מבצע חיסון נגד קורונה של מרותקי הבית מאוכלוסיית הסיכון תקוע, בשל התעקשות של משרד הבריאות שלא "לבזבז" מנות חיסון. כך נוצר אבסורד: פתיחת החיסונים לכלל האוכלוסייה, לצד קריאה נואשת לשארית אוכלוסיית הסיכון להתחסן, וזאת בשעה ש־38 אלף מרותקי בית סיעודיים רוצים להתחסן וממתינים לחיסון - אך אינם מקבלים אותו.

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

בימים האחרונים מתרבות הקריאות של ראשי מערכת הבריאות אל אותם 200 אלף בני 60 ומעלה, שטרם התחסנו - למהר ולהתחסן, כדי להגיע לחיסון מוחלט ומקיף של אוכלוסיות הסיכון. אולם ל"מעריב" נודע כי אלפים מתוך אותם אנשים דווקא מעוניינים מאוד להתחסן - אך פשוט אינם יכולים.

מדובר במרותקי בית סיעודיים, שבלבול וחוסר עקביות מצד משרד הבריאות מונעים מהם את החיסון. אחרי שאתמול הופסק התעדוף לחיסון האוכלוסייה הבוגרת והאפשרות להתחסן נפתחה לכלל האוכלוסייה, נראה כי משרד הבריאות שכח אותם, וזאת למרות ההנחיה הריקה מתוכן שהוציא לקופות החולים - לתעדף את השלמת מבצע החיסון של מרותקי הבית.

מי שמרכזת את הטיפול בנושא היא מירב כהן, מועמדת יש עתיד לכנסת הבאה ועד לאחרונה שרת הגמלאים. כהן קיימה כבר שלוש ישיבות מקוונות עם ראשי משרד הבריאות בסוגיה בשבועיים האחרונים. בשבוע שעבר הודיע משרד הבריאות חגיגית למשתתפים כי פייזר, יצרנית החיסונים, התירה לראשונה את ניודו של בקבוקון חיסונים בודד, הכולל שש מנות.

הצעד היה מאפשר לכאורה לקופות החולים להגיע בתוך ימים ספורים עם החיסון אל בתיהם של מרותקים שלא ניתן לנייד באמבולנסים אל מתחמי דרייב־אין של חיסונים, שמשרד הבריאות כבר מממן לקופות בעקבות התערבות כהן.

אלא שאז החל ויכוח של קופות החולים עם המשרד על אי־קיזוז מנות חיסון שיאבדו - בעקבות ניוד בבקבוק של שש מנות כדי לחסן אדם אחד - ממכסות החיסונים של הקופות. הצדדים לא הגיעו להסכמה, והקופות מצדן לא עשו כל מאמץ לוגיסטי משמעותי כדי למצוא שישה מרותקי בית מועמדים לחיסון לכל בקבוק, כדי שהמנות לא יאבדו מלכתחילה.

גם כשכבר נדמה היה שהפתרון למניעת בזבוז מנות חיסון נמצא בהישג ידן של הקופות, חזר בו השבוע משרד הבריאות מההיתר לקופות לנייד לבתים בקבוקי חיסון בודדים, למרות האישור מחברת פייזר, וזאת מסיבה לא ברורה.

מירב כהן, מועמדת יש עתיד לכנסת ושרת הגמלאים לשעבר (צילום: אלעד מלכא)
מירב כהן, מועמדת יש עתיד לכנסת ושרת הגמלאים לשעבר (צילום: אלעד מלכא)

כהן אומרת ל"מעריב": "הזמן חולף, וחובתנו לייצר כאן פתרונות יצירתיים. מתוך 108 אלף אנשים שמוגדרים כמרותקי בית, נותרו כ־38 אלף שטרם חוסנו. ההערכות הן שיש כ־5,000 אנשים שלא ניתן לנייד, גם לא באמבולנסים. פניתי למשרד הבריאות וביקשתי שבכל זאת יאשרו את המודל שיאפשר להגיע עם בקבוקון לבתי המרותקים. או לחילופין, שיפעלו להשיג 5,000 חיסונים של אסטרהזניקה כבר עכשיו. נעקוב אחרי הנושא הזה ולא נרפה, עד שכל מרותקי הבית יקבלו חיסון ויהיו מוגנים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אין ספק שחיסון המרותקים הינו בעל עדיפות וחשיבות עליונה. חיסון בבתים אינו רק ניוד החיסונים, שזו סוגייה לוגיסטית בפני עצמה, אלא גם משמעות של צוות מלווה, ציוד נלווה להחייאה, המתנת הצוות לאחר החיסון כדי לוודא שאין תופעות לוואי וכן שימוש ביתרת מנות החיסון בבית עצמו על מנת לא להשליך בדיקות. מדובר בעומס גדול על הקופות כעת וכן חשש גדול לזריקת מנות חיסון. לכן הקופות פועלות על מנת לנייד את האנשים לקבלת חיסונים בקופות. יש לומר כי הקופות מתקדמות יפה, שכן עד כה חוסנו כ- 65,000 מרותקים מתוך 107,000 סה״כ. נדגיש כי מי שלא יוכל להיות מנוייד כעת במסגרת מבצע חיסון המרותקים, הקופות בהמשך יפעלו על מנת להגיע אליו".

התור בכניסה למתחם חיסוני הקורונה בכיכר רבין בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני