הקורונה אתמול, והם מהווים כ-9.2% מסך כל הבדיקות שבוצעו. בתוך כך, מספר המתים מהמגפה ממשיך לעלות ועומד כעת על 4,816 בני אדם. בנוסף, משרד הבריאות הודיע כי נחצה רף 3 המיליון המחוסנים במנה הראשונה לחיסון נגד קורונה, כאשר למעלה מ-1.8 מיליון מתוכם כבר קיבלו את מנת החיסון השנייה.

דרישות כחול לבן

לקראת ישיבת הממשלה שתתקיים מחר בנושא היציאה מהסגר, אלו העקרונות שיציגו שר הביטחון בני גנץ ושרי כחול לבן: מבצע ממוקד להגברת שיעור המתחסנים בגילאי אוכלוסיית הסיכון, לאור הקיפאון בקצב ההתחסנות שלהם, קביעת מתווה לפתיחה ירוקה (עם תעודת מחוסן, בדיקה שלילית או תעודת מחלים) שיתמרצו את קצב ההתחסנות, הקמת צוות ממשלתי שיפעל לייעול העומס על בתי החולים, אשר יפעל על בסיס נתונים ויכולת לרתום משאבים (כגון בתי חולים פרטיים לחיים לצד הקורונה) וסגר מלא והרמטי על כלל הערים האדומות.

על בסיס עקרונות אלו, גנץ צפוי לדרוש כי החל מיום שישי תוסר מגבלת ה-1,000 מטר, לצד המשך ההגבלות על התקהלויות, החזרת מגזר השירותים 1*1, טייק אוואי והצימרים לאירוח משפחות גרעיניות. בהמשך, ידרוש כי החל מיום א', יקבע מתווה לפתיחה הדרגתית ואחראית שתתמרץ התחסנות ותקל באזורים ירוקים, על ידי פתיחת מקומות עבודה ללא קבלת קהל, החזרת הספורט המקצועני, פתיחת שמורות הטבע גנים לאומיים ואתרים לקבוצות גדולות, במסגרת בתו ירוק, פתיחת החינוך במתווה לגיל הרך.

לאחר הפעלת התו הירוק בהתאם לדרישות, תדרש גם פתיחה של ענפי הכלכלה עבור צרכנים שקיבלו תעודת מתחסן, בדיקה שלילית או מחלימים: מסחר, תיירות ותרבות. בנושא החינוך ידרשו את המשך פתיחת מערכת החינוך לפי מתווה שיסוכם על ידי משרד החינוך. כמו כן, כחול לבן מתכננת להציג מתווה לפתיחת נתב"ג, בהתאם לנתוני התחלואה ותוך התגברות על המוטציה.

גנץ צפוי להמשיך לקיים התייעצויות יחד עם השרה אורית פרקש הכהן. הוא יכנס מחר בבוקר את יתר שרי כחול לבן, על מנת לסכם את המתווה הסופי.