פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לאפשרות להקלה בסגר, אך הבהיר: "אנחנו לא באמת יודעים מה תהיה השפעת הפתיחה, אך במידה מסוימת הוא כבר הוסר". על החיסונים אמר כי ישנה מגמה מסוימת של שינוי לטובה, וזה יכול להוות מרחב ביטחון לבתי החולים. 



הייתה החלטה נכונה לפתוח את החיסונים לכל דורש מעל גיל 16?

"כן. בשלב הזה אני חושב שהבעיה כרגע במבצע החיסונים, היא שקצת נתקענו עם גילאי 60 ומעלה וגילאי 60-50, שביחד בסופו של דבר חלקם בתחלואה הקשה שהיא 87% ובתמותה 97%. עם כ-400 אלף בקבוצה הזאת שכרגע קצב החיסון נמוך, בשלב הזה בהינתן שיש יכולת לחסן, צריך להתקדם עם זה כמה שיותר מהר".

המוטציות עובדות על פחות מגילאי ה-50 ובגלל זה לא רואים את הקסם של החיסונים שהתחיל לעבוד.
"אנחנו רואים את ההשפעה של החיסונים בצורה די בולטת בכל הנתונים. ממה שאנחנו יודעים, החיסונים אמורים לעבוד על הזן הבריטי. על הזן הדרום אפריקני שאנחנו יודעים שהגיע לישראל וכנראה לא מאוד מפושט, ככל הנראה יש ירידה ביעילות של החיסון. אבל על הזנים שנמצאים כרגע החיסון אמור לעבוד".

איך אתה מסביר את ההיתקעות עד אתמול בחיסונים של 60 פלוס. מי מביע אי אמון?
"מגוון של סיבות, אנחנו רואים בשלושת השבועות האחרונים כי יש קצב חיסון מאוד נמוך בקבוצה הזאת. בפילוח - המגזר הערבי התחסן הכי פחות, אח"כ המגזר החרדי ובסוף במגזר הכללי, בו רמת החיסונים הכי גבוהה. גם במגזר הכללי אנחנו לא הגענו לאן שצריך להגיע. צריך לנסות להציב יעד של 95% או יותר, ולהבין שבסופו של דבר ככל שנחסן יותר בקבוצת הסיכון, כך בעצם כמות המאומתים שנזהה, עדיין לא בהכרח תמלא את בתי החולים וזה נותן לנו יותר מרווח נשימה".

קופות החולים פתחו את החיסונים לכלל הציבור. צילום: אבשלום ששוני.

אז למה יש עדיין מספרים גבוהים של תחלואה?
"למעשה, אנחנו כרגע רואים מגמה, אם היינו מסתכלים רק על התחלואה בגילאי 60 ומעלה היא יורדת בשלושת השבועות האחרונים ב-40% מאומתים. 35% באשפוזים ו-30% חולים קשים. מנגד, אנחנו רואים עלייה מסוימת בקבוצת הגיל שמתחת לגיל 60, ולכן בסך הכול התמונה שמקבלים היא יציבות. אבל צריך לומר שגם במספר החולים קשה, בסך הכול ראינו השבוע ירידה של 10 אחוז. הציפייה היא שהיות והקבוצה היותר צעירה התחסנה אמנם פחות ויותר מאוחר, ככל שעובר הזמן אנחנו אמורים לראות את הירידה שתקרה גם בקבוצה הזאת כפי שקורית בקבוצה של בני ה-60 ומעלה".

מה אתה אומר לגבי הוויכוח על הסגר?
"באופן כללי אין ספק שאנחנו כרגע נמצאים במספרים הרבה יותר גבוהים ממה שקיווינו להיות אחרי הסגר, אני חושב שבפועל די ברור שאם בשבועיים האחרונים מקדם ההדבקה עולה למרות שלא השתנה כלום, הזן הבריטי קיים. זה אומר שבפועל הסגר הוסר במידה מסוימת, רואים את זה בנתונים של תנועתיות וברור שהוא פחות אפקטיבי. אפשר ללמוד מהעולם שסגר אמיתי כן היה יכול להיות אפקטיבי גם כנגד הזן הבריטי. אם נסתכל על הגרפים של אירלנד, אנגליה, שם המספרים ירדו מאוד חזק בגלל סגר אפקטיבי".

שורה תחתונה?
"אני אומר שאם צריך להודות, אנחנו לא באמת יודעים מה תהיה ההשפעה של פתיחה, ותלוי איזה פתיחה ומה יהיה הפער בין פתיחה למשל של עסקים שעובדים 'אחד על אחד'. הרי הרבה מזה קורה היום בפועל. השאלה מה יהיה הפער בין מה שקורה היום. ברור שלפי הנתונים העדכניים, היציאה חייבת להיות מדורגת עם המתנה בין שלב לשלב. אנחנו עוד לא יודעים למשל, לגבי היעילות של החיסונים. אנחנו רואים שהם עובדים, אבל לא יודעים לאמוד את זה, וזה חשוב. אם הם עובדים ביעילות של 80%-95%, במניעה של תחלואה קשה, זה הבדל מאוד משמעותי בכמה מאומתים אנחנו יכולים למצוא ביום, עד שנחזור לראות מספר חולים קשה בבתי החולים".

אנחנו לא יודעים באיזה שלב של המערכה אנחנו נמצאים למרות החיסונים? יש מספר מסוים של מחוסנים בישראל שמעבר לו תוכל להגיד 'אפשר לפתוח הכול'?
"אי אפשר לפתוח הכול מבלי לדעת לפחות שהולך להיות לזה מחיר גבוה. יש מיליון וחצי אנשים בגילאי ה-60 ומעלה. נניח ש-95% התחסנו בחיסון שיעיל ב-95%, זה אומר ש-5% לא חיסנת או שעל 5% החיסון לא עובד, אז יש 150 אלף אנשים שנותרו פגיעים. התחלואה לא תגמר בישראל בקרוב כי ישראל היא מדינה עם אוכלוסייה מאוד צעירה, 30% מתחת לגיל 16 שאנחנו לא מחסנים. משמע, כ-50% מהאוכלוסייה לא יהיו מחוסנים ויגרמו להתפשטות התחלואה, ואותם 150 אלף, אם נאבד עליהם שליטה, יכולים להתדרדר לתחלואה קשה שהיא מעבר ליכולת של המערכת להתמודד איתם. בסופו של דבר הפתרון האמיתי זה החיסונים. לישראל יש את היכולות להביא ולהגיע לאותם אנשים שעוד לא התחסנו, כך נקנה לעצמו יותר מרווח ביטחון".

תומך בנתב"ג סגור?
"בסופו של דבר כשאתה מסתכל על כל התמונה אין ספק שלולא הזן הבריטי שהתפשט, זה כמעט הזן היחיד של המגיפה שיש לנו בארץ, אנחנו היינו במקום אחר לחלוטין. הדברים האלו באמת מאוד מסכנים אותנו, ברור שצריך באיזושהי מידה לפתוח את השמיים אבל חייבים לנטר ולהקפיד על כל הבידודים".