בשורות טובות: מתוצאות ראשוניות של ניסוי שנערך במשרד הבריאות שבדק את יעילות החיסון של פייזר מול הווריאנט הבריטי של נגיף הקורונה עלה כי החיסון יעיל מול הווריאנט הבריטי בדיוק כפי שהוא יעיל מול הווירוס המקורי - כך פורסם הערב (רביעי) בחדשות כאן 11. לפי הדיווח, מדובר בתוצאות ראשוניות בלבד, אך גורמים במשרד הבריאות מעודדים מהתוצאות. 

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מזהיר שהמוטציה הבריטית של נגיף הקורונה כנראה קטלנית יותר (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר היום פרופ' שלמה וינקר, סמנכ"ל רפואה בקופת החולים לאומית, סיפר לענת דוידוב ב-103FM על ממצאי המחקרים שנערכו במעבדתו, שהוכיחו כי החיסון יעיל נגד המוטציה הבריטית. "מה שקרה הוא שבדקנו את שיעור התחלואה בנגיף הרגיל והבריטי ומצאנו שזה אותו הדבר. זאת אומרת, שאין איזו תחלואה יתר במוטציה הבריטית אחרי חיסון. מזה הסקנו שהיעילות של החיסון על המוטציות עובדת", הסביר.

מה המחקר האחרון שלכם אומר?
"יש לנו יכולת ייחודית במעבדה להבדיל בין המוטציה הבריטית לנגיף הרגיל. עכשיו, לא מדובר בריצוף גנטי כמו שעושים במעבדות, אנחנו לא מרצפים, אבל ראינו באחד המכשירים אצלנו שהתוצאה החיובית של המוטציה הבריטית היא אחרת ביחס לתוצאה החיובית של הנגיף הרגיל. מה שאומר שאנחנו יכולים להגיד 'זה מוטציה וזה לא'. מה שקרה הוא שבדקנו את שיעור התחלואה בנגיף הרגיל והבריטי ומצאנו שזה אותו הדבר. זאת אומרת, שאין איזו תחלואה יתר במוטציה הבריטית אחרי חיסון. מזה הסקנו שהיעילות של החיסון על המוטציות עובדת".

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

כזכור, בשבוע שעבר פייזר פרסמה נתוני ביניים של מחקר דומה, שהעלו כי החיסון יעיל נגד הווריאנטים הבריטי והדרום אפריקאי של נגיף הקורונה. המחקר התבסס על בדיקות דם שנלקחו מנסיינים שנטלו את שתי מנות החיסון. בפייזר אישרו כי חלה ירידה בכמות הנוגדנים שפיתח הגוף לאחר החיסון לווריאנט הדרום אפריקאי, אך עדיין מדובר בכמות נוגדנים המספיקה להגנה יעילה ממנו. בחברה מעריכים כי יתכן שבמקרה זה החיסון יאבד מעט מהיעילות, אך עדיין ישיג את התוצאה הנדרשת.

המחקר אישר כי החיסון יעיל מול מרבית המוטציות המוכרות כיום, אך יחד עם זאת בחברה סייגו את הנתונים והדגישו שהמחקר טרם הסתיים. פייזר עדכנו כי לאור התוצאות הם מעריכים כי לא יהיה צורך בפיתוח חיסון חדש לנגיף אך הבהירו כי הם ערוכים לכל תרחיש ואינדיקציה שיראו שהחיסון מאבד מיעילותו.

קודם לכן פורסם כי גם החיסון של חברת מודרנה יעיל בפני הווריאנט הדרום אפריקאי והווריאנט הבריטי.