ישיבת הממשלה הסתיימה אמש (ראשון), לאחר דיון במתווה פתיחת מערכת החינוך. מאחר ולא גובש מתווה מסודר, יתכן כי מערכת החינוך לא תפתח ביום שלישי כמצופה.

הישיבה אמורה הייתה להתחיל בשעה 17:00 אך נדחתה שלוש פעמים בשל כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני והחלה בסופו של דבר באיחור של שלוש שעות, סמוך לשעה 20:00.

לפי המתווה שסוכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ במקור, בערים הירוקות והצהובות וכן ביישובים בעלי שיעור התחסנות גבוה תתחלנה ללמוד כיתות א'-ד', כיתות יא'-יב', וכן גני הילדים. בערים הכתומות והאדומות הגנים ייפתחו בקפסולות יותר קטנות (חצאי כיתות), ואילו כיתות א'-ד' ויא'-יב' ילמדו רק באוויר הפתוח, במתכונת של 'יום כן יום לא', בהתאם להחלטת משרד הבריאות.

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה על הארכת הסגר והמוטציה הבריטית

בפתח הישיבה התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לרצח דיאנה רז בידי בעלה השוטר ועל ידי הנשק המשטרתי שניתן לו ואמר: "אני מבקש לפתוח בתמונה המזעזעת שראינו כולנו, הרצח הנורא של דיאנה רז ז"ל. דיאנה הייתה מקור השראה להרבה מאוד נשים. אנחנו נמצה את הדין עם הרוצח שלה ונפעל ביד קשה כדי למגר תופעה בלתי נסבלת זו".

"בתקופת הקורונה תופעת האלימות במשפחה גברה מאוד והאלימות נגד נשים גברה מאוד", הוסיף נתניהו. "אני ואשתי הלכנו פעמים רבות לבקר במעונות של נשים מוכות, גם בזמן הקורונה. אלה ביקורים מאוד מטלטלים ומאוד חשובים. לכן העברנו עכשיו, בזמן הקורונה, מענקים נוספים כדי לתגבר את הסיוע למעונות של נשים מוכות, כדי שהן תוכלנה לחיות בתנאים נאותים ושהן לא ייזרקו חזרה לתופת הזאת שמחכה להן בבית, כי מי שמכה אותן יכול להגיע לשם ולפגוע בהן ואפילו, כפי שראינו, גם לרצוח אותן. אנחנו נעשה כל מאמץ כדי להבטיח את שלומה וביטחונה של כל אישה ואישה בישראל".

בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה על רצח דיאנה רז

בהמשך אמר נתניהו: "אנחנו עדיין בעיצומו של מרוץ צמוד בין מבצע החיסונים שלנו "חוזרים לחיים" לבין התפשטות המוטציה הבריטית שמתפשטת בארץ כמו בכל העולם. היעד שלנו הוא לחסן 95% בקרב בני ובנות 50 ומעלה. אנחנו רוצים לעשות זאת בזמן הקצר ביותר, שבועיים-שלושה. אנחנו רצים בכל הכוח כדי לבצע זאת".

"במקביל, התחלנו הבוקר את השלב הראשון של היציאה המדורגת מהסגר, עם ביטול מספר מגבלות. ההקלה בסגר אינה אומרת שהעלייה בתחלואה מאחורינו. להיפך, היא לא מאחורינו. היא עדיין קיימת במלוא עוצמתה. אסור לנו להיכנס לשאננות, אסור לנו לפעול בחוסר אחריות. אחרת התחלואה פשוט תעלה, תגבה מחירים עצומים, גם בחיים – הרבה מאוד אנשים שיקפחו את חייהם, וגם בחולים קשים, דבר שיביא לקריסת מערכת הבריאות".

"אני מבקש מכולם לפעול באחריות, גם סביב השולחן הזה וגם מכל אזרחי ישראל. יש להמשיך ולהקפיד על הכללים. הכלל הראשון, הכי פשוט, גם אם התחסנתם, הוא להמשיך לעטות מסכות. הכלל השני – לכו להתחסן. מי שמעל גיל 50 מיד, וגם הצעירים מיד. רק בדרך הזאת אנחנו נוכל לעצור את התפשטות המגפה".

"אנחנו נדון היום בממשלה בהצעות לגבי פתיחת מערכת החינוך. אנחנו נשמע את בכירי משרדי הבריאות והחינוך כדי לקבל החלטה זהירה ומושכלת, החלטה שמצד אחד תאפשר את תחילת הפעלת החינוך בגיל הרך, אבל מצד שני תצמצם את הסכנה של הדבקה המונית שעלולה לגבות קורבנות רבים נוספים. אנחנו נבחן את צעדינו לפי האיזון בין החיסונים לבין התחלואה ונקבל החלטות בהתאם. אנחנו חייבים לפעול באחריות. כולנו מצפים לקבלת החלטות כאלה והציבור מצפה זאת מאיתנו גם כן".

בני גנץ בפתח ישיבת הממשלה על פתיחת מערכת החינוך (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)

שר הביטחון בני גנץ אמר: "אני חושב שאנחנו צריכים לתת לידי גורמי האכיפה שלנו, משטרת ישראל, משרד המשפטים וכל הגורמים האחרים כמה שיותר כלים למנוע את האלימות בחברה הישראלית. חברה שיש בה אלימות- מאבדת מחוסנה הדמוקרטי ולכן המאבק הזה באלימות, בין שהוא בתוך המשפחה ובין שהוא ברחוב, הוא מאבק חשוב. מה שצריך להכתיב את החיים שלנו זה החוק והחיים על פי החוק, לפי זה צריך להמשיך לפעול ולכן אני חושב שאנחנו פה ביד אחת בנושא הזה של המאבק באלימות שהוא כל כך חשוב, ושמירת החוק כפי שהיא נדרשת". 

גנץ התייחס להסרת מגבלות הסגר ואמר: "אני שמח על הפתיחה האחראית שביצענו הבוקר ואני חושב שצריך להמשיך לפתוח אבל באחריות. בעניין הזה אני חושב שאנחנו יכולים למצוא את השפה המשותפת הנדרשת בדגש על החינוך לגיל הרך, שאפשר להתחיל להתקדם איתו ולהקל על המשפחות מבלי לקחת על עצמנו סיכונים מאוד גדולים ואני מקווה שהדברים יעלו בישיבה ברוח הדברים האלו". 

"אני קורא לאנשים להתחסן, זה המפתח להמשך היכולת שלנו לפתוח את המשק בתווים סגולים מחמירים ובתווים ירוקים במעלה הדרך במקומות בהם זה מתאפשר. אין לי בכלל ספק שנוכל להגיע למצב שבו מלונות, מוזיאונים וחדרי כושר יכולים להיפתח בתנאי תו ירוק, כי אלו מקומות שיש בהם שליטה על מי שנכנס, אבל בשביל זה צריך שאנשים ילכו להתחסן. חשוב מאוד שכל מי שמשרת ציבור - מורים, רופאים, סגלים רפואיים, סוחרים - שנמצאים באינטראקציות עם קהל אחר, יתחסן מהר ככל האפשר".

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר: "אנחנו נמצאים בסיטואציה שמחייבת זהירות רבה בפתיחה. אני מאוד מודאג שאם נפעל בחוסר אחריות נביא לגל נוסף שאנחנו יוצאים מנקודה מאוד גבוהה בתחלואה. אתם מכירים את המצב שהוא באמת נזיל ומאוד שברירי". מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הוסיף: "קשה לומר שהסגר לא עזר כי אין לדעת מה היו הנתונים אלמלא היה סגר".

פרופ' רן בליצר אמר: "לא צריך סגר בכל מחיר. יש חלופות. צריך לעשות פתיחה אחראית של החינוך ומסחר. צריך לשלוט במקדם ההדבקה. עם קמפיין הסברה ואיזון. סגר בסופו של יום לא יביא ירידה בתחלואה, אין ברירה אלא לפתוח את המשק ולקחת את הסיכון, שיהיה מחושב ומנוהל". עם זאת, הוא הזהיר: "פתיחת ההגבלות עלולה להוביל למוות של צעירים".

ד"ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה לפתיחת מערכת החינוך והזהירה: "אנחנו מוטרדים מפתיחת חינוך באזורים כתומים ואדומים עם תחלואה גבוהה. לפני הסגר היו התפרצויות בבתי ספר, ילד אחד חולה ועשרות היו איתו. לא רק בבתי ספר. התפרצויות משמעויות. הסיפור של תחלואת הילדים מטריד אותנו. אנחנו לא רוצים להשאיר את הילדים בבית, אבל הסיכון בערים האדומות והאדומות הוא משמעותי". 

שר החוץ גבי אשכנזי שאל: "הם גם חולים קשים?". פרופ' חזי לוי ענה: "עדיין לא חולים קשים. מספרם עלה אבל לא חולים קשים". שרת התפוצות עומר ינקלביץ' ציינה: "אבל בעולם כן רואים שמתפתח בילדים". השר יובל שטייניץ הוסיף: "אם זה קורה בעולם, כנראה שיקרה אצלנו. גם בערים ירוקות וצהובות". 

שרת העלייה פנינה תמנו שטה: "יובל, אפשר לסגור את המדינה לשנה לשיטתך. אל תשכחו השלכות של השפעות נפשיות. אי אפשר לקיים דיון בלי השלכות אחרות. נפשיות, אלימות במשפחה, קריסה כלכלית. לראות את הדברים האלה מול כל הנתונים".

שטייניץ: "לשיטתי צריך להיות זהירים. אם המתים יגיעו כמו באיטליה, גם הכלכלה תיפגע. זה לא תרחישים שלי, זה של המומחים".

תמנו שטה: "הכל צריך להיות באיזונים. לפתוח לפי המלצות הבריאות. לא להגיע למקומות של הפחדה ותרחישים, כי בכיוון הזה אפשר להיות סגורים לתקופה ארוכה. ועדיין אתה שומע את בליצר וגמזו שסגר זה לא הפתרון היחיד. איזונים. בשביל זה אנחנו פה, לא רק הפרופסורים. ההנהגה של מדינת ישראל היא בשביל להסתכל לציבור בעיניים, להבין את כל התמונה. האמון הציבורי הוא מפתח כדי להוריד את התחלואה. כדי לקבל את האמון, מעבר ללא לריב בישיבות ולהדליף אותן, צריך להבין את הציבור והיכולות שלו להכיל".

פרופ' אלי וקסמן: "אין שום היערכות שפותרת גידול מעריכי. גם אם תגדילי את מערכת הבריאות. אין פתרון קסם לקורונה. הדרך היחידה היא שליטה בתחלואה לאורך זמן. הקרב לא נגמר, ימשיך הרבה זמן". תמנו שטה הוסיפה: "צריך לחיות לצד התו הסגול והירוק". פרופ' וקסמן אישר את דבריה והוסיף: "נכון, אבל צריך מרווח ביטחון. אבל איך אתם אומרים שאפשר לנהל סיכונים כשמקדם הדבקה מעל 1. צריך להסביר לציבור ולהציג תכנית ברורה שמדברת על מקדם הדבקה מתחת ל-1".

אורלי לוי אבקסיס: "אני שומעת למומחים ומזועזעת מהדברים שהם אומרים". תמנו שטה תקפה: "אי אפשר להסביר את זה לאנשים שקורסים כלכלית. מישהו פה רוצה להתאבד בגלל קריסה כלכלית. זה התפקיד שלהם, להביא עמדה בריאותית, והתפקיד שלנו זה לדעת לאזן. זה לא מותרות ולא איכות חיים. הם צריכים להביא אוכל הביתה". סגן השר יואב קיש אמר: "יש סיוע".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "אם הולכים על פתיחה כלשהי של מערכת החינוך, צריך לדעת שאין אפשרות לפתיחה נוספת בשבועיים הקרובים".

שר החינוך יואב גלנט, נקט את עמדתו באשר למתווה לפתיחת מערכת החינוך וטען כי על אף היותו תפקידו, השיקולים העיקריים צריכים להיות קשורים במערכת הבריאות. "אני מציע לנקוט בזהירות מקסימלית, האחריות שלי היא קודם כל לבריאותם של הילדים ועובדי ההוראה ובנוסף למניעת התפשטות המגיפה". הוא הוסיף באשר למתווה המסתמן: "מעולם לא הצעתי שהתלמידים בערים האדומות והכתומות ילמדו לאורך זמן בחוץ. זאת הייתה הצעה של אחרים. לא קיבלתי אותה לפני כן, ואיני מקבל אותה היום. אם צריך להשאיר את מערכת החינוך סגורה כדי להתגבר על המגיפה - צריך לעשות זאת".

עם צאתו מישיבת הממשלה, פרסם גלנט פוסט בו מתנצל על כך שמצב התחלואה עלול לעכב את פתיחת מערכת החינוך:  "העמדתי לנגד עיני את החשיבות שבשמירה על בריאותם של התלמידים, וכמובן מניעת התחלואה. יש לנו מלחמה קשה בקורונה, ויחד עם הווריאנטים זה הופך ליותר קשה. במקרה הזה, נעשה כל שנדרש, וזה עלול לעכב את החזרה ללימודים, אני מצטער ומתנצל על זה, אני מבין את מצבכם. עלינו להתגבר על המחלה הזו, ולאחר מכן נעשה מה שצריך".

פטור מבידוד - רק עם תעודת מתחסן. צילום: באדיבות משרד הבריאות

מוקדם יותר היום הגיע לסופו הסגר השלישי והוסרו המגבלות שהוטלו בשל מגפת הקורונה. בהתאם לכך, ייפתחו מקומות עבודה ללא קהל, יתאפשר טייק אווי במסעדות, תבוטל הגבלת המרחק ל-1,000 מטרים ועוד. בנוסף, תבוטל הגבלת השהייה בביתם של אחרים, יפתחו שמורות הטבע והגנים הלאומיים, יוחזרו הטיפולים המתבצעים באופן של "אחד על אחד" וגם יותר להתארח בצימרים בחברת המשפחה הגרעינית בלבד.

בקשר למערכת החינוך, שרי הממשלה אישרו את המשך סגירתה ביומיים, עד ליום שלישי. בנוסף, ביטלו את חובת הישארות התלמידים בפנימייה למשך 30 ימים לפחות, את איסור הגעת תלמיד לפנימייה במידה ושהה בבית מגורים אחר ותותר הגעת עובדים למוסדות החינוך.

הנחיות הקורונה העדכניות (צילום: ללא)
הנחיות הקורונה העדכניות (צילום: ללא)

עוד נקבע בוועדת השרים כי אדם לא יפעיל כלי טיס הנושא נוסעים לישראל או אל מחוץ לישראל אלא אם כל הנוסעים רשאים לטוס לפי תקנות הכניסה והיציאה מישראל, ואם הטיסה היא לצורך פינוי חירום רפואי או שמנכ"ל משרד התחבורה, החוץ, הביטחון, הבריאות או נציגיהם, אישרו את הטיסה לצורך מתן מענה לנוסעים הרשאים להיכנס לישראל או לצאת מישראל, באופן שיאפשר חזרתם של נוסעים שמרכז חייהם בישראל בהקדם האפשרי תוך ויסות הגעתם לפי שיקולי בריאות הציבור.

עוד נקבע כי החובה לבצע בדיקה במהלך 72 השעות לפני העלייה למטוס לישראל תחול גם לגבי העלייה למטוס מישראל.

חוזרים ללימודים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: מארק ישראל סלם)
חוזרים ללימודים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: מארק ישראל סלם)

כזכור, ישיבת הממשלה שהתכנסה להחליט על הארכת הסגר הייתה דרמטית במיוחד, כאשר מוקדם יותר השרים הצביעו בעד הארכת הסגר עד יום ראשון בחצות, בעוד שרי כחול לבן התנגדו. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פסל את ההצבעה וקבע כי מדובר בפגיעה בעיקרון הפריטטיות בחוק יסוד הממשלה. ראש הממשלה ליועמ"ש: "האחריות על מה שיקרה היא עלייך ועל שר הביטחון". בכחול לבן אומרים: "תרגיל מתוכנן של ראש הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את כחול לבן בסיכום הישיבה ואמר: "האסטרטגיה שאתם מובילים היא לעומתית ונעשית יותר לעומתית לקראת הבחירות. היא באה לפתוח ולפתוח והייתה התנגדות חוזרת וחוזרת. אתם תומכים כל הזמן בפתיחה שמסכנת אותנו כמו שאמרו המומחים. יהיו לדבר שאתם עושים תוצאות חמורות מאוד. אסור לנו לחזור לזה. יהיה פה אסון. עלינו לפעול בזהירות וזה גובר על הטיעונים שעוד נדון בהם - המשפטיים. החוק חייב לשרת את החיים - ולא החיים את החוק".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "אני שמח שהשכל הישר ניצח. בריאות הציבור היא מעל לכל ויכוח פוליטי. אסור לנו לשחק בחיי אדם. אני קורא לכל אחת ואחד - גם בפתיחה ההדרגתית מיום ראשון - תקפידו על ההנחיות".

פרופ׳ רן בליצר, מהצוות המייעץ לממשלה בתחום הבריאות הדגיש כי: "פתיחת מערכת החינוך תוביל להלוויות של צעירים", והוסיף כי: "הנדבקים הצעירים יתפסו את המקום של המבוגרים, כי המבוגרים יהיו מחוסנים. יש מספיק צעירים שיכולים לפתח מחלה קשה בעקבות זה".

במהלך הדיון נרשמו עימותים בין נתניהו לגנץ, שלפי הדיווחים אף הגיעו לצעקות רמות. גנץ תקף את נתניהו על דחיית הישיבה וטען: "זה מרגיש כמו פיליבסטר, יש כאן מריחה. קודם רציתם לדחות את הדיון ועכשיו את היציאה מהסגר". ראש הממשלה תקף בחזרה וטען: "הישיבה התעכבה כי קודם כל אתה רצית לקחת את הקנסות קודם כל לכנסת".

גנץ: "אתה הבטחת שהישיבה תהיה ביום רביעי וגם את זה אתה לא קיימת". נתניהו: "אתה יכול להמשיך את האג׳נדה שלך למרות שהיא לא מדוייקת. בבקשה שרון את יכולה להמשיך, אתה תמשיך עם הכותרות". גנץ: "כן כל מה שאני עושה פה זה כותרות. שלוש שעות של מומחים שלך, ואתה אומר שאני עושה כותרות". 

בהמשך, אמר נתניהו: "נפתח בזהירות, אבל התחלואה גבוהה - ואנחנו נשלם על זה מחיר. אני מקווה שזה לא מחיר גדול מדי". בנוסף אמר כי הוא מסכים לפיילוט שיאפשר לפתוח חלק מהמסחר והתרבות באמצעות 'תו ירוק'. "יש לנו עד 12 בלילה, אז הסגר נגמר וכולנו נהפוך לסינדרלה", אמר נתניהו. גנץ התנגד: "אני נגד המתווה כמו שהוא כרגע, ולכן ב-12 סינדרלה תתייצב". שר הבריאות יולי אדלשטיין ענה לו: "אין בעיה. אם יש אנשים שרוצים לקחת אחריות אין שום בעיה".

המשטרה אוכפת את הנחיות הסגר בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך עבר הדיון לעסוק במתווה היציאה מהסגר לפי המלצת משרד הבריאות לפתיחה מדורגת בשלושה שלבים, שהמעבר ביניהם יתבסס על מדדים שונים, כאשר עלייה במדדים תחייב עצירה ואף חזרה לאחור. 

השלב הראשון כולל ביצוע הקלות במתכונת הסגר, ביטול הגבלות התנועה והגבלות השהייה בבית אחר, פתיחת שמורות טבע וגנים לאומיים, פתיחה זהירה של מקומות העבודה ושכבות נמוכות בחינוך. זאת, בכפוף למדדים הבאים: 80% מחוסנים בקרב בני ה-50 ומעלה, מקדם הדבקה פחות מ-1 ופחות מ-1000 חולים קשים. 

השלב השני כולל המשך פתיחה של ענפים שפעלו טרום הסגר לצד פתיחה באמצעות תו ירוק של סקטורים נבחרים בעלי סיכון נמוך (פעילות ללא ערבוב קהל או בישיבה, ללא מזון ועם מסיכות). זאת, בכפוף למדדים הבאים: 3 מיליון מחוסנים במנה שנייה, 90% מחוסנים בקרב בני ה-50 ומעלה, ופחות מ-800 חולים במצב קשה. 

השלב השלישי כולל פתיחה באמצעות תו ירוק של סקטורים נבחרים בעלי סיכון גבוה (כניסה מזדמנת, עם מזון, ללא מסיכות). זאת, בכפוף ל-4 מיליון מחוסנים במנה שנייה ו-95% מחוסנים מקרב בני ה-50 ומעלה, לצד יציבות במספר החולים הקשים.

המלצת משרד הבריאות ליציאה מהסגר (צילום: משרד הבריאות)
המלצת משרד הבריאות ליציאה מהסגר (צילום: משרד הבריאות)