פרופסור איתן פרידמן, מייסד היחידה האונקטוגנטית בבית החולים שיבא, מתנגד נחרצות לשיטת הסגרים בה נוקטת הממשלה לאורך השנה האחרונה. פרידמן, שנמנה בין המומחים של 'מודל היגיון בריא', שוחח הערב (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM כשהוא מדגיש כי הסגר הוא לא התרופה למגפה הזו. "אי אפשר להיאחז בסגר כפתרון בלעדי, נזקה רוב מתועלתה", אמר והוסיף: "אנחנו ישראלים ואנחנו לא יכולים להיות בסגר כי הסגר הורג. הסגר פשוט הורג".


אתה מתנגד לסגרים נכון?
"כל תומכי הסגרים ככלי בודד, בלעדי וייחודי, ויעיל, צריכים להוכיח לי שהסגר באמת כזה. אנחנו מדברים על 5,000 אנשים שמתו, וכל אחד ואחד מהם הוא עולם ומלואו. מצד שני, אנחנו צריכים להבין שגם לסגר יש מחיר. עכשיו, אם לסגר לא היה אף מחיר כלכלי, בריאותי, או אחר זה היה יכול להיות פתרון נפלא. תכניס את כולם לסגר עכשיו לחצי שנה, אף אחד לא יראה אף אחד, והכל בסדר". 

מה שנקרא הפתרון הניו זילנדי. ככה נגיע לאפס הדבקה.
"אבל אנחנו לא בניו זילנד, לצערי. אנחנו ישראלים ואנחנו לא יכולים להיות בסגר כי הסגר הורג. הסגר פשוט הורג".

פרופ' פרידמן זו לא חוכמה לתת כימותרפיה אם אין לה תופעות לוואי. 
"אי אפשר לטפל בכימותרפיה בדלקת ריאות. אי אפשר. זה לא רציונאלי". 

אז סגר זה לא תרופה למגפות?
"סגר הוא לא תרופה למגפה הזו. עובדה, בצפון דקוטה ודרום דקוטה יש אותה פעילות אוכלוסיה ומנעד של אנשים. באחת היה סגר, ובשנייה לא. במקום בו לא היה סגר מתו פחות אנשים".

אם בחודש הבא אנחנו פותחים הכל ויש לנו עשרת אלפים מתים. אתה קם ואומר 'טעיתי, נחזור לסגר'? 

"אני לא אמרתי לפתוח הכל, ובכלל אני האחרון שחושב שהוא יודע הכל. בניגוד למשרד הבריאות אינני יודע הכל, אבל ראשי פתוח ואני קורא את העובדות. אני מציע פתרון אלטרנטיבי - פתחו את בתי הספר, פתחו את אפשרויות הטייק אווי, לכו לקראת האנשים. ניסיתם סגר ראשון, ניסיתם סגר שני, אנחנו בסגר השלישי". 

אתה לא חושב שלפתוח, אבל לא את הכל, זה סוג של חוסר אחריות? 
"לפני כמה שבועות אמר משרד הבריאות שמספר המאומתים ביום איננו מדד. הם אמרו את זה. לא אני. אני אומר את זה כבר הרבה זמן, אבל הם עכשיו מודים בזה. בוא נלך למדד של העומס על בתי החולים - הוא בר פתרון. אם אתה מקבל ומממן את המודל של מגן דוד אדום שבו ניתן לטפל באופן לא מבוטל בכאלה הזקוקים לאשפוז בביתם, על ידי זה שאתה מספק להם את המשאבים וכוח האדם. ניתן לעשות את זה, אבל משרד הבריאות לא עושה את זה מסיבותיו הוא.

אפשר לתגבר, וחייבים לתגבר, את הצוותים השוחקים בבתי החולים על ידי גיוס של רופאים בגיל הפנסיה. יש פתרונות שאפשר ליישם אותם. סגר זה לא פתרון בלעדי, זו לא תוכנית עבודה ונזקה רב מתועלתה, וזה מוכח".