הממשלה צפויה להתכנס היום (חמישי) כדי לדון במתווה היציאה מהסגר, ולא פחות חשוב, מתי - מחר, במוצאי שבת או ביום ראשון בערב, כמסתמן עימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד הבריאות, שאומרים שאסור שהסגר יסתיים בסוף השבוע לבין שר הביטחון בני גנץ, שהביא מומחים אחרים שטוענים שאפשר לקצר את הסגר. 

פרופ' יונתן הלוי, נשיא המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, שוחח הבוקר עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס לשאלה האם אפשר לצאת מהסגר בהדרגה וכן לקריאת מנהלי בתי החולים לציבור ללכת ולהתחסן. 

קריאה נואשת של כל מנהלי בתי החולים שקוראים לציבור ללכת ולהתחסן. אנחנו נמצאים על 120 אחוזי תפוסה בתי החולים, ערב יציאה מן הסגר. מה עומד בפנינו?
"מה שזה אומר זה שקודם כל החיסון היא הדרך היחידה המוחלטת לחסל את המגפה הזאת, לכן נפלא מבינתי שעדיין מבצבצים בעוצמה לא מועטת כל מיני פייק ניוז לגבי החיסון. אני חייב לקחת קצת אשמה על המערכת הרפואית, אם ניקח כמקרה מבחן את נושא חיסון נשים בהיריון, בהתחלה זה לא להתחסן כיוון שלא היו משתתפות, לאחר מכן אפשר להתחסן בבטחה והיום הקול הרשמי הוא בשליש שני ושלישי של הריון. זה נובע מכך שהידע המדעי מצטבר תוך כדי מגפה ולכן אולי הזגזוג הזה גורם לקהל לא לרוץ בהמוניו להתחסן, כי זה ממש נפלא מבינתי. חוסנו בעולם עד היום עשרות מיליוני איש, יש במדינת ישראל פרסום של המרכז לבקרת מחלות האמריקני לפיו 428 אלף איש התחסנו בארץ, שום מקרה מוות, שום תופעת לוואי משמעותית, שום רגישות יתר שסיכנה חיים".

מה קורה אצלכם בבית החולים?
"אנחנו עם קרוב ל-100 חולים כאשר כ-70 מהם מוגדרים כקשה אבל בין המצטרפים החדשים שמגיעים מדי יום במספרים שבהדרגה הולכים ויורדים אין אנשים בקבוצות סיכון, החולה היחיד שהגיע אלינו ופיתח מחלה קשה פיתח אותה יום לאחר החיסון השני. מי שחלה בשבוע לאחר החיסון השני איננו חולה במחלה, וודאי איננו חולה קשה. אם הוא קרוב מדי לחיסון שני אנחנו רואים מחלה אבל קלה. החיסון זה הפתרון, הוא מונע הדבקה ומחלה קשה, מונע התדרדרות".

הנקודה ברורה. אילו אתה צריך לייעץ היום לראש הממשלה נתניהו והחליפי גנץ, האם בנתוני התחלואה האלה, במצב ההתחסנות הזה, כשעדיין יש מיליוני אנשים שלא התחסנו חיסון ראשון ואנשים שלא השלימו את החיסון השני, האם אפשר להתחיל ביציאה מדודה? בחזרה של מערכת החינוך?
"חד משמעית כן, אנחנו רואים את הנזקים המצטברים לילדים שסגורים בבית לעסקים שנסגרים, את התחלואה הנפשית והחברתית. סגר זה פתרון של אין ברירה. האם נצליח לבצע אכיפה דיפרנציאלית ההדרגתיות שתהיה כזו שבהתחלה ביישובים ירוקים וצהובים או שלא נצליח? גם אם לא נצליח המחיר של הסגר גבוה מדי והיציאה ההדרגתית מתבקשת. האם לעשות את זה היום או בראשון זה עניין מינורי".

קניונים ובתי ספר יעלו את התחלואה.
"התחלואה תזנק פחות ופחות ככל שנתחסן יותר וויתר. לכן זה מה שצריך לעשות 85 אחוז מהחולים הקשים והנפטרים היו מעל גיל 60, נדמה לי שהמספר מתקרב אפילו ל-90 אחוז". 

רופאים מדווחים על עלייה חדה במספר הילדים החולים, תחלואת תינוקות.
"זה דבר שנובע מזה שהמוטציה מציפה את הארץ. גם בגל הראשון שהיה פחות בהרבה בעוצמתו הייתה לנו ילדה בת 9 שהגיעה לאקמו. אם המוטציה מציפה את הארץ ונדבקים מאות אלפי ילדים בשולי השוליים יהיה ילד שיחלה קשה. תחלואת הילדים תתרום לחיסון העדר, הם עוברים את זה בבטחה, אני מקווה שנקבל חדשות מפייזר ומודרנה שאפשר לחסן מתחת לגיל 16 בימים הקרובים ולכן כל הנתיבים קוראים לרוץ ולהתחסן".