פרופ' יוסף טרקל מבית הספר לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, שוחח הערב (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על הסברה לפיה כלבים יכולים לזהות חולי קורונה. הוא הסביר כי ניתן לאלף כלבים לזיהוי ריחות על ידי ביצוע היכרות עם הריח, מה שטרם נעשה, ועל כן מדובר בטענה שאינה מבוססת דיו.


ראינו ידיעה שכלבים יכולים אולי לזהות קורונה. יש בזה צל של אמת?
"לבעלי חיים יש מגוון של יכולות בהתאם למקום בו הם נמצאים ולצרכים שלהם, וכך התפתחו תכונות מיוחדות בקרבם. לטורפים, למשל, את היכולת לזהות ריח בצורה יוצאת מן הכלל", הסביר פרופ' טרקל. "מכיוון שכלבים שייכים למשפחת הטורפים, גם להם יש חוש ריח מצוין, אותו ניתן לנצל על-ידי כך שמלמדים אותם על ריחות מסוימים. כך, במשטרה מלמדים את הכלבים לזהות חשיש וסמים אחרים, וכאשר הכלב מבין שזה מה שרוצים ממנו הוא מסוגל לזהות את הריח בצורה יוצאת מן הכלל".

השאלה אם אתה יכול ללמד כלב לזהות אדם מיד אחרי שנדבק. 
"כאשר האדם כבר חולה ממש אין בעיה לזהות קורונה, ובשביל זה לא צריך כלבים. השאלה היא האם בפיזיולוגיה של אדם שנדבק, מתפתח איזשהו גירוי ספציפי אותו ניתן ללמד את הכלב, עוד בטרם יש תסמינים".

"אם היו יודעים שישנו איזשהו כימיקל מסוים שנמצא בגוף האדם עוד לפני שהוא הופך להיות חולה, כימיקל שניתן לשים על צמר גפן או על משהו אחר, אז היה ניתן לזהות קורונה עוד לפני החשיפה", הדגיש פרופ' טרקל. "מכיוון שאין לנו את הדבר הזה, לבוא ולהגיד שכלבים יכולים לזהות קורונה – זה לא כל כך נכון".